איכות השלטון לבג"ץ: לחקור גם את אהוד ברק בפרשת הרפז

טוענת כי החלטת היועמ"ש להסתפק בחקירה צבאית פלילית מוגבלת כנגד שני נחקרים בלבד - גבי אשכנזי ועוזרו ארז וינר - היא בלתי סבירה באופן קיצוני

שלב נוסף בגלגולי פרשת הרפז: ימים אחדים לאחר החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית צבאית מוגבלת נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ועוזרו ארז וינר, התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ב') לבג"ץ, בדרישה שהחקירה הפלילית תתמקד גם בחשדות נגד שר הביטחון אהוד ברק.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אליעד שרגא, דפנה קירו-כהן וחי מיארה, נטען כי החלטת היועץ להסתפק בחקירה צבאית פלילית מוגבלת ומצומצמת כנגד שני נחקרים בלבד ובעבירה משמעתית במהותה היא בלתי סבירה באופן קיצוני, מפלה, בלתי מידתית ומביאה לפגיעה חזיתית וקשה בנראות פני הצדק ובאמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, פרשת הרפז היא "אחת הפרשות הקשות שממנה עולים חשדות כבדים ביותר להפרת חוק שיטתית וממושכת, אולי אפילו תרבות של הפרת חוק על-ידי צמרת ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל, נושא המזכיר את התרבות הפיקודית שנחשפה בזמנו בפרשת קו 300". מכאן, לטענת העותרת, החשיבות המיוחדת לחקור ולחשוף את האמת.

העובדה שמבקר המדינה פנה ליועץ המשפטי לממשלה לפי סעיף 14(ג) לחוק מבקר המדינה, פירושה לטענת התנועה לאיכות השלטון כי החומרים מקימים ראיה ראשונית לחשד סביר המחייבת פתיחת חקירה פלילית כוללת, ולא מוגבלת ומצומצמת.

עוד טוענת התנועה כי במקרה זה יש לאמץ גישה מקלה יותר המאפשרת ביקורת שיפוטית רחבה יותר על שיקול-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, בייחוד מאחר ש"על פני הדברים עולה חשש כבד לביצוען של עבירות פליליות חמורות שיש להן נגיעה לשלטון החוק ברשויות השלטון".

שופטת בג"ץ, דפנה ברק-ארז, הורתה ליועץ המשפטי לממשלה להשיב לעתירה בתוך חודש ימים. (בג"ץ 921/13).