מה עומד מאחורי המינוי של רפי גינת למנכ"ל ערוץ 10?

מינויו של רפי גינת למנכ"ל ערוץ 10 מסכם שבוע מצוין למו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס: "האיש שלו בכנסת", יאיר לפיד, זכה להישג מדהים בבחירות, ועורך עיתונו לשעבר, רפי גינת, נותן לו דריסת רגל בשוק הטלוויזיה ■ ניתוח מיוחד

באחרונה יצא לאור מגזין "פירמה" של "גלובס" עם דירוג "100 המשפיעים בתקשורת", ובו הוכרז שלדון אדלסון, בעלי "ישראל היום", כאיש המשפיע בישראל. והנה, חלפו פחות משבועיים, וזה נראה כמו מהפך.

להיחלשותו הדרמטית של הליכוד והישגו של יאיר לפיד עם מפלגת "יש עתיד" בבחירות שנערכו מאז יש משמעות אחת: האיש של נוני מוזס ניצח את האיש של שלדון אדלסון. השפעת מו"ל "ידיעות אחרונות" על הציבור הישראלי והזירה הפוליטית לא נמוגה, והיא אף מתחזקת.

הקשר בין לפיד למוזס ברור. זמן רב אחרי שמנהיג "יש עתיד" הודיע על עזיבתו את "אולפן שישי" בערוץ 2, הוא המשיך לכתוב את טורו במוסף "7 ימים". גם עמודי החדשות של "ידיעות אחרונות" ערסלו את לפיד עד לפתח הקלפי ואף ביום שאחריו. ב"ידיעות אחרונות" נפרדו במסיבה מלפיד רק שבוע לפני הבחירות.

כעת, נראה כי נוכחותו של מוזס ממשיכה להעמיק אל מעבר לקווי הגבול של העיתון של המדינה. ביום חמישי האחרון הכריז דירקטוריון ערוץ 10 על מינויו של רפי גינת כמנכ"ל ערוץ 10. הקשר בין מי שהיה העורך הנאמן של "ידיעות אחרונות" למו"ל עלה מיד בשוק התקשורת כולו.

אישיות, כישורים וקשרים

בשיחה עם "גלובס" לאחר הודעת המינוי דחה גינת את הטענות על הקשר שלו למוזס. "בחרו אותי כי אני איש תקשורת רב-ניסיון", אמר. לדבריו, במשך שנתיים הוא לא דיבר עם מוזס.

ואכן, אין עוררין על סגולותיו של גינת. פרט להגשה מוצלחת ורבת-רייטינג בת 33 שנה של "כלבוטק", ערך גינת את "העולם הזה" והיה מועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל חדשות 2.

למינויו של גינת למנכ"ל ערוץ 10 יש משמעות תדמיתית רצינית. גינת הוא איש תקשורת בעל שיעור קומה, מיצוב ונוכחות ברורים, במידה רבה בדיוק מה שערוץ 10 צריך בשלב זה של שיקום ובניה מחדש. המעבר של "כלבוטק" (שערוץ 10 יהיה הפלטפורמה השלישית שלה בימי חייה הארוכים) יחד איתו היא בונוס לערוץ.

"אישיותו, כישוריו המקצועיים והישגיו הרבים של רפי גינת מציבים אותו כאיש המתאים ביותר להוביל את ערוץ עשר בדרכו החדשה", מסר אבי בלשניקוב, יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, בהודעת המינוי.

נציגתו השנייה של רון לאודר בדירקטוריון, יו"רית ועדת הכספים, מיכל גרייבסקי, אמרה כי "כל מי שמכיר אותו וזכה ליהנות מכישוריו, יכולותיו, הישגיו ובעיקר מנהיגותו, יודע כי רפי ייקח את הערוץ לפסגות חדשות".

בלשניקוב וגרייבסקי אכן מכירים היטב את גינת. גרייבסקי הייתה בעבר תחקירנית בכירה ב"ידיעות אחרונות", שם פרסמה את תחקיר השלכת הנעליים הזכור של שרה נתניהו. ההערכה היא כי באותה התקופה פגש גינת גם את בלשניקוב.

יו"ר הדירקטוריון עבד במשך שנים באופן צמוד עם יו"רית הכנסת לשעבר דליה איציק, שנחשבת למקורבתו של נוני מוזס.

אך הקשר בין גינת לערוץ 10 לא בהכרח קשור במוזס המתבקש, אלא ניתן למצוא אותו דווקא במוזס אחר - תמי מוזס. למרות שידוע שהיחסים בין האחים לבית מוזס הם לא מהמשופרים, האחות לבית מוזס היא חברה קרובה וותיקה של גינת, ונקשרה גם למינויו לתפקיד עורך "ידיעות אחרונות".

תמי מוזס-בורוביץ', רעייתו של דדי בורוביץ', מבעלי חברת אל-על, היא חברת דירקטוריון בגלובל כנפיים, החברה-האחות. סביב אותו שולחן דירקטוריון יושב לא אחר מבלשניקוב, יו"ר ערוץ 10.

מזה זמן גם מתקיימים מגעים מתקדמים בין ערוץ 10 ובין חברת התקשורת הבינלאומית דורי מדיה, על מנת שזו תפיץ באופן בלעדי את כל תוכני הערוץ ברחבי העולם. דורי מדיה היא חברה-בת של מפל, השייכת אף היא לתמי מוזס.

אלה אינן נקודות ההשקה היחידות בין משפחת מוזס לערוץ 10 לאורך החודשים האחרונים. בעבר עלתה על פסים רציניים האפשרות שנוני מוזס ישתלב כבעל מניות במיזוג בין רשת, זכיינית ערוץ 2 שנהנתה לאורך שנים מתמיכתו, ובין ערוץ 10. לאחר שנושא זה ירד מהפרק, לפחות לפי שעה, עלה נושא שילוב תוכני ערוץ 10 ב-ynet.

מרבית האתרים הרציניים בישראל התחרו על רכישת אתר נענע10 לאחר שערוץ 10 וקבוצת אי.די.בי. נקלעו לקשיים, ובהם מאקו, וואלה ו-ynet. לבסוף, בעל המניות הדומיננטי של ערוץ 10, רון לאודר, רכש את החברה המדשדשת ומינה את גרייבסקי ליו"רית האתר.

אלא שהדבר לא הפריע להמשך ההתמחרות של ערוץ 10 מול האתר של "ידיעות אחרונות", ומול אתר וואלה, שהתחרו על בלעדיות להעלאת תוכני 10 אצלם. הקשר מול וואלה נתווה כבר בימי תוכנית הריאליטי "הדור הבא 24/7". ואולם, באתר של אלוביץ' נקלעו בחומה בצורה ככל שניסו להדק את שיתוף-הפעולה. נדמה כי הרוח נשבה לכיוון ynet.

כך או אחרת, בכירים בערוץ 10 מכחישים כי התכנים יגיעו לאתר של מוזס, ועומדים על כך שנענע10 תמשיך להיות הפלטפורמה הבלעדית של התכנים, וכיום מושקעים בכך מאמצים רבים.

נכנס לטלוויזיה בדלת אחורית

ההנחות כי גינת ואחרים מייצגים את האינטרסים של נוני מוזס נובעות מהעובדה שיכולתו של מוזס לשים רגל בטלוויזיה המסחרית היא מוגבלת. הטלוויזיה המסחרית בתקופה שאחרי חוק לוקר הפכה להיות אטרקטיבית יותר, במיוחד ערוץ 10, והיא בדיוק מה שחסר לקבוצת תוכן כמו "ידיעות אחרונות", המבקשת להוביל. אולם החוק מתיר למוזס, כבעל עיתון דומיננטי, להחזיק רק 8% בערוץ המשדר במשך שבוע ימים.

וכאן אנחנו חוזרים אל איש "ידיעות אחרונות" בממשלה, יאיר לפיד. אולי באוצר רוצים את היעלמות משרד התקשורת, מסיבות תקציביות, אבל במשרד ראש הממשלה לא יוותרו על התיק הזה כל-כך מהר. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נתן לשר משה כחלון להקים רשות תקשורת, ואין בכוונתו לעשות זאת עכשיו - חרף הדרישות לצמצום במשרדי הממשלה.

הניסיון מהקדנציה האחרונה מלמד כי מדובר בתיק פופולרי, שנקודת השיא שלו בתחום המדיה דווקא התרחשה במשרדי לשכת ראש הממשלה, בניצוחו של המנכ"ל הראל לוקר. על כן, יש כבר מי שמדברים באופן גלוי על שר במשרד הממשלה שיהיה אחראי על התקשורת, עם דגש על רפורמה בשוק. רפורמה כזו יכולה לכלול גם טיפול (מתבקש) בתחום הבעלויות הצולבות הארכאי, שכה מקשה על מוזס להתרחב (בגלוי) לטלוויזיה.

זו סיבה טובה לכך שלפיד יבקש לעצמו את התיק, וגם סיבה מספיק טובה לכך שנתניהו ירצה להשאיר אותו אצלו.

לנוכחות של מוזס, אם כך, יש השלכות גם על היחסים בין ערוץ 10 וראש הממשלה. בכל תקופת המאבק לחיים של ערוץ 10 נקט הערוץ קו אנטי-ביבי מובהק אך זהיר. בכל אותו זמן כבר היו מגעים מול גינת, אולם לדבריו הוא דחה אותם עד אשר הערוץ יתייצב.

דמיינו לכם שגינת היה הופך למנכ"ל ערוץ 10 בעיצומו של המאבק להצלת הערוץ. האם אז היה ראש הממשלה מתגייס לעזרתו של ערוץ 10? לא בכדי, ההכרזה על גינת הגיעה יומיים לאחר הבחירות, כשיחסי הכוחות החדשים נבנו בכנסת. ברור כעת בצד של מי ערוץ 10.

אחרי המינוי של גינת לתפקיד מנכ"ל הערוץ, צפוי להתמנות העיתונאי המוערך גולן יוכפז, עורך "אולפן שישי" (שוב לפיד), למנכ"ל חדשות הערוץ.

יוכפז, שהיה במשך שנים עורך "כלבוטק", יתבקש להחזיר את אמון הציבור בחברת החדשות החבוטה. טלי בן-עובדיה, כיום העורכת הראשית של וואלה, צפויה להתמנות לסגניתו.

מבחן דרוקר ופינס

איך נדע אם למוזס באמת יש יד בערוץ 10? ובכן, השיטה היא פשוטה: יש שני אנשים שאסור להוריד מהם את העיניים. האחד הוא רביב דרוקר, והשני הוא גיא פינס.

דרוקר, מגיש "המקור", ידוע כאויב מר של "ידיעות אחרונות", ולזכותו יאמר שגם של ראש הממשלה, ומושא כתבת התחקיר הזכורה שכינתה אותו בשם "חפיף דרוקר". פינס הוא מתחרה ישיר של "חדשות הבידור" של חיים סלוצקי, מקורבו של מוזס. כל שינוי במעמדם עשוי להוכיח את הקשר הכה-מוכחש.

דווקא ההנחה כי מינוי גינת קשור במיזוג הולך וקרב עם רשת (חביבת בית "ידיעות אחרונות" עד לא מזמן) לא נכונה בהכרח. המיזוג המתבקש בין רשת לישראל 10 נמצא כל העת באוויר גם כך. מה שבטוח הוא כי זהותו של מי עשוי להיות מנכ"לו של הגוף המאוחד במיזוג שכזה כבר לא לוטה בערפל.

מקבוצת "ידיעות אחרונות" וממשרד ראש הממשלה לא נמסרו תגובות.