סעו לפני שייגמר: כבר שנים לא נראתה הכנרת טוב כל-כך

שכל הנחלים היורדים אל הכינרת מהגולן זורמים, גולשים וגועשים ■ קבלו המלצות לטיולים

מפלס הכינרת, אותו רכיב חיוני במדד האושר הלאומי, מטפס מעלה-מעלה, ומספק עוד ועוד סיבות לעלות צפונה ולטייל בסביבה. כבר שנים לא נראתה הכינרת טוב כל-כך, גואה ומחייכת לנוכח הנחלים הגולשים אליה מהגולן, גדושים וזורמים כאילו אין מחר. נחל כורזים, למשל, בכביש 87 שמצפון לכינרת, זורם בכיף, נהר הירדן שועט, שמורת בית צידא (המג'רסה) גועשת, נחל משושים בספיקות שיא, ונחל דליות (בכביש 92 הסמוך) התרחב לכדי נהר עצום שהוציא מאיתנו קריאות וואו מתפעלות.

השלב הבא באבולוציה הטופוגרפית היה לטפס במעלה כביש 8277 (ממערב לגשר אריק), ולקלוט פלח נוף רחב יותר. אם אתם רוצים עזרה מקצועית בסוג הטיולים הזה (וגם באחרים), כדאי לכם להיכנס ל"חוויות שטח" במושב אמנון. הדרך קצת ארוכה, אבל מוצדקת. אצל ליעוז ואדווה חמו, זוג צעיר ואמביציוזי, ביקרתי לראשונה כשהפעילו טיולי טרקטורונים, חלמו על יותר וגם מימשו, וחוללו במקום מהפך בארבע ידיים. שדה בולדרים הפך לקמפינג VIP עם מדשאה ענקית, סככות צל, בריכה ומלתחות, לצד שמונה חושות מדוגמות עם מחצלות, עם מזרנים ועם ערסלים בחזית. במפלס העליון פוזרו פינות ישיבה ואזור אכילה, וביניהם מטבח גדול ומאובזר לבישול עצמי. ביום השמשי שבו הגענו הלם בנו הנוף הפסטורלי. החורף הכניס את אתר הקמפינג לתרדמת, אבל באביב הוא יקיץ בחזרה. גזור ושמור - מומלץ ביותר.

עמדת הטיולים וכלי הרכב, לעומת זאת, עברה לחזית והיא פעילה גם בימים אלה, ועוד איך. את הטרקטורונים החליפו טומקארים, שחוץ מהפרגון לתוצרת הארץ, הם יציבים, בטיחותיים ומתגברים על כל מכשול בקלילות. יצאנו לטיול מדגמי אל פלגי המים השופעים של הימים האלה. דרך מטעים ופרדסים גלשנו לאחד מיובלי הירדן ההררי, חצינו מעברי מים, ראינו את מפלס הירדן הגואה, ועצרנו בפינה קסומה לתה חמים ממיטב תבליני הגן. יש מגוון מסלולים גם בהתאמה אישית (250 שקלים לזוג בטומקאר, 300 שקלים לשלושה נוסעים בריינג'ר לשעה וחצי; קמפינג 70-50 שקלים לאדם, חושה - עד 8 איש 100-70 שקלים לאדם, טל' 050-7206431).

ביישוב כורזים שנמצא בהמשך הכביש, קטן וסימפטי, יש מתחמי לינה ותיקים. הבחירה נפלה על "רומנטיכאן" של שולמית וציון זריהן. במתחם היפה סוויטה משפחתית נפרדת וארבע יחידות אירוח טובלות בצמחייה. החדרים נעימים ומרווחים עם נגיעות קצת קיטשיות לחובבי הז'אנר. יש מטבחון מצויד, ג'קוזי וספה נפתחת לילדים. בחצר ערסלים, נדנדות, משחקים, גן זן, בוסתן לשימוש האורחים ועוד. בקיץ יש גם בריכה. שולה מארחת זוגות או משפחות, ולא "מערבבת" בין שני הסוגים, כי לכל קבוצה צרכים אחרים. ציון הוא בנאי חובב, ויצירות העץ והברזל שלו שלובות בחדרים ובחצר (800-500 שקלים כולל ארוחת בוקר קונטיננטלית, ילד - 100 שקלים, תוספת לסוויטה - 100 שקלים; טל' 050-3343001).

ארוחת צהריים אכלנו במסעדת תנורין שבצומת מגדל. המסעדה ענקית והחלל שלה אינו מזמין. האוכל, לעומתו, שווה ביותר, מרביתו על טהרת המטבח הערבי עם נגיעות עדכניות: קובה ממולא בשר וצנוברים; שנקליש - כדור לבנה עזים עם בצל ועם שמן זית; מחמר - כדור אגוזים מפתיע; וגם פילה, דגים ובשרים, המציפים את שורשיו של שף יוסף חנא (טל' 04-6712896). טרנד קולינרי שנבט בשנה האחרונה הוא ששפים פתחו מסעדות נגישות יותר של אוכל מהיר אבל איכותי. יוסף חנא זרם, והקים בצומת כ"ח הגלילית את K-BAB, מקום מעוצב ויפה, עם אוכל ערבי גלילי-לבנוני מאוד טעים. מלבד קובה, טבולה ומאפים מסורתיים, היו גם ארייס קבב/עוף - לאפה דקיקה מצוינת עם קבב/עוף וירקות עסיסית וטעימה; אנטבלי - קבב על מצע עגבניות צלויות; ושיש טאוק על שולבטו - נתחי חזה עוף על בורגול ברוטב עגבניות. לקינוח קיבלנו "דלעת מפנקת", שהייתה מדהימה וסיפור הכנתה מרתק עוד יותר, ועטאייף - מאפה אגוזים וקינמון בסירופ (טל' 04-8218755).

הקינוח הבא היה משכר במיוחד, ובמרחק כמה דקות נסיעה. שחר ריבר ממפגש היקב בעמיעד פתח לנו שולחן לטעימות ליקרים, שלא היה מבייש חבורת שיכורים הוללת. הריחות והטעמים התנפצו לנו בחך ונשזרו בהסברים, בסיפורים, בצחוק ובהרבה חן מאישיותו הקורנת של האיש הגדול עם הלב הרחב. 15 סוגים של ליקרים מייצרים במקום לפי מתכונים ותיקים, שמניבים כ11- אלף בקבוקים בשנה. כל מי שמגיע למרכז המבקרים יקבל ללא תשלום הרצאה על איך מכינים ליקר וטעימות מאגסים, מאוכמניות, מרימונים, משוקולד לסוגיו ועוד. חוץ מזה יש כאן מבחר יינות מכחמישים יקבים בגליל, לוקאל פטריוטיזם ראוי להערכה, לצד מוצרים גליליים נוספים כמו שמן זית, טחינה ומוצרי קוסמטיקה (המקום פתוח כל השבוע 18:00-10:00; 65-60 שקלים לבקבוק ליקר; טל' 04-6909333).

קצת רומנטיקה

בשנים האחרונות הולך ולנטיין ומתאזרח בארץ, ועמו גל של טיולים רומנטיים. בירושלים מציע מכון יד בן צבי סיור בעקבות אוהבים ואוהבות בעיר: שלמה המלך ומלכת שבא, איתמר בן-אב"י ולאה אבושדיד, ד"ר טיכו ואנה טיכו. בתל אביב מקיים מוזיאון נחום גוטמן סיור בנווה צדק בעקבות אהבותיהם של יוסף חיים ברנר, דבורה בארון, חיים נחמן ביאליק ועוד. תל אביב: 14.2, 19:00, טל' 03-5161970 ירושלים: 22.2 10:00-12:00 טל' 02-5398855