"המשקיעים הזרים רוצים ממשלה שתעביר תקציב אחראי"

הדר אשרת, מנהל דסק מניות בדויטשה בנק ישראל, אומר בשיחה עם "גלובס": "אין למשקיעים הזרים הרבה ביקורת על האג'נדה הכלכלית של ראש הממשלה. יש להם אולי ביקורת על חוסר היכולת שלו להניע תהליך מדיני"

המשקיעים הזרים בבורסה באחד העם אמנם "הורידו הילוך" בשנה - שנתיים האחרונות (ביחד עם המוסדיים וגם עם הציבור הרחב) אבל הפעילות שלהם כאן עדיין חשובה. והם עוקבים מקרוב אחרי הבחירות וההתפתחויות הכלכליות השונות, בעיקר אלה הנוגעות לגרעון הגדול בתקציב המדינה.

הדר אשרת, מנהל דסק מניות בדויטשה בנק ישראל, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הבחירות עבור הזרים מעניינות. אנחנו מבינים שהם מסמנות עבורם נקודה קריטית כשהם באים לבחון מחדש השקעה בישראל. מה שהכי מטריד אותם זה בעיקר ההיבט הכלכלי. הבחירות הרי נבעו ממצוקה של נתניהו שבאה על רקע רצונו לבצע קיצוצים בתקציב".

"מבחינת הזרים תוצאה טובה תהיה קואליציה שבמסגרתה נתניהו יצליח לבצע קיצוצים בתקציב ולבנות תקציב נבון וראוי ל-2013. זה הנושא הכי חשוב מבחינת הזרים. חשוב גם מבחינתם שהנגיד פישר יהיה מרוצה מהתקציב החדש, שיביא את ישראל למקום טוב יותר".

- מה עם הנושא המדיני - בטחוני ?

"כמובן שזה נמצא תמיד ברקע. הם לא היו רוצים לראות ממשלה קיצונית שעלולה לגרום לבידוד של ישראל. כשביבי נבחר בפעם השנייה הייתה פאניקה בקרב הזרים. יש להם חשש טבעי מהקמה של ממשלה ניצית. ברגע שיהיה איזשהו ניצוץ של תהליך מול הפלשתינים אז כסף יזרום פנימה".

- מה יקרה אם תקום ממשלת ימין - חרדים ?

"למרות שפעילות הזרים היא לא בנפח שהיה כאן עד לפני כשנתיים, אבל יש עדיין לא מעט קרנות שרוכשות את המדדים, בעיקר באמצעות תעודות סל שונות והכסף הזה או חלקו יכול לצאת החוצה במצב כזה. היום הזרים מהווים כ-15% מנפח המסחר".

- אז צפוי איזשהו שינוי לאחר הבחירות?

"אין למשקיעים הזרים הרבה ביקורת על האג'נדה הכלכלית של ראש הממשלה. יש להם אולי ביקורת על חוסר היכולת שלו להניע תהליך מדיני. כמובן שהם ירצו לראות גם האצה מסויימת בצמיחה, זה תמיד טוב".

- אז בשורה התחתונה הזרים יעדיפו ממשלה מאוזנת יותר?

"הם יעדיפו ממשלה שתצליח להעביר תקציב מאוזן ונכון לכלכלה. ברור שהם היו רוצים לראות התנעה של תהליך מדיני אבל פחות מדברים על זה. הרבה יותר חשוב להם תקציב אחראי ומדיניות פיסקאלית אחראית".