מיוחד: 7 דברים שלא ידעתם על רכבות תחתיות בעולם

לפני 150 שנה נפתחה הרכבת התחתית הראשונה - הטיוב של לונדון ■ מאז קמו 116 רכבות נוספות ברחבי העולם ■ איפה נמצאת הרכבת הטובה ביותר, מה עושות חברות הפרסום כדי לנצל את השטח הכי אפקטיבי שיש ואיך נלחמים היפנים בהתאבדויות

1. מי היה אבי הרכבת התחתית?

ב-10 בינואר 1863 נפתח לקהל הקו הראשון של הרכבת התחתית הוותיקה בעולם - זו של לונדון. מי שזיהה את הצורך בה ודחף לבניית הרכבת היה צ'ארלס פירסון, חבר פרלמנט בריטי. "הצפיפות בעיר נגרמת מהגידול הטבעי של האוכלוסייה ומריבוי האנשים שמגיעים לעיר מבחוץ כל יום ברכבות", אמר. בתחילה נדחתה הצעתו המהפכנית לחפור מסילות לרכבת מתחת לאדמה, אולם לבסוף היא התקבלה והחפירות החלו. פירסון לא זכה לראות את רעיונו קורם עור וגידים, וקרונות: הוא מת שנה לפני שהעבודות הושלמו.

בחודשים הראשונים להפעלתה היה לרכבת התחתית של לונדון רק קו אחד, המטרופוליטן, ונסעו בה כ-26 אלף בני אדם ביום. כיום יש לה מסילות באורך 402 ק"מ, ומשתמשים בה יותר מ-3 מיליון בני אדם ביום, ו-1.171 מיליארד בשנה.

מאז נפתחה הטיוב של לונדון הוקמו עוד 116 רכבות תחתיות בעולם.

2. איזו רכבת מציעה מושבים מחוממים?

רשת CNN דירגה את 10 הרכבות התחתיות הטובות בעולם, וקבעה כי המקום הראשון שייך לרכבת התחתית של הונג-קונג בזכות הניקיון, השילוט, המחיר הנמוך, התדירות והנוחות של המערכת, שמחברת את רוב חלקי העיר. יש Wi-Fi בחינם ברוב התחנות, גישה לנכים, ושירותים כמו בנקים, חנויות ודוכני מזון. אין לוח זמנים משום שהרכבות פשוט מגיעות בכל כמה דקות. והיא משרתת 3.4 מיליון נוסעים ביום.

אחריה ברשימה נמצאות הרכבות של סינגפור וסיאול (7 מיליון נוסעים ביום). האחרונה מציעה כיסאות מחוממים בחורף וגם מערכת להגנה מפני נפילות למסילה. עם זאת, היא פועלת רק עד חצות. רק אחרי שלוש האסיאתיות מופיעה הטיוב של לונדון, שעם כל הכבוד ההיסטורי המגיע לה, היא מיושנת למדי ורק באחרונה נוסף בחלק מהקרונות מיזוג אוויר.

סכום של כ-570 מיליון ליש"ט הושקע בשנת הכספים 2012-2013, שנת האולימפיאדה, בשיפוץ ובהחלפת קרונות הטיוב, לאחר שבשנים האחרונות נשמעה ביקורת נוקבת על הרמה הירודה של הרכבות.

עוד ברשימת הרכבות הטובות ביותר: מדריד, שהתחנות שלה כה גדולות, עד שאפשר לקיים בהן אירועים המוניים (למשל, ב-2011 התקיים שם פסטיבל כושר שנמשך שלושה ימים), וניו יורק, שיש בה מסילות כפולות כך שגם אם אחת מהן זקוקה לתיקון, הקו אינו מושבת.

3. למה יש קרונות נפרדים לנשים?

הצפיפות ברכבת התחתית היא כר נרחב להטרדות מיניות, ובכמה מדינות פתרו זאת בכך שהקדישו קרונות נפרדים לנשים. כך זה למשל בקהיר ובטוקיו. אבל בניגוד לקווי המהדרין הפועלים בישראל, מותר לנשים לנסוע בקרונות הרגילים.

4. כמה עולה לצלם בטיוב של לונדון?

הרכבת היא כמובן גם עסק כלכלי. בלונדון, הסתכמו ב-2011 הכנסותיה, שמקורן במכירות כרטיסים, בדמי שכירות לקיוסקים ולחנויות בתחנות ובפרסום, ב-1.74 מיליארד ליש"ט.

הרכבת התחתית בלונדון היא אחד משטחי הפרסום הנחשקים והאפקטיביים במדינה. יש בה 31 אלף מקומות לפוסטרים בתחנות ובקרונות, ועוד אלפי לוחות דיגיטליים. מנהלי הפרסום של הטיוב מציעים למפרסמים גם חבילות שונות, למשל פרסום על עמודי התחנה, בלעדיות בפרסום בקו מסוים וחלוקת דוגמיות של מוצרים בתחנות.

רעיון מקורי היה לסוכנות פרסום בריטית המפרסמת מותג של סוכריות מנטה - היא ניצלה את העומס ברכבות בימי האולימפיאדה שנערכה בעיר בקיץ האחרון, וחילקה לנוסעים שנורקל המכניס לפה אוויר בטעם מנטה, כדי לרענן את הנשימה בקרונות.

בטוקיו, ניצלה לפני כמה שנים חברת מאזדה את שטחה העצום של תחנת הרכבת המרכזית בעיר כדי לתלות פרסומות באורך 310 מטר - 60 פורטרטים של משפחות עם המכונית החדשה שלהן.

מקור הכנסה אחר של הטיוב בלונדון הוא תעשיית הסרטים. הנהלת הרכבת נותנת רישיונות לצלם בתחנות, בקרונות ובמנהרות, ומחיר שעת צילום מתחיל ב-500 ליש"ט פלוס מע"מ. בין הסרטים שצולמו בטיוב, מתגאים בהנהלת החברה, "כפרה", "בילי אליוט", "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" וכמובן "הארי פוטר".

רכבות תחתיות בכל העולם מרוויחות יפה גם מהשכרת שטחים לקיוסקים וחנויות בתחנות. בניו יורק מרוויחים בכל שנה 70 מיליון דולר רק מדמי השכירות של בתי העסק שקיבלו רישיון לפעול בתחנות.

5. כמה קנס תשלם משפחתו של יפני שהתאבד ברכבת?

הרכבת התחתית נחשבת אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר, אבל הצירוף של מנהרות צרות וחשוכות, מהירות גבוהה, חומרים דליקים וקהל גדול המרוכז במקום אחד הוביל בכמה מקרים לאסונות כבדים כתוצאה משריפות ומהתקפות טרור. אבל גם בלי אירועי טרור ושריפות ענק, נפילות ותאונות מתרחשות כל העת. ב-2010 נהרגו 55 איש מפגיעת הרכבת התחתית בניו יורק לבדה. רוב מקרי המוות אירעו סמוך לשעה 4 לפנות בוקר - אז נסגרים הברים בעיר. באוסטרליה ניסו להילחם במכת התאונות בעזרת הסרטון היצירתי So Many Dumb Ways to Die. חפשו ברשת ותיהנו.

ביפן ובמקומות אחרים מכניסים היום בהדרגה מחסומים למניעת דחיפות או התאבדויות על הפסים. תופעת ההתאבדויות ביפן נעשתה נפוצה כל כך, עד שחברות הרכבות הודיעו על קנס בגובה מיליון דולר שיוטל על משפחתו של המתאבד, כפיצוי על העיכובים בתנועת הרכבות בעקבות המעשה. "אנחנו סופגים הפסדים כבדים כתוצאה מההתאבדויות", אמר מסקי אוגטה, מנהל של אחת מחברות הרכבת ביפן, ל"ניו יורק טיימס". ב-2008 עמד מספר המתאבדים בקווים של החברה שלו בלבד על 212 בני אדם. הוא סירב לנקוב במספרים, אולם כל התאבדות גורמת בממוצע לאיחור של שעה בתנועת הרכבות. במערכת הכריזה מודיעים במקרה כזה על "תאונה אנושית". בחברה החלו גם להתקין מראות במקומות המועדים לפורענות ולצבוע את הרצפה בצבעים עליזים - אולי האדם שבכוונתו לשים קץ לחייו ישנה את דעתו.

6. זה טוב לסביבה?

הרכבות התחתיות טובות לתנועה העירונית, ומפחיתות את זיהום האוויר הכללי משום שאנשים שנוסעים ברכבת אינם נוסעים במכונית הפרטית המזהמת. אבל במנהרות הרכבת עצמן, האוויר אינו נקי כלל. מחקר משנת 2000 מצא במנהרות הטיוב של לונדון רמות גבוהות מאוד של חלקיקים באוויר, עד פי 20 במסה ובריכוז ועד פי 70 במספר בהשוואה לבניין סמוך. מחקרים אחרים לא מצאו קשר בין נסיעות מרובות בטיוב לתחלואה, אך ארגון Clean air for London טוען שרמות החלקיקים שנמצאו בלונדון גבוהות מאלה שנמצאו בברצלונה, בפריז ובמילאנו. ועם כל הכבוד לניסיון להפחית את זיהום האוויר, הטיוב היא צרכנית החשמל הגדולה בלונדון, ואחת מ-10 הצרכניות הגדולות בבריטניה. רכבות חדשות יותר הן חסכוניות יותר גם בחשמל, אבל החלפת הקרונות והקטרים היא עניין יקר שיארך שנים.

7. מתי אצלנו?

למרות אינספור המילים שנכתבו בנושא, בגוש דן עדיין אין רכבת תחתית שתשרת 3 מיליון נוסעים פוטנציאליים. אפילו רכבת קלה אין. במטרופולינים קטנות מתל-אביב, כמו רוטרדם שבהולנד, דווקא יש. הקו התחתי הראשון, שיהיה חלק מ"הקו האדום" של מערכת ההסעה ההמונית בתל-אביב ואורכו יהיה 10 ק"מ, יקשר בין בית-החולים בילינסון בפתח תקווה לבת-ים, דרך ציר ז'בוטינסקי ותל-אביב. יהיו בו 33 תחנות, 10 מהן תת-קרקעיות. הוא אמור להיפתח ב-2016, אבל לא יזיק להחזיק לו אצבעות.