איגוד חברות תמ"א 38 מתנגד לתוכנית הרבעים במרכז ת"א

לטענת האיגוד, התוכנית, המשתרעת על חלקים נרחבים במרכז ת"א, כוללת הוראות הפוגעות מהותית באפשרויות יישום תמ"א 38 באזור נרחב זה

איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר הגיש בשבוע שעבר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ת"א, מסמך התנגדות מפורט נגד התוכניות להתחדשות רבעים 3 ו-4 שהפקידה עיריית ת"א.

לטענת האיגוד, התוכנית, המשתרעת על חלקים נרחבים במרכז ת"א, כוללת הוראות הפוגעות מהותית באפשרויות יישום תמ"א 38 באזור נרחב זה. הטענה המרכזית העולה במסמך התנגדות מפורט של כ-100 עמודים היא שמנסחיה בחרו להתמקד באספקט העיצובי והאדריכלי ולא במישור ההנדסי, ושכמעט בכל סעיף בעיה תכנונית שלא תאפשר חיזוק מבנים בפועל.

להתנגדות, שהוגשה ע"י עוה"ד עפר טויסטר ושילה הרשקוביץ ממשרד עופר טויסטר עו"ד, מצורפת חוו"ד מפורטת על בסיס ניסיון החברות בתחום ובה פירוט הטענות, הליקויים והצעות השיפור. לדברי אילי בר, מנהל תחום התכנון באיגוד ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, שהיה אחראי לכתיבת המסמך, "עד כה נשמעה ביקורת ציבורית על כך שהתוכניות אינן מהוות תמריץ להריסה ובנייה. למעשה הן גם מכשול משמעותי לפרויקטים רגילים של תוספת על בניינים קיימים. ככל שהתעמקנו בסעיפי התוכניות גילינו שמגבלות העיצוב שנכללו בהן הופכות אותן לתוכניות שימור שימנעו מימוש פרויקטים ולא יאפשרו חיזוק מבנים, בניית ממ"דים והסדרת חניות. נדרשים שינויים כמעט בכל סעיפי התכנית".

"הכול או כלום"

בין הבעיות הרבות המועלות בהתנגדות, מתייחסים באיגוד לכך שבמסמך המדיניות שגובש ע"י העירייה בנוגע לתיקון השלישי לתמ"א, נקבעו הקלות בקווי בניין כדי לאפשר בניית ממ"דים. בתוכנית הרבעים עצמה התייחסות זו נעלמה.

בר מוסיף כי "כשכותבים תוכנית שאמורה לעודד התחדשות עירונית הדבר הראשון הוא לתת ודאות תכנונית. חשוב לשמור על העיצוב הקיים אבל לא במחיר של הפלת ההיתכנות הכלכלית של החיזוק. במצב הנוכחי, זה הכול או כלום. ההתנגדות שלנו לא קנטרנית כדי להגדיל זכויות לקבלנים. ניתחנו את התוכנית וכמעט כל סעיף יוצר בעיה".

עו"ד עפר טויסטר מסר כי ככל שלא יוכנסו תיקונים דרמטיים בתוכנית, הוא צופה שהיא תפגע מהותית באפשרות לחיזוק מבנים על פי תמ"א 38 ותגרום לגל של תביעות בגין ירידת ערך נגד עיריית תל אביב. "לצערי אני לא צופה שיהיו הרבה התנגדויות לתוכנית. הבעיה היא שזו תוכנית מאוד מסובכת ומעט מאוד אנשים מבינים את המשמעות. אם מישהו רוצה לסגור מרפסת מוגשות 20 התנגדויות של השכנים, אבל לתוכניות רחבות עם משמעות קריטית אנשים מתייחסים כמו הגרעין האיראני ואומרים 'מה כבר אנחנו כבר יכולים לעשות'. ההתרשמות מהתוכנית היא שמי שניסח אותה הוא לא אוהד מושבע של תמ"א 38 ויש לה נטייה ברורה למרקם הבנוי אל מול ההתחדשות העירונית".