"טורקיה יכולה לשמש כלקוח עוגן לגז הישראלי"

לדברי שאול צמח, "שיתוף פעולה בינלאומי סביב הגז הישראלי יקרין גם על היכולת של המשק לפרוח ולשגשג" ■ זורלו הטורקית השותפה בבעלות על תחנות כוח פרטיות בישראל מקדמת פרויקט הנחת צינור גז מישראל לטורקיה

מתחמם הרומן בין ישראל לטורקיה סביב יצוא הגז: מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, רמז אתמול (ג') כי טורקיה מתאימה לשמש כלקוח עוגן לגז הישראלי וכי יש מקום לשקול את שילובן של מעצמות זרות וחברות בינלאומיות בפרויקט יצוא גז ישראלי לטורקיה.

בנאום שנשא בוועידת הקלינטק, אמר צמח כי "בין המדינות במזרח אגן הים התיכון יש לפחות לקוח עוגן אחד בסדר גודל משמעותי שיכול לקבל גז ממדינת ישראל". צמח הוסיף כי האפשרות של יצוא גז לטורקיה היא מעשית, למרות המתיחות הפוליטית בינה לבין ישראל. "זה לא דבר מופרך", אמר, "ישנם לא מעט חסמים גיאו-פוליטיים, אבל אם נדע לייצר את התנאים המתאימים זה יהיה אפשרי. הגז צריך לשמש כגורם מייצב שמביא לשיתופי פעולה בין מדינות שמשלבים גם חברות בינלאומיות וגורמים בינלאומיים שיש להם אינטרס ביציבות של האזור".

לדבריו, שיתוף פעולה בינלאומי סביב הגז "יקרין גם על היכולת של המשק לפרוח ולשגשג".

עניין רב בקפריסין

למרות שלא נקב במפורש בשמה של טורקיה, דבריו של צמח מהווים התבטאות ראשונה של גורם ישראלי בכיר לגבי האיתותים שנשלחו בתקופה האחרונה מכיוונה של המעצמה המוסלמית.

כפי שנחשף ב"גלובס", לאחרונה העביר דיפלומט טורקי בכיר מסר לישראל לפיו טורקיה מאמינה כי הנחת צינור להזרמת הגז אליה היא האפשרות האטרקטיבית ביותר מבחינה כלכלית לייצוא הגז הישראלי.

הידיעות על התחממות אפשרית ביחסים בין טורקיה לישראל, מעוררים עניין רב בקפריסין שטורקיה מחזיקה בכ-40% משטחה.

קפריסין מעוניינת לשתף פעולה עם ישראל בייצוא גז דרך מתקן הנזלה שיוקם בדרום האי. עם זאת, כמויות הגז שהתגלו עד כה במימי קפריסין אינן מצדיקות הקמת מתקן כזה, שעלותו עשויה להגיע ל-10 מיליארד דולר.

ישראלים מקדמים צינור גז לטורקיה

חברת זורלו הטורקית השותפה בבעלות על תחנות כוח פרטיות בישראל, מקדמת פרויקט הנחת צינור גז מישראל לטורקיה. ל"גלובס" נודע, כי זורלו עומדת מאחורי גיוסם של מספר ישראלים לצוות שיעסוק בקידום הפרויקט, שעלותו הוערכה בעבר בכ-6 מיליארד דולר.

הצוות מועסק בינתיים במסגרת דוראד, יזמית תחנת הכוח באשקלון שזורלו שותפה ב-25% מהבעלות עליה. בנוסף מחזיקה זורלו בנתח של כ-40% מאדלטק,(לצד משפחת אדלסבורג) המקימה שתי תחנות כוח קטנות יותר.

מדוראד נמסר כי "החברה עוסקת בהקמת תחנת כוח ולא מעורבת בעסקי יצוא גז".