רשות החשמל חותכת בשליש את התעריף לחלק מהמפעלים

להערכת רשות החשמל עדכון התעריף יביא לחיסכון של מעל מיליארד שקל לצרכני החשמל בישראל

רשות החשמל חותכת בשליש את תעריפי החשמל שיקבלו בעלי תחנות כוח הפועלות בשיטת הקוגנרציה. הרשות הודיעה היום כי התעריף החדש נע בין 26-24 אגורות לקוט"ש בהתאם לכמות הקווטש"ים השנתית המיוצרת ע"י המתקן.

התעריף יהיה בתוקף עד ליום 1.1.2015 או עד הגעה להיקף בעלי רישיונות (קבועים ומותנים) בקוגנרציה שהינם בעלי אישורים תעריפיים המופעלים בגז טבעי בהספק מותקן של 1000 מגהוואט, לפי המוקדם מביניהם. להערכת הרשות עדכון התעריף יביא לחיסכון של מעל מיליארד שקל לצרכני החשמל בישראל.

כיום פעילות בישראל תחנות קוגנרציה בעלות כושר ייצור של כמה מאות מגה-וואטים. תחנות הקוגנרציה פועלות בעיקר במפעלים גדולים כמו נשר או נייר חדרה, שיכולים לעשות שימוש בחום הנפלט במהלך ייצור החשמל לצרכים תפעוליים. התחנות רשאיות למכור את עודפי החשמל שהן מייצרות לחברת החשמל . בעבר הממשלה ביקשה לעודד הקמת תחנות כאלה בגלל יעילותן הכלכלית, הרצון לעודד תחרות בין יצרני חשמל והעובדה שהן פועלות בגז טבעי.

ברשות החשמל הסבירו כי עדכון התעריף מנע תשואה עודפת ליצרנים שביטא התעריף הקודם ובא להבטיח מזעור העלויות שישלמו הצרכנים וחלוקה נכונה יותר של הסיכונים בין יצרני הקוגנרציה וצרכני האנרגיה התרמית שלהם לבין כלל הצרכנים במשק.

עדכון התעריף מתבסס על ייצור חשמל בתחנת קוגנרציה יעילה ותשלום עבור החשמל העודף שמועבר לרשת. התעריפים מבוססים על העמסת כלל העלויות של המתקן (הקמה, תפעול,דלק) על כלל האנרגיה החשמלית המיוצרת במתקן קוגנרציה יעיל, כאשר היצרן נהנה מתועלות נוספות כדוגמת חסכון בעלויות ההולכה, פערים מול רכיב הייצור ומכירת קיטור המיוצר במתקן הקוגנרציה. בטכנולוגיה זו טמון יתרון של ייצור חשמל וקיטור ביעילות גבוהה אותו ניתן למכור לרשת ולצרכנים, במקביל לשימוש בקיטור גם בתהליכים שונים אצל צרכני הקיטור באתר המתקן וגם לתהליך ייצור החשמל.

יודגש כי כלל צרכני החשמל לא נהנים מהיתרונות הנובעים מהעלויות העודפות של יצרני הקוגנרציה ועל כן יש למזער את העלויות עבור כלל הצרכנים לכדי החשמל העודף שמועבר לרשת בלבד ללא העמסת עלויות עודפות. כרגולטור של משק החשמל, רשות החשמל מחויבת לאיזון בין הגנה על אינטרס הצרכנים ובין הובלת משק החשמל לטכנולוגיות מגוונות ולקידום ייצור חשמל ממתקני קוגנרציה.