החשבון של עו"ד אבנר כהן: 12.5 מ' ש' שכר-טרחה

עו"ד אבנר כהן מונה לנאמן בתיק הסדר הנושים של טייבה ב-2007 ■ משמעות החישוב: צוות משרדו של כהן עבד במשך 5 שנים כ-23 שעות ביממה ללא הפסקה ■ כהן גם ביקש למנותו כנאמן לביצוע הסדר הנושים, בשכר של 100 דולר לשעה

עו"ד אבנר כהן, הנאמן מטעם בית המשפט בתיק הסדר הנושים של עיריית טייבה, דרש לקבל שכר-טרחה בגין 30 אלף שעות עבודה על התיק, ולאור התחשיב הזה קיבל עד כה יותר מ-12.5 מיליון שקל בגין עבודתו - כך נודע ל"גלובס".

עו"ד כהן מונה לנאמן בתיק ב-2007, ולפיכך המשמעות של 30 אלף שעות עבודה בתיק היא: כ-23 שעות עבודה ביום במשך 5 שנים, שצריך היה להקדיש משרדו של כהן, משרד כהן-וילצ'יק-קמחי ושות', לעבודה על התיק.

משרדו של כהן מדורג בין 10 המשרדים המובילים בארץ בתחום שיקום החברות, פירוק חברות וכינוס נכסים, ומחלקת הפירוקים והכינוסים של הפירמה, שבראשה עומד כהן, כוללת מלבדו 4 עורכי דין.

במסגרת בקשה שהגיש אתמול (ג') לשופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, לאישור הסדר הנושים הכולל שגיבש עבור עיריית טייבה, ביקש עו"ד כהן מאלשיך כי תמנה אותו גם כנאמן לביצוע ההסדר.

לגבי המשך הטיפול בתיק, מסר עו"ד כהן כי החל מסיום צו הקפאת ההליכים שניתן לעירייה, הוא יגבה שכר-טרחה לפי תעריף של 100 דולר לשעת עבודה, בהתאם לתקנות כונס הנכסים הרשמי.

מדובר בשכר עבור המשך הטיפול בעשרות הערעורים התלויים ועומדים בערכאות השונות, המתייחסים להכרעות הנאמן בתביעות החוב השונות. המדובר בכ-70 הליכים משפטיים תלויים ועומדים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב וכן בהליכים שנדונים בבית המשפט עליון.

השופטת אלשיך מתבקשת גם לבטל את כל התביעות והליכי ההוצאה לפועל התלויים כנגד עיריית טייבה, שעוכבו מכוח צו הקפאת ההליכים. עוד התבקש בית המשפט להורות כי עם סיום ההקפאה ומינוי הנאמן כנאמן למימוש ההסדר, יסתיים גם תשלום מקדמות השכר לנאמן.

הסדר כולל של 130 מיליון שקל

עו"ד כהן מונה ב-2007 להפעיל ולנהל את עיריית טייבה, לאחר שזו קרסה עקב חובות של מאות מיליוני שקלים. לפני מספר חודשים הודיע עו"ד כהן לבית המשפט כי לאחר שנים ארוכות עלה בידיו לגבש הסדר נושים, שכולל תשלום מלוא החוב בסך של כ-90 מיליון שקל לעובדי העירייה, הנושים המובטחים ורשויות המס, אך גם תספורת של החוב בנוגע לנושים הרגילים, הבלתי מובטחים.

הנושים הרגילים התנגדו להצעת ההסדר, ורק כ-9% מבניהם הצביעו בעדו. הצעה נוספת שהונחה בפני הנושים הבלתי מובטחים נדחתה גם היא על-ידם. לפיכך, עד כה אישרה שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, הסדר נושים חלקי, שכלל רק את החלק הנוגע לעובדי העירייה, הנושים המובטחים ורשויות המס.

מדובר היה בצעד חריג, שבו אושר הסדר נושים רק באופן חלקי ביחס למי שהצביעו בעדו - העובדים והנושים המובטחים - אך, כאמור, לא אושר ביחס לנושים הרגילים.

עם אישור הסדר הנושים באופן חלקי, מתחה השופטת אלשיך ביקורת על פעילות הנאמן ועל המדינה. בין היתר כתבה אלשיך כי הסדר הנושים הקודם שהוצע לנושים הרגילים היה מבחינת המדינה "הסדר לשמיטת חובות", שגילגל את הנזק לנושים הרגילים במחיר נמוך.

אתמול התקדמה סאגת תיק הסדר הנושים של עיריית טייבה לקראת סופה, כאשר עו"ד כהן הגיש לאלשיך בקשה לאישור הסדר נושים שלם לעירייה, שכלל הפעם גם את מאות הנושים הרגילים, שאישרו את ההסדר. המדובר בעיקר בספקים של העירייה, אך גם באנשים שזכו לאורך השנים בתביעות נזיקין נגד העירייה (כגון כאלה שהמקרקעין שלהם ניזוקו מהצפות וכד').

לפי ההצעה המשלימה, הנושים הרגילים של עיריית טייבה יקבלו כ-40 מיליון שקל - מדובר בשיעור של כ-28% מסכום החוב המאושר.

בנוסף, הוסכם כי ישולם סך של מיליון שקל בתוספת מע"מ, בגין שכר-טרחת עורכי הדין של הנושים הרגילים (עשרות עורכי דין, רובם מהמגזר הערבי) עבור הטיפול המשפטי בתביעות החוב.

"מדובר באחד מהסדרי החוב הגדולים במשק, שטופל על-ידי עשרות עורכי דין"

עו"ד אבנר כהן, הנאמן מטעם בית המשפט בתיק הסדר הנושים של עיריית טייבה, מסר בתגובה: "מדובר בהסדר החוב הגדול ביותר שהיה עד כה לרשות מקומית, והינו אחד מהסדרי החוב הגדולים במשק. להסדר החוב הזה קדם הליך של בדיקת כ-1,300 תביעות חוב בסכום כולל של קרוב למיליארד שקל, אשר הוגשו על-ידי נושי העירייה.

"במסגרת הליך הבדיקה המאומץ של חובות העירייה, שהתפרש על פני 5 השנים האחרונות, אושרו בסופו של יום על-ידי הנאמן חובות בסדר גודל של 180 מיליון שקל בלבד - כלומר, 18% מהחוב שנתבע - דבר המעיד על היקף החובות המנופחים או הפיקטיביים, אשר נתבעו על-ידי נושי העירייה".

עו"ד כהן הוסיף כי "במסגרת הבדיקה היסודית נבחנו חובותיה של עיריית טייבה מחדש, גם אם חובות אלה נקבעו בפסקי דין שניתנו בפשרה או במעמד צד אחד, וזאת על-פי סמכות מיוחדת המוקנית למפרקים ולנאמנים בהקפאות הליכים".

לדברי עו"ד כהן, "במסגרת ההסדר, מתוך חובות שהוכרו בסך 180 מיליון שקל כאמור, ישולמו לנושים תשלומים בסכום כולל של כ-130 מיליון. מתוך ה-130 מיליון שישולמו, העובדים יקבלו כ-36 מיליון שקל (כולל קרנות והפרשות), מס הכנסה וביטוח לאומי עוד כ-10 מיליון, ולנושים המובטחים עוד כ-44 מיליון שקל. הנושים הלא מובטחים - כ-40 מיליון".

עו"ד כהן הדגיש כי "הבדיקה המאומצת של תביעות החוב והטיפול בהן הצריכו אלפי שעות בדיקה של כל תביעה ותביעה. לצד זה ליווה משרד הנאמן את עיריית טייבה בכל ההליכים המשפטיים שהיא הייתה צד להם בשנים אלה ובניהול שוטף של העירייה. עבודה זו, אשר חייבה מעורבות של 6 מחלקות שונות במשרד הנאמן וטיפול באמצעות עשרות עורכי דין, הסתכמה בקרוב ל-30 אלף שעות עבודה בסך-הכול".