תושבי רמות מנשה: הקמת מתקן לקליטת גז תסכן את השמורה הביוספרית

ברמות מנשה וביישובי מגידו דורשים לבטל ההחלטה לקדם את הקמת המתקן לקליטת הגז הטבעי באתר חגית: "סיכון ממדרגה ראשונה; יש לבחון חלופות אחרות"

"הקמת המתקן לטיפול בגז הטבעי באתר חגית מהווה סיכון ביטחוני ובטיחותי ממדרגה ראשונה לתושבי אזור כרמל-מנשה ותסב פגיעה קשה בערכי הטבע שבשמורה הביוספרית כרמל ובמרחב הביוספרי רמת מנשה - כפי שאושרו בידי ארגון אונסקו" - טוענים תושבי רמות מנשה ויישובים נוספים באזור מגידו ודרום הכרמל בעקבות ההחלטה להמשיך בתכנון הקמת המתקן לקליטת הגז הטבעי בסמוך ליישוביהם.

ההחלטה התקבלה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בסוף נובמבר האחרון, לפי יקודמו הליכי התכנון להקמת המתקן באתר חגית שבין רכס הכרמל לרמות מנשה ובאתר נוסף, בעמק חפר.

במכתב ששיגר עו"ד יוסי חביליו בשם מטה המאבק שהקימו תושבי אזור הכרמל ורמות מנשה ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, עמרם קלעג'י נאמר כי אם התכנית לא תבוטל - יש בכוונת התושבים להתנגד לה בערכאות משפטיות.

לטענת עו"ד חביליו, המועצה לתכנון ולבנייה החליטה לקדם את הליכי התכנון של המתקן באתר חגית - למרות שמדובר בחלופה שהוגדרה כלא טובה, במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה שהזמינה בעבר המועצה בעצמה וכי לתסקיר לא נעשו השלמות נדרשות - כפי שדרשו נציגי המשרד להגנת הסביבה: "האתרים היבשתיים המומלצים להקמת המתקן היו עין איילה ומט"ש מרץ, כשחלופת אתר חגית היתה בעדיפות נמוכה והפחות מתאימה מבחינת החלופות שנבחנו", כתב עו"ד חביליו למועצה הארצית: "למרות זאת ובאופן מדהים, תמוה, ללא הנמקה ראויה ומספקת ובניגוד לכללים הבסיסיים של המשפט המנהלי המועצה החליטה לקדם את התכנון דווקא באתר חגית. הדבר נבע משיקולים לא ראויים מולא סבירים, לרבות מ'לחץ' שהופעל שלא להקים את המתקן באזור עין איילה כפי שהומלץ בידי אנשי המקצוע ובתסקיר, כשקולם של נציגי היישובים באזור אתר חגית כלל לא נשמע".

בהמשך מכתבו למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ציין עו"ד חביליו כי החלופה הראויה והנכונה לקליטה ולטיפול בגז הטבעי היא החלופה הימית, שאותה יש לבחון ברצינות ובצורה מעמיקה: "החלופה הימית מייתרת את המשך התכנון של החלופות היבשתיות, שאין מחלוקת כי הן עלולות לגרום לנזק סביבתי רב", כתב חביליו בשם מטה המאבק של תושבי האזור וביקש מיו"ר המועצה, קלעג'י לכנס דיון חוזר על הנושא.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לדברים כי "החלטת המועצה לבחירת חלופה לטיפול בגז טבעי באתר חגית נעשתה בהתאם לכל הנהלים והכללים ובהתאם להחלטת המועצה הארצית מאפריל 2012 לטיפול משולב בגז טבעי מתגליות ימיות הן בים והן ביבשה. לצורך קביעת החלופות היבשתיות נשקלו מגוון שיקולים, ביניהם: הנדסיים - תפעוליים, סביבתיים, כלכליים, ביטחוניים, וקרבה למערכת ההולכה לגז טבעי. לאחר שבוצע תסקיר סביבתי מקיף שהוצג למועצה הארצית, הוחלט על בחירת החלופות. בהתאם לחוק עומדת לציבור הזכות לטעון ולהציג השגות לאחר שהמועצה הארצית תעביר את התכנית להערות הועדות המחוזיות בהתאם לסעיף 52 לחוק התכנון והבנייה. לפיכך אין מקום לקיים דיון חוזר בנושא במועצה הארצית כפי שבקשו הפונים".