אין גבול? עיוור רכש טלוויזיה - רשות השידור דורשת אגרה

הרשות טענה בבית המשפט כי לפי התקנות, הפטור מתשלום אגרה מגיע רק לעיוורים מעל גיל 18 ■ השופטת קבעה: זה סייג לא חוקי לפטור ■ וגם: נשיא המדינה ועובדי רשות השידור הקבועים - פטורים מתשלום מאגרה

רשות השידור גררה אב לשני ילדים עיוורים לבית משפט השלום בתל-אביב ותבעה ממנו לשלם אגרת טלוויזיה בסך 3,646.61 שקל - משנת 2003 עד 2005. הנתבע, מוסעד אבו עפאש, טען כי לא רכש ולא החזיק מקלט טלוויזיה מעולם. יתרה מזאת - החוק קובע כי עיוורים לא צריכים לשלם את אגרת רשות השידור.

בנו של אבו עפאש רכש טלוויזיה ב-2001, אך הוא זכאי לפטור מאגרה; החוק קובע מי זכאי לפטור מאגרת רשות השידור, כגון עיוורים, נשיא המדינה, נציגי האו"ם או דיפלומטים זרים, בתי-ספר וכמובן עובדי רשות השידור עצמם.

אם החוק קובע כי הבן העיוור זכאי לפטור, מדוע רשות השידור החליטה לתבוע את אבו עפאש? ובכן, הרשות טענה כי אב אינו זכאי לקבל פטור בגין החזקת מקלט על-ידי קטין, ואילו הפטור ניתן לו החל משנת 2006, אז הפך הבן לבוגר על-פי החוק.

בסופו של דבר, השופטת ורדה שוורץ דחתה את התביעה והורתה לרשות השידור לשלם הוצאות משפט בסך 2,000 שקל.

בהחלטתה מתחה השופטת ביקורת על רשות השידור: "לא ברור מהו הבסיס המשפטי ואפילו ההגיוני לסיוג זה. קטין חב בתשלום אגרה ככל שרכש מקלט והוא מחזיק בו, ועל כן אין עילה שלא להחיל עליו גם את הוראות הפטור הרלוונטיות לפי תקנות הפטור. די באמור לעיל על מנת לדחות את התביעה, וכפי שניתן לנתבע פטור מתשלום אגרה החל מהגיע בנו לגיל 18, יש לפוטרו מתשלום האגרה גם בשנים בהם בנו היה קטין".