הלמ"ס: מחירי הדירות בת"א ירדו ב-13% ברבעון הרביעי

מדד מחירי הדירות עלה ב-1%, אבל בפילוח לפי אזורים מעיד סקר הדירות בבעלות הדיירים על ירידות מחירים בחלקים שונים של הארץ ברבעון הרביעי

מחירי הדירות בישראל ממשיכים במגמה כללית של עלייה. כך, מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש דצמבר מראה על עלייה של 1% במחירים. במקביל, בפילוח על פי אזורים מעיד סקר הדירות בבעלות הדיירים, שנעשה במקביל למדד, על ירידות מחירים בחלקים שונים של הארץ ברבעון הרביעי של 2012 לעומת הרבעון שקדם לו. הירידה הבולטת ביותר - באזור תל אביב, שם נרשמה ירידה של כמעט 13% במחירי הדירות הגדולות.

לאחר שנתוני האוצר שפורסמו בשבוע שעבר העידו כי היקף רכישת הדירות חזר בדצמבר 2012 לרמות השיא שנרשמו ביוני 2009, גם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים על עליית מחירים. על פי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס עלו מחירי הדירות בדצמבר האחרון ב-1%, זאת לאחר עלייה של 1.1% בחודש הקודם ועליה של 0.8% בחודש שקדם לו. בסך הכל, רשם מדד הדירות של הלמ"ס, עליו מתבסס גם בנק ישראל בניתוחיו והחלטותיו, עלייה רצופה מאז יוני 2012 אז נרשמה ירידה מזערית של 0.1% בלבד.

כאמור, לצד העלייה המתמשכת במדד מחירי הדירות, סקר דירות בבעלות הדיירים שמפרסמת הלמ"ס, מעיד דווקא על ירידה במחירי הדירות במקומות שונים בארץ. על פי נתונים אלו, מחיר דירה ממוצעת בישראל ברבעון הרביעי של 2012 דווקא ירד ב-1% מרמה של 1.158 מיליון שקל ברבעון השלישי ל-1.146 מיליון שקל ברבעון הרביעי. עם זאת, חשוב לציין שמחיר דירה ממוצעת ברבעון הרביעי של השנה החולפת עדיין גבוה ממחיר הדירה הממוצעת ברבעון המקביל אשתקד שעמד אז על 1.097 מיליון שקל.

בבחינת מחירי הדירות הממוצעים באזורים השונים ובמגוון טיפוסי הדירות ניכר אומנם רוב גדול לעליות המחירים אולם במקביל, גם לא מעט ירידות מחיר, חלקן די משמעותיות במקומות אחרים. כך למשל, המחיר הממוצע של הדירות הגדולות באזור תל אביב צנח ברבעון הרביעי של 2012 בלא פחות מ-12.7% בהשוואה לרבעון הקודם. באזור זה אגב, נרשמו רק ירידות ברבעון הרביעי כאשר שכלול כל טיפוסי הדירות מעיד על ירידה כוללת של כ-5.4% במחיר.

ירידה משמעותית נוספת ניכרת במחירי הדירות הקטנות באזור השרון, דירות בנות 1.5-2 חדרים, שמחירן ירד ב-6.6% בין הרבעונים מרמה של כ-767 אלף שקל ברבעון השלישי לכ-716 אלף שקל ברבעון הרביעי. גם באזור זה, בדומה לאזור תל אביב נצבעה הטבלה בירידות כמעט בכל טיפוסי הדירות (למעט דירות בנות 3.5-4 חדרים שרשמו עלייה זניחה של 0.2%) מה שהוביל את המחיר הממוצע של האזור כולו לרדת ב-2.5%.

העליות המשמעותיות ביותר במחירי הדירות ברבעון הרביעי נרשמו בדירות הקטנות בירושלים (1.5-2 חדרים) שעלו ב-7.4% בין הרבעונים, עלייה של 8.3% במחירי הדירות הקטנות בחיפה, עלייה של לא פחות מ-10.2% במחירי הדירות הקטנות באזור הצפון ועלייה של 9.7% במחירי הדירות הקטנות באזור חיפה והקריות.

בכל הקשור למחירי השכירות ברחבי הארץ, נמשכת מגמת העלייה. על פי נתוני הלמ"ס, שכר הדירה הממוצע בישראל עלה ברמה של 1.2% מהרבעון הרביעי של 2012 לרבעון השלישי של 2012. מלבד שתי ירידות זניחות בכל הטבלה, מעידים הנתונים על עלייה גורפת בכל האזורים וטיפוסי הדירות.

העלייה המשמעותית ביותר בשכר הדירה נרשמה באזור חיפה והקריות שם עלו דמי השכירות של דירות 4.5-5 חדרים ב-5.7% בין הרבעונים. עלייה נוספת נרשמה גם במחירי הדירות הגדולות בגוש דן (2.5%), במחירי הדירות הגדולות באזור הדרום (2.1%) ובמחירי דירות 3.5-4 חדרים באזור הצפון שרשמו עלייה של 2.3%.