רשות המסים דורשת מישקר כ-2 מיליארד שקל

הדרישה - בעקבות מחלוקת על תשלומי מס בגין הרווחים הכלואים, למרות ההנחה שהעניקה המדינה ‏‎■‎‏ רשות המסים בתגובה: "הרשות פועלת בסוגיית הרווחים הכלואים להוצאת שומות בכל מקום בו קיימת מחלוקת לגבי חבות המס"

רשות המסים, באמצעות פקיד שומה חיפה, הוציאה לחברת ישקר, שפועלת באזור התעשייה תפן שבצפון, שומה בסכום של כ-2 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי השומה מתייחסת למיסוי בגין התנהלות החברה בעניין "הרווחים הכלואים".

בין ישקר ויועצים מטעמה לבין רשות המסים מתקיימת זה חודשים ארוכים מחלוקת סביב השימוש ברווחים של החברה, המיוחסים להטבות מס שמהן היא נהנית מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. גורמים כלכליים בכירים אמרו בימים האחרונים ל"גלובס" כי היקף הטבות המס שמהן נהנית ישקר נאמד בכמה מאות מיליוני שקלים.

עם זאת, לא ברור איזה שימוש עשתה ישקר ברווחיה, שבגינם דורשת כעת רשות המסים תשלום מס בשיעור של כ-15% - המס הנדרש על רווחים כלואים שמחולקים כדיבידנדים.

הרפורמה היטיבה עם החברה

ישקר מעסיקה בישראל כ-2,500 עובדים ובמקומות נוספים בעולם עוד כ-7,500 איש. היא עוסקת בפיתוח ובייצור של כלי חיתוך ייחודיים לתעשייה ולהבים המשמשים חברות תעופה. היא נוסדה בידי סטף ורטהיימר, והיו"ר שלה הוא בנו, איתן ורטהיימר. מנכ"ל החברה הוא יעקב הרפז.

מאז חודש מאי 2006 מחזיק וורן באפט ב-80% מהבעלות על ישקר, ועוד 20% ממנה מוחזקים בידי משפחת וורטהיימר. באפט רכש את השליטה על החברה מהצפון בכ-4 מיליארד דולר באמצעות חברת ברקשייר הת'אווי.

על-פי פרסומים מן העבר, מאז נרכשה בידי באפט, הכפילה ישקר את הכנסותיה, וחרף המשבר הכלכלי העולמי מהשנים האחרונות, הן האמירו על-פי הערכות לכ-3 מיליארד דולר ב-2011.

ישקר היא חברה פרטית שלא נסחרת בבורסה, וכך לא חלה עליה החובה לדווח על ההכנסות ועל רווחיה. עם זאת, מדובר באחת החברות המובילות במשק, שנהנות מהטבות נרחבות בתוקף החוק לעידוד השקעות הון.

מקורות המקורבים לוויכוח שמתקיים בין רשות המסים לבין ישקר אמרו ל"גלובס" כי גם הרפורמה שנעשתה בחוק לעידוד השקעות הון, שנכנסה לתוקף בתחילת 2011, היטיבה עם החברה, שכן באמצעות השינויים שנעשו בחוק, חברות מייצאות נהנות מהנחות משמעותיות במס החברות.

לטענת הגורמים שמקורבים לנושא, רשות המסים הבהירה בעבר לנציגי ישקר כי לא תהסס להוציא צווים ולהביא את הסוגיה לערכאות משפטיות, וזאת "במקרה שישקר לא תבין שעליה לשלם מס בסכום משמעותי", כדברי אחד מהם.

בדיון שהתקיים במהלך השנה שעברה בוועדת הכספים של הכנסת, במסגרת ההכנות לתיקון החוק לעידוד השקעות הון בנוגע למיסוי על הרווחים הכלואים של חברות, טענו חברי כנסת להקלות מס "בלתי סבירות" לכאורה, שמהן נהנים תאגידי ענק.

באותו דיון השתתף מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, שהבהיר כי גם בעבר טיפלה רשות המסים בנושא, בדרך של הוצאת שומות לחברות שהיה נראה שלא עמדו בתנאי הפטור ממס המתייחס להוצאת רווחים כדיבידנדים. מצב זה, כך אמר ארבלי לחברי הכנסת, מחייב את אותם תאגידים בתשלום מס.

ארבלי הוסיף ואמר במהלך הדיון בוועדת הכספים כי חרף התיקונים בחוק לעידוד השקעות הון, רשות המסים לא תהסס להוציא שומות לתאגידים בעת שתמצא לנכון לעשות זאת ובהתאם לשיקוליה.

מרשות המסים נמסר היום (ג') בתגובה לידיעה כי "בשל חובת הסודיות אנחנו מנועים מלהתייחס להיבטי המס של חברה זו או אחרת. ככלל, רשות המסים, כפי שהודיעה בוועדת הכספים של הכנסת במהלך הדיון בסוגיית הרווחים הכלואים, פועלת בסוגיה זו ובסוגיות אחרות להוצאת שומות בכל מקום שבו קיימת מחלוקת לגבי חבות המס".

ישקר מסרה בתגובה: "לא מתנהל כל דיון בין ישקר לבין רשות המסים ואנו מציעים לבדוק את מהימנות המקורות".