חגיגות הביומד: יש מי שישלם מיליארד דולר על פרוטליקס?

ההסכם עם בנק ההשקעות סיטיגרופ נחתם במטרה לבחון חלופות אסטרטגיות אנליסטים מעריכים כי השווי הריאלי הוא 700 -800 מיליון ד'

חברת פרוטליקס הודיעה שלשום כי התקשרה בהסכם עם בנק ההשקעות סיטיגרופ, כדי לבחון חלופות אסטרטגיות עבור החברה. מניית החברה, המדשדשת כבר כמה חודשים טובים, הגיבה בערב ההודעה בעלייה חדה של 14% בנאסד"ק לאחר עלייה חדה של 19% במסחר בתל אביב.

פרוטליקס , הנסחרת לאחר העלייה בשווי של 574 מיליון דולר, פיתחה טכנולוגיה לייצור חלבונים אנושיים בתאי צמח, והיא כבר משווקת את המוצר הראשון שלה - ה-Elelyso לטיפול במחלה הגנטית גושה.

בשוק מעריכים כי המשקיעים הגדולים בפרוטליקס מעוניינים למכור את החברה תמורת מיליארד דולר, אולם לא ברור אם יש קונה במחיר זה, ורוב האנליסטים מאמינים כי השווי הריאלי למכירה הוא 700-800 מיליון דולר.

מה משמעות ההתקשרות עם סיטיגרופ?

פרוטליקס דיווחה כי היא בוחנת בעזרת סיטיגרופ מגוון חלופות. מלבד מכירה, הללו עשויות לכלול גם עסקה למסחור אחד ממוצריה הפחות מתקדמים (המוצר לטיפול בגושה כבר משווק על-ידי ענקית התרופות פייזר), הנפקה או אפילו עסקה לרכישת חברה אחרת. לעיתים קרובות, התקשרות עם בנק מסתיימת בלא כלום (ראו מקרה גיוון אימג'ינג לאחרונה).

כרגע רוב התרחישים שהוצגו לעיל לא נראים סבירים במיוחד. מוצריה המוקדמים של פרוטליקס עוד לא מתאימים למסחור. על רכישה של חברה אחרת פרוטליקס מעולם לא דיברה בעבר. באשר למכירה - בשביל זה צריך קונה.

מי יכול לרכוש את פרוטליקס?

המועמדת הטבעית לרכישת פרוטליקס היא חברת פייזר, שותפתה לשיווק ה-elelyso. פייזר כבר שילמה לפרוטליקס 90 מיליון דולר, במסגרת הסכם לשיווק המוצר בכל העולם מלבד ישראל. פייזר חולקת את ההכנסות עם פרוטליקס ביחס של 40-60 לטובתה.

ההסכם בין פייזר לפרוטליקס הופך את רכישת החברה ללא כדאית כרגע עבור חברות אחרות (ייתכן שהרכישה תהיה כדאית אם פרוטליקס תפתח מוצרים נוספים). האם פייזר עצמה תהיה מוכנה לשלם כעת 700 מיליון דולר כדי לרכוש את כל הפרה, כאשר רוב החלב - המוצר העיקרי של פרוטליקס - כבר נמצא בידיה?

פרוטליקס מדווחת כיום רק על חלקה בהכנסות ממכירת ה-Elelyso, שככל הידוע אינו מרקיע שחקים. ייתכן שהמוצר לא הצליח להתבסס בשוק (ואז לפייזר אין סיבה לרכוש את כולו), או שפייזר מצליחה לנגוס נתח גדול במיוחד מן הרווח המשותף (וגם אז אין לה סיבה לרכוש). לא מן הנמנע כי פרוטליקס מנסה לרמוז לפייזר, באמצעות ההתקשרות עם בנק ההשקעות, כי אם זו לא תניח בקרוב הצעת רכישה, תנסה פרוטליקס למצוא מישהו אחר שיעשה זאת.

באיזה מצב מגיעה פרוטליקס למכירה הפוטנציאלית?

מאז קיבלה את אישור ה-FDA (רשות התרופות והמזון האמריקאית) לשיווק המוצר בתחילת מאי 2012, נחתו על פרוטליקס כמה חדשות רעות. לא אושר לה לשווק את התרופה באירופה (בגלל תקנת תרופת יתום שניתנה למתחרה שייר) והסכם שעליו הייתה אמורה לחתום בברזיל מתעכב מסיבות לא ברורות.

זאת ועוד: תרופת האנברל של אלי לילי, שבה מעוניינת פרוטליקס להתחרות בעתיד, קיבלה הארכת פטנט, שעלולה למנוע מפרוטליקס לשווק תרופה דומה. כל אלו התבטאו במחיר המניה, ונראה כי אי-שביעות רצון מצד המשקיעים הגדולים הובילה את החברה ליצור קשר עם סיטיגרופ. רוב בעלי העניין בחברה (ביוסל - 16%, פדרטד אינווסט - 9.2%, אלרוב - 5.8%, ביילי גיפורד - 5.4%) הם משקיעים ותיקים שישמחו להיפגש עם הכסף.

האם מיליארד דולר הוא תג מחיר ראוי לפרוטליקס?

רוב האנליסטים בשוק מאמינים כי מיליארד דולר הוא שווי מוגזם. המוצר הקיים לא צפוי לעבור את הרף של כמה מאות מיליוני דולרים בשיא, בגלל השוק התחרותי שאליו הוא נכנס, והדילמה היא לגבי איזה שווי לייחס לפלטפורמת הייצור של החברה.

סטיבן טפר, אנליסט הביומד בהראל, מייעד לחברה שווי של 670 מיליון דולר, שלוקח בחשבון את המוצר הקיים, ערך של 240 מיליון דולר לפלטפורמה וסיכוי של 50% כי החברה תירכש לפי שווי של 800 מיליון דולר.

ככל הנראה הסיכוי היחיד של פרוטליקס להעלות את רף המחיר למיליארד דולר הוא אם תשכיל ליצור - כפי שיצרה טרם ההסכם עם פייזר - תחרות בין כמה חברות. אולם כרגע נראה כי לא מדובר בתרחיש סביר.