מה מעכב את פרויקט הרכבת המהירה לירושלים?

התשובה: מחלוקת על מגורים לפועלים ■ הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הגישה ערר נגד היתר בנייה למחנה מגורים בשער הגיא עבור 500 פועלים שהחלו בעבודות חפירת המנהרות

האם פרויקט לאומי בהיקף 7 מיליארד שקל עומד להתעכב בשל התנגדות משרד הפנים לשכן 500 פועלים במחנה מגורים שהוקצה עבורם באזור שער הגיא? ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הגישה לשכת התכנון המחוזית ירושלים במשרד הפנים ערר לוועדת הערר המחוזית נגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה לאשר את בקשת רכבת ישראל להקים מחנה מגורים ל-500 פועלים באזור שער הגיא.

מדובר בפרויקט הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים בתוואי A1 שידע בעבר עיכובים רבים בין היתר בשל התנגדות ארגוני הסביבה והתנגדות תושבי מבשרת ציון. ההיתר לשיכון הפועלים מתייחס למקטע שבאחריות חברת שפיר הנדסה, הכולל חציבת שתי מנהרות בנות 11.5 ק"מ, שאותן החלו הפועלים לחצוב לפני שלושה חודשים. הפועלים אמורים לשהות במקום במשך שנתיים עד סיום העבודות.

לטענת כותבי הערר - מהנדסת מחוז ירושלים במשרד הבריאות, טליה שוסברגר, והממונה על בדיקת תוכניות במינהל התכנון, חן פרנקל, ההחלטה לשכן את הפועלים במבנה באזור שער הגיא אינה חוקית, כי התוכנית התקפה אינה מאפשרת שימוש של מגורים באתר ועל כן מבקשת להורות על ביטול ההחלטה. "מדובר בפרויקט לאומי שחשיבותו בפרט עבוד מחוז ירושלים אינה מוטלת בספק", צוין בערר. "עם זאת, חשיבותו של פרויקט זה והצורך להשלים את ביצועו בכפוף למתווה וללוחות הזמנים שנקבעו אינם מצדיקים פעילות בניגוד להוראות התוכניות התקפות תוך זלזול בשלטון החוק כאשר הבינוי והשימוש מבוצעים בפועל ובטרם הוצא היתר בנייה".

גורמים ברכבת ישראל, במועצה האזורית מטה יהודה ובשפיר הנדסה הביעו תרעומת על התנהלות הוועדה המחוזית. לטענתם, היתר הבנייה למחנה המגורים ניתן כדין לפני זמן רב, והערר אם יתקבל עלול לעכב את אחד הפרויקטים הלאומיים החשובים בישראל. ברכבת ישראל הסבירו כי "הקמת קו הרכבת המהיר בין ת"א לירושלים הוא אחד הפרויקטים המורכבים, המסובכים והחשובים ביותר שחברת רכבת ישראל מקדמת כיום עבור תושבי מדינת ישראל.

"הפרויקט, שהממשלה מקדמת, בהשקעה של כ-7 מיליארד שקל, צפוי להשפיע ישירות על איכות חייהם של יותר מ-800 אלף תושבי בירת ישראל ועל כלכלתה. קו הרכבת המהיר יחבר את ירושלים לתל אביב בנסיעה של כ-30 דקות בלבד, יסייע בחיזוק אוכלוסיית ירושלים וכלכלתה, יוריד רבבות כלי רכב מהכבישים ויביא לחיסכון שנתי בזמן נוסעים ונהגים של יותר כ-4.94 מיליון שעות נהיגה בין שתי הערים הגדולות בישראל. במסגרת הפרויקט, מסייעת רכבת ישראל להיערכותם של הקבלנים המבצעים ולהאצת העבודות".

משה דדון, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, מסר ל"גלובס" כי "הקמת קו הרכבת לירושלים הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית, והמועצה פועלת כדי לקדמו. אין ספק שהקמת מגורי עובדים לפרק זמן מוגבל, כמקובל בעולם, היא הפתרון הנכון במצב הקיים, שבו אין מקומות ליישב את מאות העובדים. יש לציין שבמסגרת הדיונים עם הוועדה המחוזית, טרם אישור ההיתר, הוצגו כלל הנימוקים המשפטיים, ולדעתנו אין מניעה חוקית לשכן את העובדים באתר שנבחר".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר בתגובה: "הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים, דלית זילבר, כבר התריעה לפני כשנה בפני הנהלת הרכבת בכתב ובעל פה כי בהתאם לחוק לא ניתן לשכן פועלים במתחם ההתארגנות לרכבת. על הנהלת הרכבת היה למצוא פתרון חלופי למגורי העובדים לפני כשנה ולא לגלגל את האחריות לפתחם של גורמים אחרים".