היוצרים לבג"ץ: לבטל את ההקלות שניתנו לזכייניות ערוץ 2

טוענים כי ההקלות שניתנו לקשת ורשת התקבלו במסגרת החוק להצלת ערוץ 10, וכי הן ניתנו ב"הליך חקיקה פסול וחסר תקדים"

ארגוני היוצרים דורשים מבג"ץ לבטל את הסעיפים הנוגעים לערוץ 2 בחוק שעבר בכנסת בסוף השנה שעברה, במסגרתו הוארך זיכיון ערוץ 10.

הסעיפים נוגעים לדחיית חובות זכייניות ערוץ 2 לסוף 2012 ולפריסתם לשנים הראשונות של הזיכיון.

הטענות פורטו במסגרת עתירה לבג"ץ שהוגשה נגד הזכייניות קשת ורשת ונגד מוסדות המדינה, ובהם ועדת הכנסת, הכנסת ומשרד התקשורת.

היוצרים טוענים כי הסעיפים סופחו לתיקון החוק "בשלבים מאוחרים של חקיקתו, תוך הפרת הוראות תקנון הכנסת, בהליך חקיקה פגום ופסול, הכולל בתוכו פגמים היורדים לשורשו של הליך החקיקה".

מעבר לזה טוענים היוצרים כי הסעיפים עומדים "בסתירה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, עת פוגע הוא בקניינם". העתירה הוגשה בידי עו"ד יהושע רזניק וינון סרטל.

לדבריהם, תוך "ניצול תחושת הדחיפות" להצלת ערוץ 10, השיגו קשת ורשת "יתרונות כלכליים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, על דרך של הפחתת חובות הרכישה של הפקות מסוגה עילית שלהן הן מחויבות בהתאם לתנאי המכרז שבו זכו. תיקון זה פגע באופן ישיר בארגוני היוצרים בישראל, אשר אמונים על היצירה הישראלית מסוגה עליונה".

היוצרים טוענים כי הזכייניות עברו על חוק הרשות השנייה, כאשר "ניצלו את המרקע" לצורך הפעלת לחץ על חברי הכנסת ערב הבחירות, כשביטלו תוכניות ושידרו שקופיות לפני מהדורת החדשות.

"נסיבות אלה הובילו להליך חקיקה פסול וחסר תקדים בתולדות מדינת ישראל", נכתב בעתירה.

על-פי העתירה, בהתאם לסעיפים החדשים, "רשאי בעל זיכיון לדחות את הביצוע של עד 27% ממחויבויותיו במכרז שעניינן מימון, הפקה ורכישה של תוכניות סוגה עילית, שהן מעבר למחויבויות האמורות לפי התוספת השנייה, בשנים האמורות לתקופה של 6 שנים, שתחילתן ביום כניסתו לתוקף של רישיון לשידורי טלוויזיה שיינתן לו... לאחר הפחתת החובה הקבועה בתוספת השנייה, עומד חיוב זה על כ-160 מיליון שקל לשנה. במשך 3 שנים מדובר בסך של כ-480 מיליון שקל, ש-27% מתוכם הם כ-130 מיליון שקל".

לדבריהם, "מחיקת חובותיהן של הזכייניות בסכומי-עתק, מעבר לפגיעה הקשה שיש בה בציבור הצופים, משמעותה - פגיעה ישירה בקניינם של היוצרים של הפקות מסוגה עילית, אשר מטה לחמם מושתת על אלה".