"ההשתתפות בכנסי לשכת עורכי דין באילת יקרה מדי"

כך טוען עו"ד אסף אבן-חן במכתב ששלח לשר המשפטים יעקב נאמן ■ לטענתו, עורכי דין צעירים ומעוטי יכולת אינם מסוגלים לממן את השתתפותם בכנסים אלה

האם הכנסים השנתיים שעורכות לשכת עורכי הדין וועד מחוז תל-אביב של הלשכה מיועדים לעורכי דין מבוססים בלבד?

בשנים האחרונות מקיימים הוועד המרכזי של הלשכה (מזה כ-13 שנה) וועד מחוז תל-אביב של הלשכה (מזה 4 שנים) בעיר אילת כנסים שנתיים עבור עורכי הדין הרבים הפועלים בישראל.

בכנסים הללו נוטלת חלק כל צמרת עולם המשפט בארץ, והם כוללים פאנלים מקצועיים רבים בכל תחומי המשפט, שאמורים לספק לכלל עורכי הדין במחוז ובארץ משוב שנתי ומידע חיוני שישרת אותם בעבודתם.

בנוסף על ההשתלמות המקצועית החשובה כוללים הכנסים אירועי בידור רבים, והם מאפשרים לעורכי הדין להיפגש, להחליף דעות וגם לנפוש.

בפניות שהגיעו ל"גלובס" באחרונה לקראת הכנס של הוועד המחוזי שייערך השנה בתאריכים 17-20 באפריל, טענו מספר עורכי דין כי האופן שבו נערכים הכנסים הללו מדירים רגליהם של קהלים רבים בקרב ציבור עורכי הדין.

לדבריהם, ציבור עורכי הדין הצעירים אינם מסוגלים לממן את ההשתתפות בכנסים הללו, וכמו כן נמנעת הגעת ציבור עורכי הדין מעוטי היכולת, הפועלים בין היתר בזירת עריכת הדין הציבורית והסנגוריה הפלילית.

מלונות בדירוג גבוה

אחד מעורכי הדין הללו הוא אסף אבן-חן, שהוא גם פעיל חברתי. במכתב ששלח באחרונה לשר המשפטים, יעקב נאמן, פירט אבן-חן את טענותיו. "בשבוע שעבר הגיעה לידי תוכנית כנס מחוזות לשכת עורכי הדין בעיר אילת באפריל 2012", כתב אבן-חן לשר נאמן. "עיון בתוכנייה זו מלמד, לצערי הרב, כי בעבור כנסים אלה נבחרו מלונות היוקרה בלבד בעיר אילת - מלונות רשת פתאל, ישרוטל, הילטון ודן אילת. המדובר במלונות שהם כולם מדורגים בדירוג הגבוה ביותר, כפי שנהוג להתבטא בשפה המקצועית בעולם המלונאות, של '5 כוכבים'. העלויות הן אסטרונומיות".

לטענתו, מנתונים אמפיריים שהגיעו לידיו מטעם גורמים מסחריים שונים התברר כי הלשכה בחרה להתקשר בקשר לכנסים עם הגורמים היוקרתיים והיקרים ביותר בעיר אילת. "זאת, באופן אשר מדיר רגלי ציבור עורכי דין צעירים ומעוטי יכולת, מטעמים כלכליים בלבד. דברים אלה הינם בניגוד להצהרת לשכת עורכי הדין, כי הכנס פתוח לכל חברי לשכת עורכי הדין".

עוד כתב אבן-חן כי "בדיקה ראשונית שלי למול יו"ר מחוז תל-אביב בלשכה (עו"ד אפי נווה - ח'מ') העלתה כי רב הנסתר על הגלוי באשר לאופן בו הופק כנס זה של לשכת עורכי הדין. לא זאת אף זאת. הדברים נכונים אף הם, לדאבוני, גם ביחס לאופן הפקת כנס הלשכה הארצי בסוף מאי 2013.

"שאלותיי שהופנו ללשכה: מיהו הגורם האמון על הפקת הכנס; מהו האופן בו נבחרה חברת ארקיע להיות החברה הבלעדית להפקת הכנס; מדוע ארקיע היא החברה דרכה נעשית ההרשמה לכנס; מהו האופן בו נבחרו המלונות; והאם נערכו מכרזים - נותרו בעינן עומדות. תשובות ענייניות לא התקבלו".

עו"ד אבן-חן הוסיף וכתב כי לשכת עורכי הדין הינה גוף ציבורי, וככזה היא מחויבת לכללי המשפט הציבורי ולדיני המכרזים בישראל, אך הכנסים מאורגנים ללא שנערכים מכרזים. הוא ציין כי הדברים הובהרו בדוח מבקר המדינה לשעבר, כבוד השופט (בדימוס) לינדנשטראוס, לעניין מינהל תקין בלשכה ומתמחים בעריכת דין.

"דוח זה יצא לאור בחודש דצמבר 2011. המדובר בדוח חשוב ורציני ביותר, אשר עד העת הזאת, יו"ר לשכת עורכי הדין, חרף התחייבותו הפומבית, לא פירסם תוכנית ליישומו, לטובת פתרון בעיות המינהל התקין החריפות ביותר בלשכת עורכי הדין".

"תשובות בלתי ממצות"

לדברי אבן-חן, עקב "תשובות בלתי ממצות ובלתי ענייניות" שהוא קיבל מלשכת עורכי הדין לעניין כנסים, הוא פנה למספר נכבד של גורמים, בהם מנהלי המלונות, והתברר לו כי המלונות היקרים פחות באילת "מודרים באופן תדיר מהשתתפות בכנסי לשכת עורכי הדין באילת, מטעמים שאינם ברורים".

עו"ד אבן-חן ציין עוד כי הוא מנסה ליזום בעצמו "דילים" זולים עבור עורכי דין שרוצים בכל זאת להשתתף בכנסים באילת, אך ידם אינה משגת.

על רקע כל אלה מבקש אבן-חן משר המשפטים לקבוע כי לשכת עורכי הדין צריכה להקפיא את שיווק הכנס, ולפתוח בחקירה בנושא.

תגובת הלשכה וועד מחוז תל-אביב: "התוכנית כוללת בתי-מלון במחיר המתאים לכל כיס"

ראש ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, מסר בתגובה בשם כלל מחוזות הלשכה כי "הכנס המרכזי של מחוזות הלשכה נבנה במיוחד תוך מתן תשומת-לב רבה גם לעורכי הדין הצעירים, הן בהיבט התוכן והן מבחינת העלויות.

"לעניין התוכן, נבנה מושב מרכזי וייחודי לעורכי דין צעירים בסימן ניסוח הסכמים וחוזים, בו שולבו מרצים בכירים בקשת תחומים מקיפה במיוחד, כאשר בתום המושב יתקיימו סדנאות אישיות לעורכי הדין הצעירים, במסגרתן ינותחו בשיטת צעד אחר צעד כל אחד מסוגי ההסכמים והחוזים.

"לעניין העלות, תוכנית הכנס כוללת 15 בתי-מלון בטווח מחירים המתאים לכל כיס. לטובת עורכי הדין הצעירים נבחרו בתי-מלון ברמה גבוהה יחסית, אך עדיין בעלות נמוכה למדי. כך, למשל, ניתן למצוא מלונות בהם העלות למשתתף יחיד הינה החל מ-1,770 שקל בלבד, ולזוג - החל מ-1,970 שקל בלבד.

"גם באשר לדמי הרישום לעורכי דין צעירים (ותק עד 5 שנים) ניתנה הנחה של כ-40% ביחס לעורכי דין מעל 5 שנות ותק (390 שקל לעומת 625 שקל). יתרה מכך, עורכי דין צעירים זכאים אף להסעות חינם מתל-אביב לאילת ובחזרה, לרבות הנלווים אליהם.

"על מנת לסבר את האוזן, יודגש כי חברת ארקיע זכתה גם במכרז לביצוע הכנס הארצי של הוועד המרכזי הן ביחס לשנת 2012 והן לשנת 2013, וניסיון העבר איתה בכנסים הקודמים מלמד כי מדובר בחברה מקצועית, אמינה וזולה, אשר יש לה ניסיון רב בהפקת כנסים ואירועים מסוג זה. למותר לציין כי משעה שארקיע נמצאה ראויה להפיק את הכנס הארצי של הלשכה, הרי שהיא בוודאי ראויה להפיק גם את כנס המחוזות".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "הדברים אינם נכונים. הלשכה מאפשרת לעורכי דין צעירים להירשם לכנס השנתי בדמי הרשמה מופחתים, ותוכנית הכנס מציעה אפשרויות לינה מגוונות ביותר.

"כך, למשל, בכנס 2012 התאפשרה לינה במלון 'ריביירה' בעלות של 1,060 שקל לזוג ל-4 לילות, ובמלון 'אגמים' בעלות של 2,190 שקל, מחירים שהם אף פחות משווים לכל נפש.

"בנוסף, כ-25% מכלל המשתתפים בכנס היו עורכי דין צעירים. הלשכה חרטה על דגלה את הדאגה לרווחתם ולפרנסתם של עורכי הדין הצעירים, ובנושא זה היא פועלת רבות. כל טענה אחרת חוטאת למציאות".