בכושר ובעושר: כמה עולה מנוי למכוני הכושר היוקרתיים?

בריכה, ספא, מגבות, מגוון עצום של שיעורים ומכשירים, מיקום נגיש, חניה ומאמנים אישיים ■ מכוני הכושר היוקרתיים גובים עבור כל אלה סכומים של 8000-4,000 שקל בשנה, וחלקם אף גובים דמי הרשמה של מאות שקלים

מה הופך מועדון כושר ליוקרתי? מה מקבלים מנויים של מכונים המגדירים את עצמם כיוקרתיים, שהם אינם מקבלים במכונים אחרים, וכמה הם משלמים?

במכונים היקרים יותר, מחירו של מנוי שנתי חוצה את רף ה-4,000 שקל ויכול להאמיר עד לכ-8,000 אלף שקל, זאת לעומת כ-3,000 שקל במכונים ה"עממיים" יותר.

מה שהופך מכון ליוקרתי הוא לא רק הנראות והידוענים המתאמנים במקום, אלא רמת השירות (דוגמת שירות מגבות וחניה חינם), איכות ומגוון המכשירים, מגוון החוגים והשירותים הנלווים שאין בכל מכון, כמו בריכה וספא.

בכל הנוגע לאימונים אישיים עם מדריך כושר אישי, התעריף מתומחר בהתאם למדריך: כ-150 שקל לשעה עם מדריך כושר אנונימי ומעל 200 שקל לשעה עם מדריך עטור הישגים ספורטיביים. במקרה של אושיית ספורט מפורסמת, המחיר מטפס גם ל-400 שקל לשעה.

המנוי לרוב מתחלק לשני סוגים עיקריים: מנוי בוקר המוגבל עד לשעות הצהריים/אחר-הצהריים המוקדמות; ומנוי רגיל שאינו מוגבל בשעות, שמחירו מתחיל ב-4,000 שקל ומטפס לכ-8,000 שקל בשנה (כולל כניסה לבריכה).

מסקירת חברת המידע העסקי BDI עולה כי מספר המנויים המבקרים במכוני כושר בשעות הערב הוא הגבוה ביותר, ויום ראשון הוא היום הפעיל ביותר, כאשר אחוז התפוסה ביום זה עומד על כ-35% מסך המנויים.

בענף פועלות מספר רשתות גדולות דוגמת הולמס פלייס וגו אקטיב, וכן בתי עסק קטנים הפועלים בדרך-כלל על בסיס אזורי.

כזה הוא גם מכון One size בהרצליה פיתוח, שפתחה לפני כחודש אור-לי הופמן-בר, אושיית הכושר המוכרת מתוכנית הריאלטי "לרדת בגדול". בין לקוחותיה נמנים שמות מהעשירון העליון כמו ליאורה עופר ויהודית רקנאטי.

הופמן בר-מכנה את המקום שלה מרכז כושר ולא מכון כושר. "אני נגד מכוני כושר קלאסיים. מכוני כושר של הרבה הליכונים זה פאסה, ומכונים שלא יעשו אדפטציה לאימונים העכשוויים ולמחשבת הגוף - לא ישרדו. אנשים מחפשים חוויית אימון אחרת, ולכן המקום שלי נראה יותר כמו בית מאשר כמו מכון כושר".

הופמן-בר גובה עבור מנוי שנתי 4,380 שקל, 3,900 שקל עבור מנוי בוקר (עד השעה 15:00) ו-400 שקל לאימון אישי בהנחייתה.

מי זכאי להנחה?

לדברי יהודה מימון, מנהל זאוספורט במגדל אביב במתחם הבורסה ברמת-גן, מחיר הוא תוצר של רמת מוצר ושירות. "כשיש לך חדר כושר גדול המשתרע על שטח של 6,000 מ"ר ומציע בין היתר מגוון גדול של מכשירים, חוגים, בריכה, ספא, שירות מגבות וחניה חינם ל-3 שעות שאין בכל מכון - אי-אפשר לתמחר נמוך", אומר מימון.

מנוי שנתי בזאוספורט עולה 5,040 שקל, לעומת 4,200 שקל למנוי בוקר (עד 16:00) או מנוי לילה (מ-21:00 ועד חצות עם כניסה מוגבלת בסופ"ש: שישי או שבת, לבחירה). המחיר לחיילים יורד ל-3,600 שקל למנוי רגיל ו-4,300 שקל לסטודנטים.

יחד עם זאת, אלה מחירי מחירון ש"במקרים מסוימים, למשל לחברות ולגופים המגיעים אלינו במרוכז, אנחנו עושים עליהם הנחות".

מכוונים גבוה

חגית טולדו, מנהלת מכוני סייבקס במלון הילטון תל-אביב ובהילטון מלכת שבא באילת, טוענת כי התעריף הגבוה שהם גובים במועדון בתל-אביב - 7,900 שקל למנוי שנתי רגיל כולל כניסה לבריכת המלון ו-5,800 שקל ללא בריכה - לא נועד לסנן אנשים מבחוץ כדי למנוע צפיפות ואי-נוחות לאורחי המלון.

"אנחנו מכוונים לחתך אוכלוסייה גבוה כדי לשמור על רמת שירות גבוהה ועל אווירת החו"ל במקום, וזו הסיבה לתעריפים שאנחנו גובים", אומרת טולדו.

אורחי הילטון, אגב, משלמים 15 דולר לכניסה יומית למכון. עוד לדבריה, לקוחות המחדשים מנוי נהנים ממחירים מופחתים של למשל 7,500 שקל, שהם 400 שקל פחות תמורת מנוי מלא כולל כניסה לבריכה.

ברשת הארצית הולמס פלייס, המונה 21 סניפים ומעל 80 אלף מנויים, מותאמים המחירים לסוג המועדון: "המועדונים שלנו נחלקים ל-3 סוגים, כאשר היקרים הם מועדוני פרימיום, הממוקמים במיקומים מרכזיים דוגמת קניון עזריאלי בתל-אביב, ופונים לבני 40 פלוס ומתומחרים גבוה יותר מיתר המועדונים: 330-405 שקל לחודש לאדם, שהם 3,950-4,860 שקל בשנה", אומר אלעד הספרי, סמנכ"ל השיווק ברשת.

"שני סוגי המועדונים האחרים הם מועדוני 'פמילי', המיועדים למשפחות וממוקמים באזורים 'משפחתיים', למשל במודיעין ובגבעת-שמואל, ומציעים מנויים משפחתיים במחיר של למשל 650-780 שקל בחודש למשפחה בת 4 נפשות (זוג הורים ושני ילדים עד גיל 16); והסוג השלישי, 'מועדוני אנרג'י' המיועדים לצעירים וממוקמים במרכז העיר תל-אביב, במחיר שנע בין 2,750-3,950 שקל למנוי שנתי", הוא אומר.

רבע מההכנסות: ממכירת מוצרים

ההוצאה במכון הכושר לא נעצרת ברכישת מנוי. מכוני כושר, ובמיוחד הרשתיים שבהם, למדו לנצל היטב את הקשר עם הלקוח ואת השהות המצטברת שלו במכון על מנת לשווק ולמכור לו מוצרים נלווים שונים, החל מביגוד ומאביזרי ספורט ועד תוספי תזונה ומוצרי טיפוח למיניהם.

כלכלני BDI מעריכים כי כ-25% מההכנסות של רשתות מכוני הכושר באים ממוצרים נלווים. הולמס פלייס, למשל, משווקת מותגי ספורט כמו פומה ונייק במחירים הדומים למחירים בחנויות, וגם את מותג הבית שלה: אופנת הולמס פלייס המיובאת מסין (100-160 שקל לחולצה/מכנסיים ו-100-130 שקל למוצרי טיפוח).

מחירי המוצרים הנלווים בזאוספורט הם 80 שקל לחולצות, מכנסיים ופריטי אופנת ספורט נוספים, 30 שקל לאטמי אוזניים לשחייה, 50 שקל לאוזניות להליכון ו-60 שקל לכפפות להרמת משקולות.

מנויים מתלוננים: כובלים אותנו

"ענף מכוני הכושר הוא ענף רווי כשלים צרכניים. יש מכונים שלא מוכנים לבטל מנוי ולסיים התקשרות אפילו עם נשים שנכנסו להיריון ויש להן מכתב מרופא האוסר עליהן לעסוק בספורט", מספרת עו"ד סילביה סגל, אחראית על טיפול בתלונות בארגון אמון הציבור. מאות תלונות בשנה מטופלות בארגון בגין שורה של תלונות.

הבעיה היא היעדר חקיקה: למעט חוק החוזים, אין חוק המסדיר את נושא חדרי הכושר, וגם הצעה שהגיש אשתקד ח"כ יואל חסון, שתחייב מכונים לבטל קנס יציאה ללקוח שיבקש לצאת ממסלול שנתי כשהצרכן חייב לתת התראה של 14 יום - טרם אושרה. כיום, חלק מהמכונים דוגמת הולמס פלייס דורשים התראה בת חודש ימים.

בינתיים, פעמים רבות הקנסות אינם סבירים, ולעיתים הם בגובה מלוא דמי השירות. חלק מהמכונים מטילים מגבלות בלתי סבירות על הקפאת מנוי או העברתו לאדם אחר ועוד.

המכונים: "אנחנו לא מכריחים"

נציג המכונים שעימם שוחחנו טוענים בתוקף כי הם באים לקראת הלקוח. "מי שלא רוצה להישאר, אנחנו לא מכריחים אותו. הכסף מוחזר ללא קנסות וללא מגבלות", אומרת טולדו מסייבקס.

הספרי מהולמס פלייס אומר שניתן לבטל מנוי בהתראה של חודש. "עשינו שינוי משמעותי בגישה, ואפילו יצאנו בקמפיין מנוי ללא התחייבות. אנחנו לא רוצים להחזיק אנשים שלא רוצים. חודש התראה צריך כי לוקח זמן למערכת להתארגן".

מימון מזאוספורט אומר שכל מי שמספק סיבה מוצדקת יכול לבטל את המנוי לפני מועד סיומו ללא קנסות, ומי שלא מחויב בדמי ביטול בגובה של 20% מיתרת המנוי. "בחרנו להציע בתקופה הקרובה מנוי שנתי ללא התחייבות", הוא מוסיף.

מספר מכוני הספורט
 מספר מכוני הספורט

 מכוני הספורט
  מכוני הספורט

 מכוני הספורט
  מכוני הספורט