בדיקת "גלובס": היקף תמלוגי הגז השנה - עד 125 מ' ד'

למרות הצהרות נתניהו כי תמלוגי הגז יכסו את הבור התקציבי, בדיקת "גלובס" מגלה כי הם לא יניבו רווחים גבוהים לפני 2018, וב-2013 יסתכמו בעד 125 מיליון דולר ■ הממשלה הבטיחה כי תמלוגי הגז יוזרמו לקרן השקעות ריבונית

היקף תמלוגי הגז שתקבל המדינה השנה לא יעלה על 125 מיליון דולר, כך עולה מבדיקה שערך "גלובס". אין אפשרות שהתמלוגים יהיו גבוהים מהתחזית משום שאין יכולת טכנית להזרים יותר גז מכפי שניתן בצינור, כך שלא ברור מדוע בחר אמש (ב') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליצור רושם כאילו ישראל עשויה לקבל תמלוגים גבוהים מהצפוי.

נתניהו אמר אתמול בראיון לחדשות ערוץ 2: "אני לא רואה בעיה שבגללה נצטרך להעלות מסים מסיבה פשוטה: אולי תמלוגי הגז יהיו גדולים, אולי השווקים יתאוששו והייצוא יגדל", כשנשאל האם לא ייאלץ להגדיל מסים כדי לכסות על הגירעון בסך 40 מיליארד השקלים.

התאוששות השווקים בחו"ל אכן עשויה להגדיל את הכנסות המדינה, למרות שאינה נראית באופק. מה שברור הוא שלנתניהו אין מה לבנות על תמלוגי הגז.

במשק האנרגיה הזכירו היום הבטחות עבר של הממשלה, שלפיהן הכנסות תמלוגי הגז יוזרמו לקרן השקעות ריבונית ולא ישמשו למימון גירעונות שוטפים בתקציב המדינה.

נכון להיום, מקבלת ישראל כמויות מזעריות של גז ממאגר מארי-B המתרוקן של ים תטיס. באפריל צפוי מאגר הגז "תמר" להתחיל בהזרמת גז בכמות שתלך ותגדל בהדרגה.

ההכנסות הצפויות למדינה מהגז אמורות לבוא משני מקורות. המקור העיקרי הוא חוק המיסוי על רווחי גז ונפט, המכונה חוק ששינסקי, שנחקק ביוזמת שר האוצר יובל שטייניץ. חוק ששינסקי אמור להניב בעתיד הכנסות שנתיות בהיקף שיגיע ל-2 מיליארד דולר, אבל המיסוי יתחיל רק לאחר שהיזמים יסיימו להחזיר 230% מהשקעתם בגילוי המאגר ובפיתוחו. הממשלה לא תראה את הדולרים הראשונים מחוק ששינסקי לפני 2018.

עד אז תקבל המדינה הכנסות מהגז רק באמצעות תמלוגי חוק הנפט, שנגבים החל מרגע הזרמת הגז. שיעור התמלוגים הרשמי עומד על 12.5%, אך לדברי האנליסט ירון זר מכלל פיננסים, שיעור התמלוגים בפועל, בניכוי הוצאות מוכרות, יעמוד על 11.4%. בחישוב כמות הגז שהצינור מ"תמר" מסוגל להזרים יניבו תמלוגי הגז למדינה ב-2013 סכום כולל של 125 מיליון דולר.

ב-2014 יגדל הסכום ל-184 מיליון דולר, וב-2015 ל-253 מיליון (10.5 מיליון מ"ק).

גז טבעי
 גז טבעי