איזי בורוביץ': "צריך להשקיע בקו רכבת במקום בשדה תעופה"

בורוביץ', מבעלי "כנפיים", ממייסדי ארקיע ולשעבר יו"ר אל על: "כל ההתפתחות הדמוגרפית בעולם הייתה במקום שהרכבות עברו"

לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית דרום במשרד הפנים את הקמתו של תוואי מסילת רכבת באורך 350 קילומטר מתל אביב לאילת, דבר שיקצר את מרחק הנסיעה בין הערים לשעתיים. זאת, למרות טענת משרד האוצר כי אין היתכנות כלכלית לפרויקט ולמרות התנגדות הארגונים הסביבתיים. אלא שלצד ההחלטה ההיסטורית מקדמת הממשלה גם הקמת שדה תעופה בינלאומי בפארק תמנע, סמוך לאילת, לאחר שהחלטת הממשלה בעניין אושרה בינואר 2011.

"אנחנו מדינה עם משאבים מוגבלים, והחשש הוא שהשקעת מיליארדים בשני הפרויקטים במקביל, תביא למצב עגום שבו אף אחד מהם לא ייצא לפועל", אומר איזי בורוביץ', דיקאן בית הספר לניהול וכלכלה במכללה האקדמית תל אביב יפו, מבעלי "כנפיים", ממייסדי ארקיע ולשעבר יו"ר אל על. "ישראל לא צריכה שדה תעופה בינלאומי ליד אילת, כי אילת אינה יעד לטיסות בינלאומיות ולא יכולה למלא טיסות שצריכות מינימום 100-200 נוסעים לטיסה. החוכמה היא שמנמל התעופה בן גוריון תהיה רכבת שתביא את הנוסעים תוך שעה וחצי-שעתיים לאילת. הדבר הזה יקים לתחייה את הנגב, מה שטיסות שמדלגות מעליו לעולם לא יעשו".

- במשרד האוצר טוענים שקו רכבת לאילת אינו כלכלי.

"וינסטון צ'רצ'יל אמר שאם תסתכלו אחורה, תבינו מה תראו קדימה. כל ההתפתחות הדמוגרפית בעולם הייתה במקום שהרכבות עברו. גם בארה"ב, כל פעם שהתקדמו מערבה עם קו רכבת, קמה שם עיר. את הדבר הזה צריך להביא לנגב וגם לצפון, כי שטחים לא מיושבים זה דבר לא נכון מבחינה ביטחונית. קו רכבת לאילת יעשה טוב לישובים בדרך, ויביא היתכנות להקמת ישובים חדשים. כמות האנשים שמגיעה כל יום מאזור חיפה והקריות לעבוד בת"א בגלל הרכבת עצומה. חברות גדולות בחרו לשכור משרדים במרכז עזריאלי רק בגלל הרכבת.

"ברגע שיקימו רכבות לאילת והגליל, מדינת הפריפריה תיעלם. המדינה לא תקטן בשטח, אלא במושגי הזמן. לפני שמשקיעים מאות מיליוני שקלים בבניית שדה תעופה יש להקדים ולהקים קודם את הרכבת לאילת. הרכבת תוכיח שפשוט אין הצדקה להקמת נמל תעופה בינלאומי ליד אילת, ושטיסות מאירופה לאילת יהיו ריקות".

- אילו עוד השלכות יהיו להקמת קו רכבת שלא יהיו בהקמת שדה תעופה?

"קו הרכבת לאילת ישמש גם נוסעים וגם להובלת משא וסחורות. תעלת סואץ בדרום היא המעבר בין המזרח הרחוק לים התיכון דרך אפריקה ולכן היא נתיב מסחר חשוב. רכבת לאילת תקים לתחייה את נמל אילת ותגדיל את הפעילות בנמלי אשדוד וחיפה. כואב הלב לראות היום כמה אוניות עוגנות בנמל עקבה וכמה אצלנו בנמל אילת.

"משום כך, הפרויקט הזה הוא כלכלי ויותר מזה - הוא פרויקט לאומי, ואת זה לא מבינים במשרד האוצר. את המשאבים הממשלה צריכה להשקיע בקו רכבת במקום בשדה תעופה. התחבורה תשרת את כולם ולא רק את הנוסעים לאילת".