בעלי אנגלו סכסון: מחירי הדירות בארץ אינם צפויים לעלות

רונן שטרית: "המחירים יתמתנו או אפילו ירדו בעד 10%. עליית מחירים לא תהיה. ההגבלות על ההון העצמי של רוכשי דירה ראשונה הוציא אותם מהשוק"

בשלהי 2009 רכש רונן שטרית את אנגלו סכסון מאפריקה ישראל ב-20 מיליון שקל. שלוש שנים מאוחר יותר, שטרית עדיין בטוח שהעסקה הייתה מצוינת, ורשת התיווך מתפתחת לדבריו לכיוונים חדשים. לשטרית מבט כפול על הענף, הן מעיני היזם והן מעיני המתווך. במקביל לכהונתו כיו"ר אנגלו סכסון, הוא פועל גם כיזם באמצעות חברת סאל שבבעלותו.

להערכתו, מחירי הדירות אינם צפויים לעלות. "המחירים יתמתנו או אפילו ירדו בעד 10%. עליית מחירים לא תהיה", אומר שטרית. "ההגבלות על ההון העצמי של רוכשי דירה ראשונה הוציא אותם מהשוק, כבר היום קשה להם לגייס את ההון העצמי הדרוש".

- אבל המחירים לא יורדים.

"אין מספיק פרויקטים של 'מחיר למשתכן' (שם זוכה קבלן שהציע מחיר דירה סופי הזול ביותר) ושל דיור בר השגה. מאז שהפסיקו לבנות דיור ציבורי הפער רק גדל. אפשר להוציא הרבה יותר אבל המינהל עוצר תהליכים כאלו, כי הם מפסידים מזה כסף. עד היום למינהל היה חלק מאוד גדול בעליית המחירים, הוא ספסר בקרקע. אבל 'המחיר למשתכן' עובד, ורק עכשיו זכו במודיעין חברות שיציעו דירות זולות מאוד. הבעיה שהכמות מאוד קטנה. זוגות צעירים רואים את המחיר, רוצים גם, והם יחכו לעוד מכרזים ולא יקנו דירות. אבל בינתיים איפה הם יגורו? בשכירות, ואז הביקוש בשוק הזה יעלה ואיתו המחירים. בגלל זה חייב להיות גם דיור מוסדר בשכירות במקביל".

בניגוד לגישת האוצר, שטרית איננו מאמין במכרזי שכירות לטווח ארוך: "המסלול הזה חסר סיכוי. פרויקט המורכב מדירות המיועדות להשכרה בלבד הוא לא בשביל יזמים, וגם המוסדיים כבר אמרו שעם תשואה של 3% אין להם מה לחפש בשוק הזה".

- אז מה הפתרון?

"צריך לשלב את המסלול של מחיר למשתכן עם השכירות. להוציא פרויקטים עם 10% שכירות, 20% מחיר למשתכן והשאר דירות למכירה בשוק. ככה היזם יוכל להיפגש עם הכסף, ויהיה גם פתרון למי שלא יכול לקנות במחירי השוק. אפשר לקחת את זה צעד קדימה. למכור את הדירות שמיועדות לשכירות למשקיעים שיתחייבו להשכיר אותן, והיזם יתחייב שלא למכור אותן במחיר נמוך יותר כדי שהתשואה עליהן תהיה 6%. היזם יוותר על הרווח ב-30% מהדירות ועדיין זה יהיה שווה לכולם".

- קבלנים ילכו על זה?

"הם ילכו על זה, כי זה יהיה שווה להם וזו תהיה ההגדרה במכרזים. זה יכול לפתור בעיה חברתית וגם להיות כלכלי. אבל צריכים לצאת הרבה מכרזים כאלו כדי שזה ישפיע".

- לפני 3 שנים אמרת שתוך שנה-שנתיים אנגלו סכסון תהיה שווה פי 3. מה המצב היום?

"לא בדקתי מה השווי, וזה לא משנה כי אני לא מתכוון למכור. הרשת עובדת מצוין, אנחנו מתרחבים. פתחנו סניפים בנתיבות, בדימונה, בערד ובכרמיאל. הפעילות גדלה וכך גם ההכנסות. פתחנו חטיבה לפרויקטים חדשים ומכללת נדל"ן. בקרוב ניכנס גם לתחום ייעוץ המשכנתאות".