עו"ד סיגל פעיל: "פסק הדין בעניין פלאפון משנה סדרי בראשית"

עו"ד פעיל, מומחית לדיני עבודה, מכתירה את פסק הדין של ביה"ד הארצי בעניין התאגדות העובדים בפלאפון כהתפתחות המשפטית החשובה של השנה

- מיהו בעינייך איש השנה בתחום המשפט?

"פרופ' מוטי מירוני, שזה שנים הוא האדריכל והכוח המניע להנהגה ולשימוש מאסיבי בדרכים ליישוב סכסוכים דרך גישור ופישור. בזכותו נעשה הגישור כלי מרכזי ונפוץ. השנה הביא פרופ' מירוני, ביחד עם השופט בדימוס יצחק זמיר, לפתרון בהסכמה של משבר הרופאים המתמחים. הפתרון דרש רכיבים אנושיים ואלטרנטיביים שאינם מוגבלים לכללי החוק".

- מה הייתה ההתפתחות המשפטית החשובה?

"בשנת 2012 התרחשו לא מעט תמורות בתחום יחסי העבודה הקיבוציים בישראל. מדובר בעיקר בשתי קביעות של בית הדין הארצי לעבודה - האחת בעניין פלאפון והשנייה בעניין הרכבת 'הכבדה'.

"באחת שינה בית הדין סדרי בראשית ואסר על מעסיק להתבטא מול עובדיו במהלך תקופת 'התארגנות ראשונית', בנוגע להשלכות ההתארגנות על המעסיק ועל יחסי העבודה בו, ולמעשה אסר עליו להעביר מידע לעובדים הנוגע להתארגנות. מדובר בשינוי דרמטי, שנוטל מהם הלכה למעשה, בשלב שבו טרם הוכיח ארגון עובדים את יציגותו, את הכוח לתקשר במישרין מול העובדים בנושאים כאלה.

"בשנייה - בית הדין הגביל את העובדים מלעבור מארגון עובדים יציג אחד לשני במשך תקופה בלתי מוגבלת".

- לאיזה שינוי את מצפה במערכת המשפט ב-2013?

"הסדרה משפטית של הפיכת מקום עבודה למקום עבודה מאורגן, כך שכאשר יש ויכוח בין מעסיק לארגון עובדים, הטוען ליציגותו, בשאלת היציגות, ייקבע מתווה ברור ומחייב להכרעה. מצבים שבהם מתקיימת מחלוקת כזאת בתקופת-ביניים, שנמשכת חודשים רבים, מסבה נזקים הן לציבור העובדים והן למעסיקים, הסובלים מעליהום תקשורתי ומנזקים תדמיתיים מיותרים".

- מבחינה מקצועית, מה הדבר החשוב ביותר שעשית אשתקד?

"המאבק של ארגון המורים בבתי-הספר העל-יסודיים נגד ניסיונן של הסתדרות המורים והמדינה לנשלו ממעמדו כמייצג האמיתי והאותנטי של מורי החטיבות, ולהמציא יחידת מיקוח פיקטיבית, שאינה מבוססת על מאבחנים אמיתיים בשטח, רק לשם החלת רפורמה זולה יותר (לקופת המדינה), אך איכותית פחות ובלתי מתאימה למורי ולתלמידי החינוך העל-יסודי בישראל".