בכירה בבנק הפועלים: "בנק ישראל פגע בצעירים"

מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בחטיבה העסקית בבנה"פ בראיון למגזין "בנקאות": "בעבר היו יכולים לקחת משכנתאות באחוזי מימון גבוהים מאוד, היום צריכים הון של 25% מערך הדירה"

"אנשי מכירות באתרי הבנייה מספרים שהנפגעים העיקריים מהצעדים של בנק ישראל הם דווקא הזוגות הצעירים. קודם הם יכלו להגיע לאחוזי מימון גבוהים מאוד, כיום הם נדרשים להביא הון עצמי של 25% מערך הדירה - וזה קושי אמיתי". כך אומרת קלרה צברגל, מנהלת סקטור בנייה ונדל"ן בחטיבה העסקית בבנק הפועלים, בראיון למגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים.

לפי צברגל, "גם משפרי הדיור נתקלים בקשיים כי קודם הם נהגו לקחת הלוואת גישור, עד למכירת הדירה הנוכחית שלהם, ועכשיו ההלוואה הזו התקיירה. לעומת זאת, לקוחות שקונים למטרת השקעה הם בדרך כלל בעלי מקורות כספיים וניתן לומר שהם פחות נפגעו".

בנוגע למחירי הדירות, מעריכה צברגל כי "אם עמוד ענן לא הצליח לגרום להורדת מחירים לא נראה שהם יירדו בתקופה הקרובה". למעשה, לפי צברגל, "אני רואה אפשרות נוספת לעליית מחירים או ליציבות יחסית, אבל לא ירידת מחירים".

צברגל הוסיפה כי "בשנתיים האחרונות האמנו שקיים ביקוש קשיח לדירות במחיר של עד מיליון שקל. הבעיה היא שהדירות האלו היו במעגל השני של איזור המרכז ועכשיו הן במעגל השלישי והרביעי, ובמעגל השני המחיר עלה כבר ל-1.2 מיליון שקל".

צברגל הסבירה גם על הקשר שבין המחירים במרכז לפריפריה ואמרה: "אפשר לראות בשוק השכירות הצעות של 6,500 שקל לארבעה חדרים ורבים לא יכולים לעמוד בזה וחייבים לעבור למקומות רחוקים יותר מגוש דן. לכן, המחירים יעלו".