האם גאולה אבן יכולה להמשיך בתפקידה חרף הרומן עם גדעון סער?

האם מגישת ערוץ 1 גאולה אבן יכולה להמשיך בכיסוי הפוליטיקה בזמן שהיא מפתחת זוגיות עם גדעון סער, שר בכיר בממשלה? ■ כרגיל - תלוי את מי שואלים ■ הצצה ראשונה למגזין "ליידי גלובס" שיחולק הערב

ערב חורפי אחד עמדה גאולה אבן מחוץ למועדון הזאפה בתל אביב וחיכתה לבן זוגה. דמויות מוכרות חלפו על פניה, אבל באותו ערב הצלמים לא התעניינו כמעט באף אחד אחר. באותו מזג אוויר סוער הם חיכו רק לשר החינוך, גדעון סער. שבוע קודם לכן השניים צולמו בהופעת רוק במועדון תל אביבי אחר. אם בפעם הראשונה הם השתדלו לשמור על ריחוק, הרי שבהופעה השנייה כבר התעלמו מהצלמים כמעט לחלוטין, שרו ורקדו להנאתם.

קיומו של הרומן התפרסם שבועיים אחרי הפריימריז בליכוד, שבהם זכה סער במקום הראשון, ולאחר שמונה על ידי נתניהו לראש מטה הבחירות של המפלגה. על כן הוא הצליח לחמוק, באופן יחסי, מציפורני הביקורת. את אבן, עיתונאית פוליטית, תפס הפרסום בעיתוי לא נוח מבחינתה: שבועות אחדים לפני משדר הבחירות של ערוץ 1.

מבקריה ברשות השידור, ומתברר שלאבן יש כמה כאלה, מיהרו להגיש תלונות אנונימיות ליו"ר ועדת האתיקה של הרשות, ד"ר בלהה כהנא. זו פנתה למנכ"ל הרשות יוני בן מנחם, וביקשה לכנס את הוועדה. "רוב החברים משוכנעים כי די בחשש לניגוד עניינים פוטנציאלי כדי שאבן לא תיקח חלק במשדר הבחירות. מיעוטם סבורים כי ניתן לסמוך על המקצועיות שלה למרות הבעייתיות שבדבר". בסופו של דבר הוחלט שאבן תנחה את המשדר.

"קיבלתי כל כך הרבה פניות מעיתונאים, אנשי תקשורת מחוץ לרשות השידור וחברי ועדת האתיקה", מספרת כהנא. "הדעות היו קיצוניות לשני הכיוונים: מצד אחד רבים טענו שזה הזוי ושגאולה אינה יכולה לשדר בגלל מראית העין, ומצד שני רבים אחרים טענו שהיא מספיק מקצועית ויכולה לבצע את העבודה".

- מה את חשבת על זה?

"אני סומכת על היושרה המקצועית שלה, אבל אנחנו מנסים להביא את רשות השידור למקום נכון ואמיתי, ועלינו להיות שקופים ונקיים. ברגע שיש חשש לניגוד עניינים, אנחנו צריכים לגלות רגישות ולהסיר כל חשש למראית עין. הדבר מקבל משנה תוקף ייחודי כשמדובר בערוץ ממלכתי הכפוף לממשלת ישראל. אין עוררין על כך שהיא מקצועית, אבל אני יכולה לגמרי להבין את החשד בקרב ציבור הצופים שבגלל הקרבה, הדעות המובאות הן לא לגמרי אובייקטיביות. אני מצפה מכל הערוצים לשמור על שקיפות, אבל על אחת כמה וכמה בשידור הציבורי".

הדילמה של אבן

רוב עמיתיה של אבן בערוץ עומדים לצדה, ואחדים מאשימים גורמים בכירים ברשות השידור בהסתה נגדה. עורך "העין השביעית", חנוך מרמרי, יוצא להגנתה. "אם ברשות היו מונעים מגאולה לשדר את משדר הבחירות זו הייתה החלטה מטופשת, משום שאי אפשר לנהל את העולם באיסורים והפרדות, ובמיוחד בארץ, כשמדובר בקהילה קטנה שבה כולם מכירים את כולם.

"אני רגוע לחלוטין בעניין של אבן. אני חושב שהשקיפות תמנע כל הטיה, ולדעתי אף תיצור מצב הפוך: היא תמנע מראית עין. בכלל, אני חושב שמפרשים לא נכון את מערכת היחסים הזאת, בשאלה האם זה שקוף או סמוי. אם היה כאן קשר סמוי ייתכן שהייתה בעיה אתית, אבל כל עוד הקשר אינו מתנהל מאחורי הקלעים, אני לא חושב שצריכה להיות בעיה שהיא אפילו תראיין אותו".

"היא לא יכולה לראיין או להופיע מול סער", טוען מנגד פרופ' גבי וימן, מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה וחבר מועצת העיתונות. "כל שאלה שהיא תשאל תיבחן בשבע עיניים. אם היא תהיה נחמדה יגידו שהיא עושה זאת בגלל הזוגיות, ואם היא תהיה תוקפנית יגידו שהיא עושה זאת כמעין הפוך על הפוך.

"נכון שבשום תקנון אתיקה לא תמצאי איסור מפורש על שדרן לצאת עם פוליטיקאי ולהפסיק לשדר בעקבות כך. ובמישור של השכל הישר, אני סומך ומוקיר את הניסיון העשיר והיושרה המקצועית של גאולה, וסבור שהיא בעצמה יכולה להבין מה מותר ומה אסור. אבל הדרך הטובה ביותר עבורה היא להדיר את רגליה מכל זירה שבה היא יכולה למצוא את עצמה איתו".

- האם בהתנהלות שלה עד כה היא טעתה?

"ראוי היה שבשבועיים מהיום שנודע על הזוגיות ועד הבחירות, הזירה שבה הייתה יכולה להיות השפעה משמעותית מעצם מעורבותה, היא לא הייתה משדרת. נכון שאין כאן עניין אתי-פורמלי, אבל יש דילמה אתית-מקצועית".

- מה תהיה האסטרטגיה הנכונה מבחינתה בעתיד הרחוק יותר?

"סער היה ויהיה שר בכיר, ואני יכול לראות את התסריט האפשרי שבו היא יכולה להיות אשת ראש ממשלה. אי אפשר למנוע ממנה לשדר, בשל חופש העיסוק. קחי למשל את ג'ודי שלום ניר מוזס, שמשדרת תוכנית אקטואליה ברשת ב', ועשתה זאת גם כשבעלה היה שר החוץ. אחריותה של העיתונאית הבכירה היא ליצור חיץ מקצועי ברור בין המקצועיות לזוגיות.

"מכל מקום, מה שגאולה לא תבחר - היא תשלם מחיר על הבחירה שלה. אם היא מגישת חדשות מרכזית והוא שר מרכזי, יהיו הרבה הזדמנויות שתהיה בהן חפיפה. היא לא תצא מזה אף פעם, כי אי אפשר לצאת מזה בשלום, זאת בעיה עקרונית. תרשי לי להיות רומנטי, ולומר בפירוש - לאהבה יש מחירים, ומבחן האהבה האמיתי הוא לפעמים לוותר, בגלל הסתירה בין המעגלים. בכל אופן, אני בטוח שעם הזמן הזוגיות שלהם כבר לא תהיה אטרקציה, הזוהר יועם והרגישות הציבורית תפחת".

"גאולה היא עיתונאית ישרה ומקצועית, וכמראיינת לא עושה הנחות למרואיינים שלה", אומרת קולגה של אבן, ומזכירה כי שבוע לאחר פרסום הרומן, אבן שאלה בשידור שאלה שנוגעת לחינוך, ומיד ציינה כי יש לה קשר אישי לשר. "גאולה מספיק מנוסה ואחראית לתת גילוי נאות ולמשוך את ידיה מכל מה שעלול להוות בעיה".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי" הנמכר גם ברשת סטימצקי