"פישר צריך להחליף את ברננקי כיו"ר הפד"

המגזין הפיננסי שבחר בפישר כנגיד המצטיין בעולם ב-2010 טוען כי פישר צריך להחליף את יו"ר הפד ברננקי, שכהונתו תסתיים בעוד פחות משנה ■ התקשורת העולמית מסקרת בהרחבה את פרישת פישר - ומרעיפה עליו שבחים

נגיד בנק ישראל הפורש פרופ' סטנלי פישר צריך לרשת את יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שכהונתו תסתיים בעוד שנה. כך טוענים במגזין הפיננסי "יורומאני" (Euromoney), אותו מגזין שהכתיר את פישר כנגיד המצטיין ביותר בעולם בשנת 2010.

"פישר הוא אחד מהבנקאים המרכזיים הטובים בעולם. האינסטינקטים והידע שלו מספיקים כדי להוביל את הפד החל מ-2014", נכתב במגזין, בכתבה שכותרתה: "סטנלי פישר צריך להתמודד על הנהגת הפדרל ריזרב".

פישר הודיע אתמול כי יפרוש מראשות בנק ישראל בסוף חודש יוני. פישר מוכר מאוד בעולם הכלכלי; הוא כיהן בעבר כמס' 2 בקרן המטבע הבינלאומית, כבכיר בבנק העולמי, בכיר בסיטיגרופ, התמודד ליו"ר קרן המטבע וכאמור הוכתר כנגיד הטוב בעולם ב-2010 ע"י מגזין "יורומאני".

ברננקי יסיים את כהונתו השנייה בינואר 2014 ובתקשורת האמריקנית נפוצו בחודשים האחרונים הערכות לפיהן הוא לא ימשיך לכהונה שלישית, בין היתר בשל תשישותו מלחימה מתמשכת במשבר הכלכלי בארה"ב שהחל בקיץ 2007.

בשל המוניטין של פישר בעולם, התקשורת העולמית סיקרה את פרישתו בהרחבה ולא חסכה שבחים. העיתון "לוס אנג'לס טיימס" ציין כי "תחת פישר ישראל שמרה על מדיניות מוניטרית עקבית ושמרנית עם צמיחה מרשימה ואינפלציה נמוכה". בעיתון דימו את פישר ל"רועה צאן" שהוליך את כלכלת ישראל בדרך בטוחה לאורך משבר האשראי.

בסוכנות בלומברג ציטטו את חתן פרס נובל לכלכלה רוברט סולו מ-MIT שאמר: "החלפת פישר היא בעיה גדולה מאוד עבור נתניהו. סטן היה דמות מעוררת השראה. כולם ידעו שכשפישר בסביבה שום דבר טיפשי לא הולך לקרות בכלכלה".

בבלומברג ערכו השוואה לפיה מאז 2009 התפוקה הכלכלית בישראל צמחה ב-14.7%, לעומת 10.7% באוסטרליה ו-3.2% בארה"ב. הבורסה בת"א עלתה מאז ב-80% - יותר מהבורסות בארה"ב ובאירופה.

ברשת BBC התייחסו גם כן לפרישה והזכירו את הקשר האקדמי של פישר לברננקי ומריו דרגי.