ציון קינן: להחזיר האמינות הפיסקאלית, לטפל בדיור

מנכ"ל בנק הפועלים בכנס בדאבוס: המשק צומח ב-2%; זה שיעור צמיחה שאסור להשלים עמו

"הקמת ממשלה חדשה מהווה הזדמנות אדירה בעבור קובעי המדיניות, להתוות אסטרטגיה כלכלית רב-שנתית, שתחזיר את המשק שלנו לסביבת צמיחה קרובה לפוטנציאל, תוך החזרת המשמעת הפיסקלית, טיפול בבעיית מחירי הדיור וביתר הסוגיות החברתיות בישראל. בהתוויית אסטרטגיה זו, חשוב שהממשלה תקיים דיאלוג אינטנסיבי עם המגזר העסקי, ותשתף אותו בהתלבטויותיה ובהצעותיה. יש למגזר העסקי הרבה מה לתרום ברעיונות ליוזמות חדשות ולצעדי מדיניות" - כך אמר ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, בשיחה עם "גלובס" בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ.

"הבחירות בישראל עוררו עניין רב בפגישות שערכתי, אם כי לכל ברור שרק לאחר שתיבחר הממשלה החדשה - על סמך תוצאות הבחירות - אפשר יהיה להעריך מה תהיה מדיניותה הכלכלית", אמר מנכ"ל הפועלים. לדבריו, "הפגישות בדאבוס המחישו בעבורי שלושה נושאים עיקריים שיאתגרו את הממשלה שתקום בקרוב: צמיחה כלכלית, תקציב המדינה ובעיית הדיור.

"חלה האטה ניכרת ומדאיגה בצמיחת המשק הישראלי בחודשים האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בכמעט כל האינדיקטורים החודשיים, כולל מדדי מנהלי הרכש ואמון הצרכנים של בנק הפועלים. זאת ועוד, גורמים רבים במגזר העסקי נמצאים בעמדות המתנה על רקע אי-הוודאות הגבוהה, כולל בתחום הרגולטורי. אנו מעריכים כי המשק צומח בכ-2% במונחים שנתיים - שיעור נמוך מדי, שאסור להשלים עמו".

קינן הזהיר כי "ללא צמיחה גבוהה יותר, קשה יהיה לטפל בנושאים הרבים שממתינים לטיפול בסדר היום של הממשלה החדשה. אני מאמין שבמדיניות נכונה, ולאחר הפחתת חלק מאי-הוודאות של המגזר העסקי, לישראל יש סיכוי לחזור לשיעור צמיחה של מעט מתחת ל-4% ב-2014".

"צעדים שקופים"

לגבי הגירעון החריג ב-2012 אמר קינן: "חריגת הגירעון הממשלתי מהיעד לא תפסה מקום מרכזי בשיחות שקיימתי בדאבוס. הנחת העבודה של המשקיעים הגלובליים היא שהממשלה החדשה תנקוט את הצעדים הדרושים להחזרת הגירעון הממשלתי אל מתחת ל-4% מהתמ"ג, ולהבטחת המשך התוואי היורד לאורך זמן של יחס החוב הציבורי לתוצר. מבחינת שוק ההון, חשוב לחזק את האמינות הפיסקלית על ידי יצירת מחויבות של הממשלה לצעדים שקופים וברורים, המאותתים על חזרה למשמעת בגירעון ובחוב הציבורי.

"אתגר מרכזי שלישי הוא לטפל בבעיית מחירי הדיור בישראל. כמעט כל זוג צעיר בישראל עומד בפני בעיית הדיור, כך שזו בעיה חברתית ראשונה במעלה. נושא זה הופיע במצע של כמעט כל המפלגות לפני הבחירות; מקובל על הכול שיש להגדיל את היצע הדירות, במיוחד לאחר שבחודשים האחרונים חלה ירידה מדאיגה בהתחלות הבנייה בישראל".

ברמה הגלובלית, קינן אמר כי האווירה בכנס הרבה יותר נינוחה מאשר בעבר. לדבריו, למרות שהמשבר הגלובלי שהחל ב-2008 עדיין רחוק מלהסתיים, "נראה שהאיום הגדול של התפרקות גוש האירו בטווח הקצר פחת מאוד בשנה האחרונה".

דאבוס
 דאבוס