המס המירבי על רווחי הגז יעמוד על 44.5% בלבד - לא 50%

הסיבה, לפי ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המסים, היא עצירת הפחתת מס החברות ■ הרשות תעלה מס הבלו על הגז שיוביל להתייקרות החשמל ■ ברחתם מהבנזין לטובת רכב מונע בגז? תתכוננו לשלם 3,000 שקל בשנה

ביטול הפטור ממס על הדלק לתעופה ייקר את מחירי הכרטיסים בטיסות הפנימיות ב-30%, העלאת מס הבלו על הגז תביא לייקור של עד 1% בתעריפי החשמל והמס על רווחי הגז והנפט יהיה נמוך מהמצופה - כך אמר היום (ב') ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המסים. ענף התעופה נהנה כיום מפטור ממיסוי על הדלק בהיקף של 1.4 מיליארד שקל בשנה וברשות בוחנים צמצום הפטורים, לפי דרישת וועדת הכלכלה של הכנסת.

יעקב אמר כי ניתן לבטל את הפטור רק לטיסות פנימיות משום שהטיסות הבינלאומיות מוגנות על-ידי אמנות בינלאומיות. להערכתו, ביטול הפטור לטיסות הפנימיות עשוי להניב למדינה כנסות שנתיות בהיקף 100 מיליון שקל.

בדברו בכנס המכון לאנרגיה וסביבה טען יעקב כי נטל המס שהמדינה גובה על הדלק לא גדל בשנים האחרונות, למרות העלייה במחירי הדלק, שנובעת מהתייקרות מחירי הנפט בעולם. לדבריו, "העובדה שהמע"מ חל גם על מרכיב ההתייקרות בדלק אינה רלבנטית כשם שהיא לא רלבנטית לגבי מחירי טובין אחרים שעליהם מוטל מע"מ".

יעקב הציג בכנס טבלה השוואתית ממנה עולה כי המיסוי על הדלק בישראל נמצא במקום קרוב יחסית לממוצע. בקהל העירו ליקב כי הצגת ההשוואה במונחי שוויון כוח קנייה הייתה מביאה את מחירי הדלק בישראל לרמה גבוהה בהרבה יחסית למדינות אירופה ויעקב השיב על-כך כי בנושא מחירי דלקים השוואה כזו אינה רלבנטית.

יעקב גילה כי היטל רווחי הגז והנפט (היטל ששינסקי) המירבי שיוטל על מפיקי הגז יהיה 44.5% בלבד ולא 50% - זאת משום שהמדינה התחייבה שסכום ההיטל ומס החברות לא ישתנה. במקור נקבע היטל מירבי של 50% על-סמך ההנחה שמס החברות ירד ל-18% ואולם עצירת הפחתת מס החברות גרמה להפחתה בהתאם בגובה היטל ששינסקי המירבי. יעקב אישר כי הרשות מתכוונת להעלות את הבלו על הגז הטבעי והפחם למרות שהדבר יוביל להתייקרות נוספת בתעריף החשמל אך לדבריו גובה ההתייקרות "לא יעלה על 0.5%-1%".

יעקב אישר גם כי ישנה כוונה להטיל אגרה שנתית בגובה 3,000 שקל על המשתמשים ברכב מונע גפ"מ משום שלדבריו המיסוי על הגפ"מ נמוך מדי. הוא אמר כי ברשות לא רוצים להעלות את הבלו על הגפ"מ משום שהדבר ישית עלויות גם על משקי הבית שצורכים גפ"מ כגז בישול וכי אין אפשרות טובה להפריד בין הגז הביתי והגפ"מ לתחבורה. להערכתו גם לאחר שתוטל האגרה על רכבי הגפ"מ עדיין עלות הנסיעה בהם תהיה נמוכה יותר מעלות הנסיעה בכלי רכב מונעי בנזין.

יעקב הוסיף כי בכוונת רשות המיסים להעלות גם את הבלו על הגז הטבעי, העומד כיום על 16 שקל לטון, ועל הפחם, העומד על 43 שקל לטון משום שגובה המס הנוכחי אינו משקף את העלויות הסביבתיות של דלקים אלה. ראש מינהל הדלקים בחברת החשמל שמשון ברוקמן האמר בתגובה כי העלאת הבלו על הגז הטבעי והפחם תגולגל במלואה על צרכני החשמל בדרך של העלאת תעריפי החשמל.

כמו כן, יעקב גילה כי רשות המיסים קבעה מס של 118 שקל לטון על גז טבעי נוזלי (LNG) אך הבהיר כי המס הגבוה לא יחול על הגז הנוזלי המיובא לארץ החל מהחודש, משום שאניית גיזוז מיוחדת מחזירה את ה-LNG למצבו המקורי הגזי, לפני נחיתתו בחוף הישראלי. ברוקמן אמר כי הטלת מיסוי גבוה על ה-LNG הופכת את כל ייבוא הגז לישראל ללא כלכלי.

ד"ר שלומי פריזאט הכלכלן הראשי הפורש של הרשות להגבלים עסקיים, אמר כי "יש משקיעים מסוג מסויים שכל מקום שהם שמים מקדח יוצא גז, ויש משקיעים מסוג אחר שלא בכל מקום מצליחים להוציא גז. היו אצלנו דיונים על הרישיונות של דלק ונובל. נושא ההולכה הוא סוגייה קריטית כי אין לנו היום מי שיקבע מה צריך להיות הגודל של הצינור והקיבולת שלו. ברגע שתמר מיצתה את הקיבולת של הצינור שלה היא יצאה מהתחרות. יגיע המוצא הבא ויבנה צינור שיתאים בדיוק לצרכיו וכך יהיה לנו אוסף של מונופולים".