עובדי החוזים האישיים: "שההסתדרות תעזוב אותנו בשקט"

ארגון אחדות, שמתיימר לייצג עובדי חוזים אישיים בשירות המדינה, קורא תיגר על ההסתדרות ■ ההסתדרות: צמצום החוזים האישיים ייטיב עם העובדים

ביום שבו ההסתדרות הכללית הכריזה על סכסוך עבודה בשירות המדינה וברשויות המקומיות במחאה על סירוב האוצר לנהל מו"מ אינטנסיבי לצמצום היקף המועסקים בחוזים אישיים, דווקא עובדי החוזים האישיים דורשים מההסתדרות לחדול מהמאבק הזה.

"אנו מצפים מההסתדרות לעזוב אותנו במנוחה ולהתמקד במאבק נגד כוונת האוצר לקצץ בשכר עובדי המדינה", אמר ל"גלובס" אבירם ז'ולטי, עובד במשרד התמ"ת ויו"ר ארגון "אחדות", שמתיימר לייצג את עובדי החוזים האישיים בשירות המדינה. באחדות טוענים, כי מעל שליש מעובדים אלה הצטרפו לשורות הארגון, והם ממתינים מזה שנה וחצי להכרעת בית הדין לעבודה בשאלה האם ניתן להכיר באחדות כארגון היציג של עובדי החוזים. נכון להיום, ההסתדרות נחשבת לארגון היציג של כלל עובדי המדינה, אף שהיא עצמה הסכימה להחריג את עובדי החוזים מייצוגם הפעיל.

בהודעה רשמית שמסרו נציגי אחדות, שעשויה להביך מאוד את ההסתדרות, נאמר שעובדי החוזים אינם מעוניינים שההסתדרות "תצמצם" אותם. "ברור לכל שהעסקה בחוזים אישיים מחלישה את כוחה של ההסתדרות בשירות המדינה ואף "מאיימת" על קיומה, אך נשאלת השאלה למה כוחה של ההסתדרות נבנה על חשבון העובדים, שאינם מעוניינים להיכנס להסכמיה הקיבוציים. עובדי החוזים אינם מעוניינים לבטל את הגמישות הניהולית. להיפך, אנו בעדה ואף חושבים שהנה הכרחית לתפקודו היעיל של שירות המדינה".

בשיחה עם "גלובס", ז'ולטי סייג מעט את הדברים, והבהיר כי הם אמנם תומכים בגמישות ניהולית, אך לא באופן שבו המדינה נוהגת כיום בעובדי החוזים האישיים. "לאחרונה נתקלנו במקרים שבהם גמישות זו נוצלה לרעה כנגד עובדים טובים", אמר. "גם גמישות ניהולית צריכה להיות מוגדרת. לצערי, בשל חיסיון של מקרים, אני לא יכול לפרט, רק אומר שכשזה מגיע לעובדי חוזים, המדינה לעיתים נוהגת בניגוד לכל חוקי המגן".

המוסר הכפול של ההסתדרות

ארגון אחדות צירף לשורותיו עובדים רבים ממשרדי התמ"ת, הפנים התחבורה, רשות האוכלוסין, רשות הפטנטים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועוד. בין דרישותיו, לשפר את שכר עובדי החוזים באמצעות מנגנונים מוגדרים, השוואת תנאים לעובדים בהסכמים קיבוציים בכל הקשור להשתלמויות, פדיון ימי מחלה, שכר עידוד ועוד. לדברי ז'ולטי, יש מדינות רבות שבהן עובדי החוזים האישיים מיוצגים תחת ארגון נפרד, ועל כן אין סיבה לא לאמץ את המודל הזה גם בארץ.

גם עו"ד דפנה שמואלביץ', שמייצגת מעסיקים גדולים ולא אחת ניצבת בחזית מול ההסתדרות, סבורה כי ההסתדרות חוטאת במוסר כפול - מצד אחד מקדשת את חופש ההתארגנות כשזה נוגע לעובדים במגזר הפרטי, ומצד שני מתעקשת שארגון אחדות אינו רשאי לייצג את בעלי החוזים האישיים אף שהיא עצמה לא מייצגת אותם.

ההסתדרות: "לא כולם אלי יונס"

בהסתדרות טוענים מנגד, כי בכל מקום עבודה יש קבוצת עובדים שמתנגדת להתארגנות, ולא יעלה על הדעת שיכירו בכל קבוצה כזו כיחידה נבדלת שיכולה להתאגד תחת ארגון אחר.

גורם בארגון התעקש על כך שצמצום היקף ההעסקה בחוזים אישיים רק ייטיב עם העובדים: "ברור שיש פיתוי במעבר לחוזה אישי אם מציעים שכר גבוה יותר, אבל היום העובדים מבינים שלקבל עוד 500 שקל בחודש זה לא מה שמפצה על היעדר ביטחון תעסוקתי. עוטפים פה את זה במילים יפות, כמו חוזה אישי או חוזה פיתוח, אבל בסוף צריך לזכור שחוזה אישי בשירות המדינה זה לא החוזה של אלי יונס".