שורדים את הסנקציות

איראן לא יורדת מהכותרות. השבוע דווח על פגיעה בכור הגרעיני שלה, אך ללא אישור רשמי. מסך-עשן זה השכיח לרגע את מטרת הסנקציות שהוטלו על איראן ב-2012: יצירת מחאה אזרחית שתוביל לערעור מעמדו, ובהמשך להפלת משטר האייתוללות. אך נכון להיום, על אף הזעזועים בשער-החליפין של הריאל-האיראני, יוקר המחיה ואינפלציה דו-ספרתית, אין התקוממויות.

האינפלציה באיראן הואצה משמעותית בעקבות שבוע אחד באוקטובר אשתקד, שבו צנח הריאל ב-50% לשער של 38,000 ריאל לדולר. אך בעקבות החלטת הממשל - להוציא מחוץ לחוק את פעילות החלפנים, ולייחד את המסחר במט"ח לבנקים ולמוסדות השלטון - חל ייסוף מלאכותי בריאל, שהתחזק ועלה לשער של 33,000 לדולר. המומנטום השלילי בכלכלה איראן בעקבות הסנקציות נבלם, וכלכלתה כעת יציבה יחסית, אבל היצע המצרכים המיובאים מצטמצם ומחירם מאמיר.

השאלה היא - האם אפשר להכריז על כישלון הסנקציות ומהו הברומטר למידת האפקטיביות שלהן?

הצניחה בייצוא הנפט מאיראן, יחד עם הסנקציות שהוטלו עליה בעבר, באות לידי ביטוי בפגיעה של כ-5 מיליארד דולר בחודש בכלכלתה החודש הודיע הבנק המרכזי באיראן כי האינפלציה השנתית נסקה ל-27.4%.

באחרונה הודה שר הנפט של איראן, כי ייצוא הנפט קרס ב-40% בגלל הסנקציות. הסיפור המרתק של כלכלתה לא נוגע לירידה בייצוא הנפט למערב בשל החרפת הסנקציות, אלא עוסק בצניחה של 30% באספקת הנפט להודו ולסין ברבעון השלישי של 2012 לעומת התקופה המקבילה ב-2011. יפן, יבואנית הנפט השלישית בגודלה מאיראן, הקטינה את הייבוא ב-56% ברבעון.

הכלכלה האיראנית צפויה להיקלע למשבר כשיחלו שמועות בקרב סוחרי מט"ח בעולם, שרזרבות המטבע והזהב שלה עומדות להתכלות. מצב שיתרום להיפר-אינפלציה, שאליו מייחלים מטילי הסנקציות. אך במערב איש אינו יודע מהי כמות הרזרבות שצבר המשטר, וייתכן שהיא צברה מספיק יתרות מט"ח בשנות הגאות של מחירי הנפט, שיאפשרו מרווח נשימה של שנים מספר.

זקוקה להמון מט"ח

הברומטר שיסמן את מידת האפקטיביות של הסנקציות הוא שער-החליפין. אם יירשם השנה פיחות בשער הריאל, יגדל הלחץ הציבורי על הממשל ויביא אולי להתקוממות האזרחים. כבר כעת, ישנם דיווחים על זינוק בפשיעה ובמקרי השוד, בשל השפעת המצב הכלכלי על האזרחים.

אוכלוסיית איראן גדולה פי עשרה מאוכלוסיית ישראל, אך התוצר הגולמי שלה כפול בגודלו. איראן זקוקה להמון מט"ח כדי להאכיל את 75 מיליון תושביה ולמימון יבוא מוצרים מבחוץ. פיחות הריאל גורר ייקור של פי שלושה-ארבעה במוצרים המיובאים, דבר המתבטא באינפלציה, בשחיקת הריאל ובהורדת מיליוני אזרחים מתחת לקו העוני.

קריסה כלכלית של מיליוני משפחות המתקשות לעמוד ביוקר המחיה צפויה ליצור התמרמרות ותסכול. מיליוני אזרחים שעמלו שנים, עלולים למצוא את עצמם ללא יכולת כלכלית לשרוד, דבר שיעודד קריאות להחלפת השלטון, מצב שלו מייחלים ראשי מדינות המערב וישראל.

הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות