ענת קם דורשת פיצוי של 2 מיליון שקל מ"הארץ": "חשף אותי כמקור"

קם, שהורשעה בהוצאת מסמכים סודיים מצה"ל והעברתם לאורי בלאו, מאיימת לתבוע את "הארץ" בטענה כי בשל רשלנותו היא נחשפה כמקור העיתונאי בפרשה

כחודש לאחר שבית המשפט העליון קיצר את עונשה של ענת קם, שהורשעה בהוצאת אלפי מסמכים סודיים מרשות צה"ל והעברתם לעיתונאי אורי בלאו, והעמידו על 3.5 שנות מאסר בפועל, מאיימת קם לתבוע את עיתון "הארץ", שבשל רשלנותו, על-פי טענתה, נחשפה קם כמקור העיתונאי בפרשה והסתבכה בהליכים פליליים. במכתב ששיגרה בשבוע שעבר, באמצעות עו"ד אילן בומבך, למו"ל "הארץ", עמוס שוקן, דורשת קם תשלום פיצוי של 2 מיליון שקל - אחרת תגיש נגד העיתון תביעת נזיקין לבית המשפט.

קם הורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של ריגול חמור (איסוף והחזקת ידיעות סודיות), כך שבעת שירותה הצבאי בלשכת אלוף פיקוד המרכז דאז יאיר נוה, בין 2005 ל-2007, אספה בתיקייה מיוחדת יותר מ-2,000 מסמכים ומצגות ברמות סיווג ביטחוני גבוהות, ובסמוך לשחרורה העתיקה את המסמכים לשני תקליטורים לשם פרסומם בציבור. היא העבירה את המסמכים לבלאו, שפירסם בהתבסס עליהם סדרת תחקירים ב"הארץ".

קם, שיוצגה באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, מרצה את עונשה החל מנובמבר 2011.

אחראים ישירים או שילוחיים

במכתב לשוקן מתואר כי בעת מעצרה בדצמבר 2011 הייתה קם סטודנטית בשנת הלימודים הראשונה באוניברסיטת תל-אביב, ובמקביל עבדה ככתבת ברנז'ה באתר האינטרנט וואלה.

"המעצר וניהולו הרצוף של ההליך הפלילי גדעו לחלוטין את התפתחות הקריירה של מרשתי", כתב בומבך, "מנעו ממנה מלהמשיך בתוכנית הלימודים האקדמיים ועיוותו ללא הכר את התפתחותה האישית".

לדברי קם, עיתון "הארץ" וחלק מעובדיו משמשים אחראים ישירים או שילוחיים לחשיפתה כמקור בפרשה.

בפסק דין שנתן בנובמבר 2011 שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אבי זמיר, בתביעת נזיקין דומה שהגישה ליאורה גלאט-ברקוביץ' נגד עיתון "הארץ" והעיתונאי ברוך קרא, בעקבות חשיפתה כמקור בפרשת סיריל קרן, נדחתה אמנם התביעה, ואולם הותוו עקרונות ביחס לפרקטיקה העיתונאית ההולמת לשמירה על חסיונו של המקור: על העיתונאי להכיר באפשרות שחשיפת המקור עלולה להסב לו נזק; מוטלת על העיתונאי חובה שלא למסור את שמו של המקור; ומוטלת עליו חובה להימנע ממסירת כל פרט שיהיה בו כדי להסגיר את זהות המקור.

"לקם נגרמו נזקים כבדים כתוצאה מכך שהעיתונאי אורי בלאו לא שמר עליה כמקור", כתב בומבך.

לדבריו, פרסומם בעיתון של צילומי כמה מהמסמכים שהעבירה קם לבלאו מיקדו את החשד במציאת מי שהדליף מסמכים מלשכתו של אלוף פיקוד המרכז דאז, יאיר נוה, וסללו את הדרך לחשיפתה של קם.