"כמעט כל מי שרואה טלוויזיה מחזיק סלולר או טאבלט ביד"

מנכ"ל ערוצי הלייף-סטייל של ענני תקשורת שרון למברגר מודה בראיון ל"גלובס", כי החברה תצטרך לפצות על אובדן ההכנסות באמצעות השקת ערוצים חדשים ומיזמים חוץ-מסכיים ■ בראש המיזמים נמצאת אפליקציה שמזהה באיזו תוכנית הצופה מסתכל, ומספקת לו ערך מוסף במקביל

נדמה היה שהמשבר במדיה העולמית, שעליו מדברים ללא הרף, פסח על חברת ענני תקשורת. מניית ענקית התוכן הישראלית, המחזיקה בכ-20 ערוצי טלוויזיה, קפצה בשנה האחרונה בכ-20% לשווי חברה של יותר מ-60 מיליון שקל. אולי התובנה שעולה מהנתונים היא כי במצב של היום עדיף להיות גוף שמתפרנס ממנויים ולא בנוי על הכנסה מפרסומות.

אבל גם חברת התוכן המבוססת הזו, שמידת הכנסותיה תלויה ביחסים עם הפלטפורמות הוט ו-yes, שחררה לפני כשבועיים הודעה מדאיגה לבורסה, שעל-פיה ההסכמים החדשים שעליהם חתמה מול הוט ו-yes, מעבירים אותה למודל הכנסות קבוע וידוע מראש בכל הערוצים, בניגוד למודל המבוסס על כמות המנויים. כעת, צופים בחברה שלשינוי "תהיה השפעה שלילית על תוצאותיה" ומניית החברה הגיבה מיד בירידה של 1.4%. נדמה ששוק הטלוויזיה הרב-ערוצית הגיע לתקרת הזכוכית שלו.

"פרט לערוצי הספורט, ערוץ האוכל, ערוץ הבריאות וערוץ החיים הטובים הם הנמכרים ביותר בשלוש השנים האחרונות", אומר מנכ"ל ערוצי הלייף סטייל של ענני תקשורת, שרון למברגר, בראיון ל"גלובס". "אנחנו מוכרים עשרות אלפי מנויים. הערוצים רק צמחו וההכנסות עלו. אבל במודלים החדשים, עכשיו שעברנו למודל פיקס, ההכנסות פחתו".

- איך הסכמתם לזה?

"בהתחלה לא הסכמנו כל-כך, אבל בסוף התפשרנו. אנחנו מאמינים שביזמות שלנו ובפרויקטים שנעשה, ננסה להחזיר את מה שהפסדנו. זאת על-ידי ערוצים חדשים שנביא בקרוב, מיזמים חוץ-מסכיים. אין דרך אחרת. ב-12 השנה האחרונות אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש. בישראל אין הרבה אופציות, יש רק yes והוט. כרגע".

הסטגנציה הזו בשוק הרב-ערוצי מביאה בשנים האחרונות את ענני תקשורת לעשות בדק בית משמעותי ולחפש אחר הדרכים החדשות שאליהן תפנה החברה, בראשות אודי מירון, ואשר יניבו הכנסות שאינן תלויות במעיין הפלטפורמות, שנדמה שיבש. אחת הדרכים היא בהשקעה ביחסים בין מסך הטלוויזיה ובין שלל המסכים שסביבו.

"ערך מוסף למסך השני"

באחרונה הפכה החברה לבעלת הזיכיון הרשמית של אפליקציה שפותחה בארצות-הברית ונושאת את השם "קודי". מכשירים סלולריים או טאבלטים שעליהם מותקנת האפליקציה, יוכלו לזהות כשהמחזיק בהם צופה בתוכן מסוים בטלוויזיה. כך, אל המסכים הנלווים יתקבלו מסרים הקשורים בתוכן המרכזי שעל המסך בסלון.

"כמעט כל מי שרואה היום טלוויזיה מחזיק בסלולר או בטאבלט לידו", אומר למברגר, "באמצעות האפליקציה אני מביא לצופה עוד ערך בדמות טיפים ומידע שהוא רוצה. אם אני יודע שהוא צופה בתוכנית על אוכל רחוב באמסטרדם והמערכת מזהה שהוא רואה את התוכנית, אז בדקה העשירית הוא מקבל עוד מידע על העיר, כולל דילים לטיסה. הצפייה עם האפליקציה נותנת ערך מוסף למסך השני".

- היום זה כבר פועל?

"היום זה פועל בתוכניות של ענני תקשורת, ובשיתוף פעולה שיש לנו עם ערוץ 10. הערוצים שלנו הם ערוצי שירות בתחומי הבריאות, הטיול, האוכל. אם אתה רואה תוכנית בנושא תרופות, תוכל לקבל את מדריך התרופות המלא בסלולר. המערכת יודעת לזהות את זה".

- יישלחו גם מסרים פרסומיים?

"הרעיון בעתיד הוא שחברות מסחריות ידעו להשתתף בזה בצורה מושכלת. בערוצים שלנו זה עדיין לא מסחרי. התחלנו לשלוח מתכונים בערוץ האוכל. ובחודש הבא יעלה קמפיין, כדי לקבל עוד תכנים בערוצים האחרים".

הזיכיון של ענני תקשורת על האפליקציה כולל את כל תחום הטלוויזיה בישראל וגם את הפצת הפטנט לערוצי ויאקום בעולם. באחרונה ביקר בישראל מנכ"ל ערוצי ויאקום העולמיים, בוב באקיש, שהחליט לקחת עמו את הרעיון לערוץ המוסיקה הבינלאומי MTV. "אתה תראה קליפ של ג'סטין ביבר ויקפוץ לך לינק לאתר שלו, אפשרות להורדת השיר ומידע נוסף כמו תמונות או פוסטר שלו".

- במקרה של ענני תקשורת, זה מסלול עוקף רגולציה, שכן חל עליכם איסור לטמון באף אחד משידוריכם בטלוויזיה הרב-ערוצית מסרים פרסומיים.

"אין ברירה. הרגולציה צריכה להתאים את עצמה לאפליקציה. אנחנו מפגרים אחרי העולם בתחום הזה של פרסום. כללי התוכן השיווקי נכתבו לפני 20 שנה, ומשהו קרה מאז. אין סדרה או סרט אמריקאי שאין בו תוכן שיווקי, ואם באמת יש בעיה לרגולטור הישראלי, אז תורידו את כל סדרות הרכש. אני מקווה שזה יבוא על פתרונו עם הקמת רשות תקשורת. צריך להבין, אין דרך אחרת לחברות בטלוויזיה להביא כסף חדש. לא במנויים, לא בערוצי פרימיום. זה יניע את הכלכלה של ההפקות. בכל העולם מתאימים את עצמם, במיוחד היום כשיש אתרים כמו יו-טיוב, שעליהם אין פיקוח".

למברגר מצהיר, כי בענני תקשורת פועלים על-פי הכללים האוסרים על תוכן שיווקי. ואולם, רק השנה ספגה החברה קנסות מהרגולטור המצטברים לכדי 400 אלף שקל. "במקומות שבהם טעינו, הודנו, ובמקומות אחרים קיבלנו קנס. אנחנו קונים תוכניות בריאות מכל העולם ואני לא יודע מי מימן אותן ולא לי או למועצת הכבלים והלוויין יש דרך לעקוף את זה רגולטורית ולכן אין עם זה בעיה. אבל כשאני מביא רופאים מקומיים מקופות החולים המוכרות לצופינו, אני מקבל על זה קנס. אני חושב שאנשים בארץ מעדיפים את הרופא מהשכונה שלהם ולשם צריכה ללכת הרגולציה.

"קל להביא תוכניות מהעולם, אבל אנחנו רוצים להפיק בעברית. אני חושב שבשנה הבאה יימצאו פתרונות, כי התעשייה נחתכה והמפיקים העצמאיים נחתכו בהרבה מיליונים, והתוכן השיווקי הוא גם דרך להחזיר את הכסף. כי הרי כשמגיע פוליטיקאי או זמר לאולפן של תוכנית אירוח או חדשות, הוא לא מקדם משהו מסחרי? כל אדם הוא תוכן שיווקי. כולם באים למכור בטלוויזיה. גם עורך הדין שיושב בבוקר אצל אורלי וגיא".

"כסף חדש"

למברגר שוקד משמעותית על הרחבת המותגים הטלוויזיוניים אל מעבר למסך הטלוויזיה. זאת באמצעות שיתופי פעולה של ערוץ הבריאות עם בתי ספר וקופות חולים. ועדיין, 'הלחם והחמאה' זו הטלוויזיה. לכן, נישה נוספת שאליה נכנסו בענני תקשורת, היא הערוץ הייעודי ערבי "הלא טי.וי". למברגר הוא נציג החברה בערוץ. "עשינו שיתופי פעולה יפים ובימים אלו הוא עובר רה-ארגון בגלל מה שקורה בעולם הפרסום. הוא בעקומת למידה, כי השוק עוד לא התרגל אליו. אנחנו עומדים מול חברות מסחריות שנכנסו פנימה, בתקווה שהשנה יעשו שם סדר".

- בימים אלה אתם פועלים גם מול המועצה לשנות את תנאי הרישיון.

"אנחנו מוצאים שקשה לעמוד בהתחייבויות שהיו בעבר. אנחנו מאמינים מאוד בערוץ, כי זה ממש כסף חדש שעוד לא היה. יש לנו את האמון של המדינה, לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית, ל"א) מאוד בעד לתמוך בערוץ. הערבים בישראל הם צרכני טלוויזיה לא נורמליים וצרכני ניו-מדיה. נכסנו לערוץ לא בגלל הקטע הכלכלי, כי אף אחד לא מתעשר מהשוק הערבי. אנחנו מאמינים שזה גשר וחיבור. אני מאמין בתוכניות בערבית בערוץ האוכל. הערבים רוצים תוכן, לא יצרו להם תוכן עד כה".

מנוע צמיחה אחר שמשקיעים בו בחברה, הוא השוק העולמי של דוברי הרוסית. "לא ייתכן שיש פה מיליון רוסים ולא יהיה ערוץ עם תוכניות ברוסית שהופקו בישראל, ולא רק רכש", אומר למברגר, "לקחנו מאות שעות שהפקנו ודיבבנו לרוסית בערוץ 'החיים הטובים' ברוסית. אם מיקי שמו מדבר איתם ברוסית, הם רואים. השקענו בזה מיליונים, קנינו תוכן מאוד יקר מרוסיה. ארזנו הכול לערוץ לייף סטייל וכל הפקה שאנחנו מפיקים היום מדובבת ברוסית. זה הוצג לבאקיש והוא ביקש לקבל את כל המצגות כדי שהמשרד ב-MTV רוסיה ישווק את זה. היינו צריכים לעשות את זה עוד קודם".