האוצר לא יישם ההסכם - ועובדי קבלן נותרו ללא תוספת שכר

שר האוצר יובל שטייניץ חתם על ההסכם במגזר הציבורי לפני הבחירות והבטיח אז "פתרון כולל למצוקתם של העובדים החלשים" ■ האוצר: "פועלים ליישום ההסכם"

"ההסכם שאישרה היום (א') הממשלה מהווה חלק ממהלך כולל לפתרון מצוקתם של העובדים החלשים במשק" - כך הצהיר שר האוצר יובל שטייניץ ב-23 בדצמבר האחרון, בנוגע להסכם שנחתם שלושה שבועות קודם לכן עבור עובדי הקבלן במגזר הציבורי. ואולם נראה כי ביום שלאחר הבחירות בממשלה פחות ממהרים להיטיב עם העובדים החלשים, שכן באוצר לא טרחו לבצע את חלקם בהסכם ועשרות אלפי עובדי הקבלן במגזר הציבורי נותרו רק עם ההבטחות - ללא תוספות שכר, ללא קרן השתלמות, שי לחג והטבות נוספות.

על-פי ההסכם שנחתם עם ההסתדרות, החשבים של משרד האוצר בכל אחד ממשרדי הממשלה והיחידות השונות אמורים היו לשלוח לקבלני הניקיון הודעה מסודרת בדבר שינוי ההתקשרות עימם. כחלק מההליך שהאוצר אמור היה לפתוח בו, הקבלנים התבקשו לשלם לעובדים על-פי הקבוע בהסכם, ואילו האוצר אמור היה לשפות אותם בצמוד לתמריץ כספי נוסף שיגביר את המוטיבציה שלהם ליישם את ההסכם. אלא שהיעדר מוטיבציה נרשם דווקא בצד של האוצר, וכך עובדי הקבלן נותרו עם אותם תנאי העסקה ירודים. ההודעה לקבלנים נוסחה כבר מבעוד מועד וצורפה להסכם כנספח, כך שלכאורה ניתן היה לשגר אותה לקבלנים כבר בחודש דצמבר.

נראה שגם בהסתדרות נרדמו מעט בשמירה, אולם בסוף השבוע האחרון נפגש יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן עם נציגי החשב הכללי באוצר ואגף התקציבים, והפציר בהם ליישם את ההסכם לאלתר. ניסנקורן אמר היום (א') ל"גלובס" כי נציגי האוצר הביעו נכונות להתקדם בעניין, אולם לדבריו "מה שחשוב זו התוצאה ולא ניתן לזה ליפול בין הכיסאות". גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני לשטייניץ ותבע ממנו להיכנס לעובי הקורה.

באופן אירוני, נראה כי דווקא קבלני הניקיון כועסים יותר מכול על הסחבת של האוצר. "חברות הניקיון הן אלה שפנו מיוזמתן אל המשרדים השונים כבר במהלך דצמבר מתוך דאגה לעובדיהן, אך ללא הועיל - המערכת השלטונית עצמה עין ונרדמה", כך כתב היום (א') יו"ר איגוד חברות הניקיון, עו"ד אילן שמעוני, במכתב לשר האוצר.

שמעוני מאשים את שטייניץ בנורמה שלטונית קלוקלת, ואף כותב עם העתק לראש הממשלה נתניהו: "עשרות אלפי עובדי הניקיון אשר תפגשו היום במשרדיכם, מתכופפים לנקות את המסדרונות, את חדרי השירותים וחדרי הישיבות, יביטו עליכם במבוכה ובחיוך מאולץ, עת כשלתם עד כה לספק את הסחורה המובטחת וסדקתם את התקווה המיוחלת שסביבה גם הסתמכה אוכלוסייה חלשה זו, בניווט וניתוב קשיי המחייה היומיומיים".

מהאוצר נמסר: "האוצר פועל ליישום הסכם עובדי הקבלן והחלתו על התקשרויות קיימות. זהו תהליך שהחל במשרדי התמ"ת, משפטים, רווחה, חינוך, רה"מ, הסברה, שירות דת, שיכון ועוד. מטבעו של הסכם מורכב מעין זה, החלתו המלאה בפועל אורכת זמן, בייחוד בשל מספרם הרב של הגופים והבעיות שצפות. בדצמבר התקבלה החלטת ממשלה, שלפיה השרים יפעלו ליישום ההסכם. השרים ידווחו לקבינט החברתי-כלכלי על אודות הפעולות שנקטו".

מה מפסידים
 מה מפסידים