בכמה יפוצו בעלי קרקע בכפר שמריהו שהופקעה לצורך כביש 531?

ביהמ"ש המחוזי קיבל חלקית את תביעותיהם של בעלי קרקעות בכפר שמריהו שהופקעו לטובת סלילת כביש 531, וקבע כי הם יפוצו בסך של 18 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל חלקית את תביעותיהם של בעלי קרקעות בכפר שמריהו, שהופקעו לטובת סלילת כביש 531, וקבע כי הם יפוצו בסך של 18 מיליון שקל.

מדובר בקרקעות של 84 דונם, שהופקעו מהן 54 דונם על-ידי החברה הלאומית לדרכים לצורך סלילת הכביש, הפקעה המהווה 63% משטח הקרקעות.

כביש 531 הוא כביש רוחב החוצה את אזור השרון מכביש 6 במזרח ועד כביש החוף במערב, שם יחובר במחלף שייבנה בסמוך לכפר שמריהו. לאחר ההפקעה, שילמה החברה הלאומית לדרכים 9 מיליון שקל לבעלים, סכום בגינו לא היתה מחלוקת.

בתביעות המאוחדות יוצגו בעלי הקרקעות בידי עורכי הדין מנשה וחניש, עודד ישראלי, אורן מצגר, יורם תובל, אורי ברם, דוד בסון וסימון טוסון, ובאמצעותם טענו בעלי הקרקעות כי הפיצוי שניתן להם נמוך מיידי. לטענתם, מדובר בקרקע גדולה שרובה הופקעה, ועל כן נגרם נזק ניכר לחלק הנותר לאחר ההפקעה.

בית המשפט קבע כי ההפרש שיינתן יעמוד על 9 מיליון שקל נוספים בלבד.

לטענת בעלי הקרקע, סכום הפיצוי עדיין נמוך משמעותית מהסכום שלו הם זכאים בגין ההפקעה, וכי בכוונתם לערער לבית המשפט העליון בעניין.

לדברי עו"ד דוד בסון, "הנפקעים איבדו את רכושם ולא התעשרו, ולכן לא ברור מדוע דווקא הרשות המפקיעה זוכה להנחות".

כמו כן טוען בסון כי "גם התערבותו של בית המשפט המחוזי בחוות-דעת השמאי בנוגע לשיעור הפגיעה בחלק הנותר לאחר ההפקעה היא צעד חריג, שכן בית המשפט אינו נוהג להתערב בדרך-כלל בחוות-דעת של שמאי שמונה על-ידי בית המשפט, ולכן גם מהטעם הזה יש לערער על פסק הדין".

עוד טוענים בעלי הקרקעות כי יתרת הקרקע שלא הופקעה לא שווה מאום, בשל סמיכותה למחלף ענק שאין סיכוי כי יופשר בעתיד, ולכן קביעת בית המשפט על ירידת ערך של 30% לבעלי חלקות של שטח הנמוך מ-2.5 דונם אינה מספקת, בטח שלא כלפי מי ששטח חלקו בחלקה גדול מ-2.5 דונם, שאז קבע בית המשפט כי הוא יקבל פיצוי בגין הפגיעה בחלק הנותר, בשיעור של 3% בלבד.

פסק הדין הכיר למעשה בזכותם של הנפקעים לקבל פיצויי הפקעה גבוהים יותר מהסכום ששולם על-ידי החברה הלאומית לדרכים כפיצוי שאינו שנוי במחלוקת, אך עם זאת, בית המשפט הפחית מגובה הפיצוי שתבעו הנפקעים.

"תקדים בנוגע להפקעות לטובת דרכים"

עו"ד עודד ישראלי מסר כי "נושא הפגיעה ביתרת חלקה שלא הופקעה הינו נושא מורכב ביותר ומעסיק רבות שמאים ובתי משפט, מאחר שמחד, בעל הקרקע נותר למעשה עם קרקע שלא הופקעה ויכול להמשיך להשתמש בה; אך מאידך, קרקע זו נמצאת בסמיכות לכביש רחב-ידיים המהווה מפגע ופגע באפשרויות פיתוח אותה יתרת חלקה שלא נפגעה.

"השמאי יוסף זרניצקי קיבל את טענת בעלי הקרקע בקשר לפגיעה ביתרת החלקה שלא הופקעה, וקבע פגיעה בשיעור של כ-20% ביתרה. קביעה זו מהווה תקדים בנוגע להפקעות בכביש 531, ובכלל בנוגע להפקעות לטובת דרכים.

"עד כה החברה הלאומית לדרכים התנהלה מול בעלי הקרקע מתוך הנחה שאין לשלם פיצוי בגין יתרת הקרקע שלא הופקעה, ועתה מסתבר כי הנחה זו היתה שגויה, ויש לשלם פיצוי נוסף לבעלים".