עד מתי תמנע רשות ההגבלים תחרות בשוק הטלוויזיה?

רשות ההגבלים מאלצת את בזק להתחרות ב-yes במקום לאשר להן להתמזג

בימים הקרובים אמורה רשות ההגבלים העסקיים לקבל החלטה בדבר הארכת המועד למכירת מניות יורוקום בחברת yes. היום המדויק שבו אמורה הרשות למסור את החלטתה אסור בפרסום. אם הרשות תחליט שלא להאריך את המועד, יורוקום, שבשליטת שאול אלוביץ', תצטרך למכור את המניות שלה בחברה בתוך פרק זמן שייקבע.

יורוקום מחזיקה 50.1% ממניות yes, ובזק מחזיקה 49.9%. שתי החברות בשליטת שאול אלוביץ'. רשות ההגבלים התירה לאלוביץ' לרכוש את השליטה בבזק, בתנאי שימכור את החלק של יורוקום ב-yes.

הרשות יוצאת מתוך הנחה שאם היא תאלץ את יורוקום למכור את חלקה ב-yes, היד השנייה של אלוביץ' - בזק - תקים חברת טלוויזיה ותתחרה בה. זה כל סיפור ההתנגדות של רשות ההגבלים העסקיים למיזוג בשורה אחת: לאלץ את בזק להתחרות בחברה-הבת שלה.

איך אפשר לאלץ את בזק להתחרות ב-yes, שבה היא מחזיקה 49.9% מהמניות? לרשות פתרונים. אלוביץ' ניסה למכור את המניות של יורוקום ב-yes, ועד עכשיו לא היו קונים - וגם לא יהיו. כי מי ירצה לקנות חצי מחברה שהשותף שלה הוא בזק, שנושאת על גבה חוב של מיליארדי שקלים?

הנחות היסוד קרסו

הסאגה של מיזוג yes ובזק נמשכת כבר 5 שנים וכנראה לא תיגמר בזמן הקרוב. לפני 4 שנים דחה העליון את בקשתה של בזק למיזוג. רשות ההגבלים מונעת את המיזוג לאורך השנים, וזו הסיבה שהיא לא מוותרת לאלוביץ' על מכירת חלקה של יורוקום ב-yes. עם זאת, היא ממשיכה שוב ושוב להאריך את המועד למכירה.

העובדה שרשות ההגבלים מונעת את המיזוג מעוותת במידה רבה את כל מבנה התחרות בשוק התקשורת בישראל. הסירוב העקשני שלה לאפשר את המיזוג הביא לכך שבמשך שנים חברת הוט נהנית מאפליה פסולה ופוגעת קשות בכל מתחרותיה, בהיותה החברה היחידה בישראל שמותר לה למכור חבילות טריפל של טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה, ולאחרונה גם ISP (ספק אינטרנט).

תחשבו על זה רגע, בחסות הגורם שכל תפקידו לעודד את התחרות, גורמת הרשות לחיזוקה של הוט, שהיא מונופול מוכרז בתחום הטלוויזיה. הפגיעה בתחרות באה גם מכיוון שהרשות לא מוכנה לאפשר לבזק ול-yes למכור חבילות טריפל, ובכך גורמת לנזק כפול. גם מעוותת את התחרות ומנציחה את מעמדה של הוט, וגם פוגעת בצרכנים שלא יכולים לקנות חבילות טריפל מבזק ו-yes.

האבסורד הוא שמשרד התקשורת מבין את הטעות הזו ותומך במיזוג, ורק הרשות עומדת במריה וממשיכה להחזיק בעמדות שאבד עליהן הכלח.

כפי שזה נראה כרגע, בזק היא החברה היחידה שיכולה לתת תחרות להוט בטלוויזיה דרך yes, אבל מונעים זאת ממנה.

מי נדפק מכל הסיפור הזה, וכמה זמן תימשך הפארסה הזאת, השאלה תלויה באורי שוורץ, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים. שוורץ היה עורך הדין שייצג את הרשות בסירובה לאפשר את המיזוג. שוורץ והרשות טיפסו על עץ גבוה מאוד, ונדמה כי היום יותר מתמיד הם פשוט לא יודעים איך לרדת ממנו.

כל הנחות היסוד של הרשות בדבר מבנה התחרות בשוק הטלוויזיה קרסו כבר מזמן. ישנן חברות טלוויזיה שמעבירות את כל שידוריהן דרך האינטרנט. פרטנר וסלקום לא נכנסות לטלוויזיה, כי אין בזה כסף ולא נמצא המודל הכלכלי המתאים.

בנוסף - ואת זה הרשות שוכחת ומתעלמת ממנו בעקביות - לבזק אסור מימים ימימה למכור שירותי טלוויזיה, וזה קבוע ברישיון שלה. לכן בתחום הטלוויזיה היא יכולה למכור את שירותי התשתית שלה בלבד למי שרוצה להעביר תוכן טלוויזיוני על גבי האינטרנט, ואסור לה להיות ספק תוכן דרך פלטפורמה קווית. חברת התוכן שלה היא yes, שמעבירה את הטלוויזיה בלווין.

לאחרונה הבהירה הרשות כי היא תהיה מוכנה לשקול את המיזוג מחדש אם יסדירו את השוק הקווי מחדש, כך שבזק תחויב למכור את התשתית שלה במחיר מפוקח למתחרים (שוק סיטונאי).

מה לעשות שהסיפור נסחב כבר שנים והשוק החדש לא קם? עוד כמה זמן ימנעו תחרות בשוק הקווי ובטלוויזיה רק בשל משאלות לב והנחות לא מבוססות?