המורשת של ג'רי באס: הבעלים הטוב ביותר בתולדות ה-NBA

הבעלים של הלייקרס, שהלך לעולמו, קנה את הקבוצה ב-20 מיליון דולר לפני 34 שנים; כיום היא שווה מיליארד דולר

ג'רי באס, הבעלים של קבוצת לוס אנג'לס לייקרס מה-NBA, הלך לעולמו אתמול (ב') בגיל 80, לאחר שנכנע למחלת הסרטן. ובתקשורת האמריקאית החלו לדון בשאלה: האם מדובר על הבעלים הטוב ביותר בתולדות ליגת הכדורסל, ואולי בספורט המקצועני בכלל?

עם ההישגים של באס קשה להתווכח. תחת באס, זכו הלייקרס ב-10 אליפויות ב-NBA. כתב ESPN, דארן רובל, מזכיר כי מאז רכש באס את הקבוצה ב-1979, היא העפילה לסדרת הגמר ב-48.4% מעונות ה-NBA. אכן נתונים מדהימים.

באס, שהרוויח את הונו בשנות ה-60 וה-70 מעסקי הנדל"ן בקליפורניה, רכש כאמור את הקבוצה ב-1979 בתמורה ל-20 מיליון דולר, על-פי "פורבס". כיום, השווי של הלייקרס נאמד על-ידי המגזין במיליארד דולר, השני הכי גבוה ב-NBA אחרי זה של ניו יורק ניקס (1.1 מיליארד דולר).

יש לציין כי 20 מיליון דולר, במונחים של 1979, הם כסף גדול מאד עבור קבוצת NBA, ליגה שהיתה רחוקה באותה עת מלהיות המותג הגלובלי והמצליח שהיא כיום.

הלייקרס הפכה לארגון מצליח ביותר מבחינה כלכלית. בארבע העונות האחרונות היא משלמת לשחקניה את השכר הגבוה ביותר בליגה, שהעונה נאמד בסך של 99 מיליון דולר ברוטו. היא יכולה להרשות זאת לעצמה גם בגלל שרשמה במהלך העשור האחרון רווח תפעולי של 37 מיליון דולר בממוצע לשנה.

באס, בתקופתו, הפך את הלייקרס להצגה הטובה בעיר. כוכבים שעברו בקבוצה לאורך השנים כוללים את מג'יק ג'ונסון, קארים עבדול-ג'אבאר, ג'יימס וורתי, שאקיל אוניל וקובי בראיינט. הלייקרס נחשבים למייסדי ה"שואו-טיים" המפורסם, וכיום סלבריטאים כגון ג'ק ניקולסון משלמים 3,000 דולר עבור כרטיס סמוך לפרקט בכל משחק של הקבוצה באולם ה"סטייפלס סנטר".