"גם 9.5% אבטלה לא יביאו למשבר קולוסאלי בשוק הדיור"

שוקי בורשטיין בראיון למגזין "בנקאות" על הפיגורים בהחזרי המשכנתאות: "אנו ברמת שפל, לא תהיה עוד ירידה. השאלה היא האם הרמה הזו תישאר נוכח העלייה באבטלה" ■ "הבנקים עושים עבודת חיתום הגיונית וסבירה"

"מהיכרותי, אני יכול להעיד שהבנקים עושים עבודת חיתום הגיונית וסבירה. אם האבטלה תעלה לרמה של 9.5%-9%, שזו עלייה דרמטית, נהיה עדים לעלייה בהיקף ההחזרים של הוראות הקבע, אבל זה לא יביא למשבר קולוסאלי בשוק ההלוואות לדיור ובשוק הדיור עצמו", כך אמר שוקי בורשטיין, שכיהן עד סוף 2012 כמנכ"ל לאומי למשכנתאות, למגזין איגוד הבנקים "בנקאות" שיתפרסם השבוע.

"עם זאת, חייבים להיות ערים לסיכונים הקיימים בתהליך כזה של גידול בשיעור האבטלה ולדעת לנהל אותם, כולל התמודדות עם לווים שמצבם פחות טוב. כבר היינו לפני כ-10 שנים במצב כזה, בעקבות המשבר במשק, וגם המערכת הבנקאית סבלה אז מהפרשות גבוהות יותר", אמר.

לדבריו, "בחמש השנים האחרונות יש ירידה של 50% בהיקף ההחזרות של הוראות קבע של משכנתאות, וזה שיעור דרמטי. כתוצאה מכך נרשמה ירידה חדה בהיקף הפיגורים ובהיקף החובות הבעייתיים שמציגים הבנקים למשכנתאות".

"אני מעריך שאנחנו נמצאים ברמת שפל, כלומר לא תהיה עוד ירידה. השאלה היא האם הרמה הזו תישאר, או שכתוצאה מעלייה בשיעורי האבטלה, נראה עלייה גם בפיגורי המשכנתאות", סיכם.

בתשובה לשאלה, אם ייתכן שהתחרות בין הבנקים גורמת להם לקחת סיכונים גדולים מדיי, אומר בורשטיין: "נראה שקצת התבלבלנו. הרי לפני חמש או עשר שנים אמרו לבנקים שהם לא תחרותיים, ופתאום עכשיו אומרים לנו שאנחנו יותר מדי תחרותיים. התחרות הקשה מוזילה את המחירים לצרכן. האם זה גורם לזילות בחיתום? אני יכול לדבר בשם לאומי, ולומר שמנגנוני הבקרה ותהליכי עבודה שמנהל הבנק מובילים לכך שהבנק אינו מאשר אשראי שאינו אמור לקבל אישור".