עובדי חברת החשמל מאיימים בעיצומים; ההנהלה תפנה לביה"ד

(עדכון) - מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הזהיר כי צפויים עיכובים בחיבורם לרשת החשמל של יצרני חשמל פרטיים ובעלי מערכות סולאריות, משום שהממשלה מערימה מכשולים ביורוקרטים שמעכבים את פיתוח רשת ההולכה

הנהלת חברת החשמל החליטה לפנות היום (א') לבית הדין לעבודה על מנת להוציא צו מניעה כנגד עיצומי ארגון העובדים, אשר הורה למנוע קליטת בקשות לחיבור יצרני חשמל פוטו-וולטאי. מדובר על הסדרה של רשות החשמל שתכנס לתוקף היום.

מנכ"ל חברת חשמל אלי גליקמן הזהיר כי צפויים עיכובים בחיבורם לרשת החשמל של יצרני חשמל פרטיים ובעלי מערכות סולאריות לייצור חשמל בגלל התעלמות ממשלתית ממצבה של רשת קווי ההולכה.

במכתב ששיגר ביום ה' למנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח קורא גליקמן לממשלה למנות מייד צוותי הסרת חסמים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה או מנכ"ל משרד האנרגיה שיוכלו להתמודד עם המכשולים הביורקרטיים הרבים שמעכבים את פיתוח רשת ההולכה.

בין היתר מתלוננים בחברת החשמל על החלטת משרד הפנים לחייב את החברה לעבור הליך של שינוי תכנית מיתאר ארצית עבור כל קו מתח עליון חדש שהיא מבקשת להקים. מדובר בהליך שעשוי להימשך 5 שנים ויותר, כאשר בינתיים נדרשת החברה לחבר תחנות כוח חדשות ואזורים בארץ כמו, למשל באזור הערבה שבה מוקמים כיום מספר שדות סולאריים גדולים.

הקמת קו מתח עליון חדש לערבה מתעכבת זה שנים בשל מחלוקת בשאלה האם
הקו יוטמן באדמה במכתש רמון. הקו הנוכחי לא יוכל לספק את החשמל שיפיקו השדות הסולאריים החדשים המוקמים בערבה. ללא הקווים החדשים לא ניתן יהיה להפיק חשמל מהשדות הסולאריים ויצרני החשמל הפרטיים לא יוכלו להתחיל בייצור חשמל, למרות החשש מבצורת חשמלית נוספת בקיץ הקרוב.

"ללא מערכת תיאום תיאום והכרעה וללא מימון הולם התשתית הקריטית הזו תמשיך לסבול מעיכובים ומהתנגדויות אינסופיים" כותב גליקמן במכתבו "זמני הקמת קווים, שכבר היום מתמשכים ל-6, 7 ואפילו 10 שנים ימשיכו להתארך ולהתמשך עד לחשש לשיתוק מלא של הפיתוח".

גליקמן שב ומציין במכתבו את האופן שבו טיפל הממשל הפדראלי בארה"ב בבעייה דומה, ואת הצעדים שבהם נקט ובהם הקמת צוותי הסרת חסמים ומתן מימון פדראלי להקמת קווים. "איפה הם ואיפה אנחנו" כותב גליקמן. מכתבו של מנכ"ל חברת החשמל בא כתגובה למכתב ששיגר אליו צמח בתחילת השנה ובו נזף בחברה על עיכובים בביצוע תכנית הפיתוח של קווי ההולכה.