סרט האימה של יורם גלובוס: חשוד בהעלמת הכנסות של 15 מיליון שקל

לטענת רשות המסים, גלובוס משך כ-27 מיליון שקל מחברות בבעלותו, אך לא דיווח על הכנסה ולא זקף ריבית רעיונית כהכנסה בתיקו; בנוסף, אחת החברות הפסיקה להגיש דוחות מס מ-2003 ■ גלובוס גרופ: מדובר במחלוקת אזרחית

‎‎בסרט הזה הוא עוד לא היה. יורם גלובוס (70), מפיק הקולנוע הנודע ואיש העסקים נעצר, הלילה (ד') על-ידי רשות המסים ושוחרר בערבות, בחשד כי העלים הכנסות בהיקף של כ-15 מיליון שקל.

גלובוס, שהחקירה בעניינו נמשכת, שוחרר מהמעצר בתנאים מגבילים: הוא נדרש להפקיד ערבות של 2 מיליון שקל - מיליון שקל ערבות אישית ועוד מיליון שקל ערבות צד ג' - וכן להפקיד את דרכונו במשטרה.

לדברי רשות המסים, לכל המאוחר בשנת 2005 משך גלובוס משתי חברות שבבעלותו כ-27 מיליון שקל, אך לא דיווח על המשיכות כהכנסה ולא זקף ריבית רעיונית, בסכום של כ-15 מיליון שקל, כהכנסה בתיקו האישי‏‎.‎‏ החברות הן חברת הפצת הסרטים סרטי גלובוס - שנשלטת על-ידי גלובוס באמצעות חברה זרה בשם ריאלטו אסטבלישמנט - וחברת בוש אסטבלישמנט.

‏‏"מבדיקת תיקו של גלובוס בפקיד שומה 4 תל-אביב, עלה כי גלובוס משך כספים מחברת סרטי גלובוס בסך כ-13.25 מיליון שקל וכן באמצעות חברת בוש אסטבלישמנט סכום נוסף בסך של כ-13.45", כתבה רשות המסים בבקשת המעצר נגד גלובוס, שהגישה לבית משפט השלום בתל-אביב.

לפי הבקשה, "על משיכות אלה, שיתרתן עמדה משך שנים ללא שינוי, לא דיווח גלובוס כהכנסה ממשכורת, לא כדיבידנד, ולא זקף ריבית רעיונית כהכנסה בתיקו האישי".

‏מחברת גלובוס גרופ נמסר: "חברת גלובוס גרופ היא אחת מהחברות המובילות בתחום תעשיית הקולנוע בישראל ומעסיקה מאות עובדים. החברה ובעליה פועלים על-פי חוק. מדובר במחלוקת אזרחית הנסובה סביב ריבית רעיונית. אנו משתפים פעולה עם גורמי החקירה".

‏‎‎אי-הגשת דוחות

‏‎‎החקירה נגד יורם גלובוס ונגד מעורבים נוספים החלה לפני חודשים רבים, ואתמול (ג') היא הפכה לגלויה. הרשות ערכה חיפוש בביתו של גלובוס ואצל רואי החשבון שלו, ובהמשך, כאמור, הביאה את גלובוס למעצר.

‏‏מבקשת המעצר עולה כי מכיוון שהסכומים שמשך גלובוס נמשכו לכל המאוחר ב-2005, היא מעריכה את חוב המס שלו ב-15 מיליון שקל, שלא דווח. ‏

הרשות הדגישה כי "אילו חושבה המשיכה כהכנסה ממשכורת או דיבידנד, סכום העבירה היה גדול יותר ואף היה צובר ריבית והפרשי הצמדה מ-2005".

‏זאת ועוד, לפי בקשת המעצר, בד-בבד עם משיכת הסכומים הנ"ל מחברת גלובוס, הפסיקה החברה להגיש דוחות שנתיים למס הכנסה, ותחת זאת הודיעה חברת-האם, ריאלטו, כי החברה אינה פעילה.

"למעשה, חברת גלובוס אינה מגישה דוחות שנתיים החל משנת המס 2003!!!", כתבה הרשות בבקשת המעצר (סימני הקריאה במקור - ח ' מ'). לדבריה, "ב-2007 מעבירה ריאלטו את כל הסכום לחובות מסופקים אשר נמחקים מהמאזן".

‏‏יתר על כן, לטענת הרשות, "בדוחות החברה-האם, ריאלטו, משנת 2008 והלאה, אין זכר ונתיב ביקורת ליתרות אלה, ועל רקע העובדה שחברת 'גלובוס להפצת סרטים' לא הגישה דוחות שנתיים, כל הכספים הגיעו לכיסו של יורם גלובוס ללא תשלום מס וללא עקבות".

‏‎‎רואה החשבון לא עודכן

‎‎הרשות הוסיפה וטענה כי בחקירתו הודה גלובוס כי הוא עומד מאחורי החברות הזרות ריאלטו ובוש איסטבלישמנט. לדבריה, בחקירתו אמר גלובוס: "אני רוצה לציין בפניכם שאני יודע שאם אני לוקח כספים מחברה, זה כמו הלוואה מהבנק וכרוך בחיובי ריבית". לשאלת החוקר מאין הידע, ענה גלובוס: "אני יודע את זה. זה ידע מינימלי של איש עסקים, וזה גם היגיון בריא".

‏הרשות ציינה עוד כי כאשר גלובוס נשאל בחקירתו האם משך 26 מיליון שקל מהחברות והאם הגיש דוחות תקופתיים למס הכנסה, הוא הפנה את החוקרים לרואי החשבון שלו ממשרד ליאון-אורליצקי. לפי הרשות, מהחקירה עלה כי גלובוס לא עידכן את רואה החשבון שלו על משיכות הכספים, וכך התחמק מדיווח על הכנסותיו בגינן.

‏גם רו"ח הירשוביץ ממשרד ליאון-אורליצקי נחקר על-ידי הרשות בעניינו של גלובוס. בחקירתו אישר הירשוביץ כי "באופן כללי, יתרה שעומדת שנים רבות ולא מוחזרת - נחשבת כהכנסה".

הירשוביץ ציין כי למיטב זכרונו גלובוס לא החזיר לחברות את הכספים שמשך. כאשר נשאל מדוע גלובוס לא הגיש דוחות למס הכנסה, השיב: "אתה צריך להפנות את השאלה לחברה".

‎‎החברה נקלעה לחובות

‏גלובוס הוא אושיית קולנוע ישראלית, שאת תהילתו צבר בשנות ה-80' בארה"ב, כשיחד עם בן-דודו, מנחם גולן, הפיק כ-200 סרטים אמריקניים. כמו כן הוא הפיק כ-50 סרטי קולנוע ישראליים. ‏‏‏

בין אחזקותיו של גלובוס בישראל: קבוצת גלובוס - הכוללת בתוכה זרוע פרטית, גלובוס גרופ; וזרוע ציבורית, גלובוס מקס, האמונה על חלק ניכר מתעשיית הפצת הסרטים ("נוח תקשרות") ואולמות הקולנוע בישראל. כמו כן, תחת החברה נמצאים אולפני טלוויזיה וקולנוע הגדולים בישראל (אולפני ג.ג. נווה-אילן), חברת הפקות סרטים וסדרות ועוד.

בשנים האחרונות נקלעה גלובוס גרופ, בעיקר הזרוע הציבורית, לחובות. ‏‎‎‏

‏‎‎‏"קו הצדק" של רשות המסים: הפעם לא היו זקוקים ל"מלשינון"

‏‎‎החשדות כי הקולנוען ואיש העסקים יורם גלובוס העלים מס במיליונים צצו ברשות המסים לאחר שהחברות שבבעלות גלובוס חדלו להעביר דיווחים מסודרים על עסקיהן. החשדות הובילו לחקירה, והחקירה עלולה מבחינתו של גלובוס להוביל להליך פלילי.

‏‏במקרה של גלובוס, אם כן, הדרך המסורתית והמקובלת של בדיקת דוחות ומסמכים הספיקה לרשות המסים כדי לעלות על אי-הסדרים לכאורה בתשלומי המס.

אבל לא מדובר בדרך היחידה לחשוף עברייני מס. בימים אלה ממשיכה הרשות לנהל את הקמפיין הפרובוקטיבי והשנוי במחלוקת לעידוד אזרחים לדווח לה על מעלימי מס, באמצעות הטלפון או האינטרנט. ברשות מכנים את הכלי הזה "קו הצדק". בתקשורת ובציבור מכונה הכלי הזה בשם קצת יותר קולע: "המלשינון".

‏‏"קמפיין המלשינון" של רשות המסים זוכה לקיתונות של ביקורת מאז שהחל לפני מספר שבועות. לדברי המבקרים, לא ראוי שרשות ציבורית תעודד אזרחים להתנהג באופן מעורר סלידה ולהלשין על חבריהם.

בנוסף טוענים המבקרים כי המדינה מבזבזת משאבים ואנרגיה על מטרה שגויה. לדבריהם, במקום להתמקד בציבורים שלמים בישראל שלא משלמים מסים, או להילחם בחברות הענק שיש להן רווחים של מיליארדים - מעדיפה הרשות להתמודד עם אנשים פרטיים, שבדרך-כלל עוסקים בעבודות קשות ולא מתגמלות.

‏ברשות המסים לא נבהלים מהביקורת על המלשינון. אולי להפך. גורמים ברשות אמרו ל"גלובס" כי הם מודעים היטב לכך שמדובר בקמפיין פרובוקטיבי, והדבר נעשה במתכוון, כדי לעורר דיון ציבורי.

"אין היום כלי תקשורת שלא דן בשאלת אי-המוסריות של העלמת המס, ובשאלה האם זה מוסרי לדווח לרשות על מעלימי מס. האווירה הציבורית השתנתה, ובכך כבר השגנו את מטרתנו", ציינו הגורמים ברשות.

‏‏הרשות סבורה כי "המלשינון" הוא כלי חקירה לגיטימי והכרחי. "גם המשטרה ורשויות חקירה אחרות מבססות את רוב חקירותיהן על מידע מודיעיני, שמגיע מאזרחים. 'קו הצדק' מייצר הרתעה, והוא יביא לכך שאדם שמציע לאדם אחר לעשות עסקה 'בשחור' יחשוש כי אותו אדם יספר על כך לרשות", אמרו הגורמים ברשות המסים.

רקע: יורם גלובוס - איש של פסגות ותהומות

טלטלות עסקיות רבות ידע יורם גלובוס ב-50 שנותיו בתעשיית הקולנוע המקומית והבינלאומית, שאת חלקן חלק עם בן-דודו ושותפו הוותיק, המפיק והבימאי, מנחם גולן.

כבר ב-1999, עת זכה בפרס אופיר (האוסקר הישראלי) על מפעל חיים בקולנוע, יכול היה גלובוס להביט לאחור אל הפסגות - כאחד המפיקים החזקים בהוליווד, ולעבר התהומות - ההפסדים והחובות שנקלעו חברותיהם, מה שהוביל למכירתן ובסופו של דבר לחזרתו של גלובוס לארץ בראשית שנות ה-90.

את החזרה ליווה סכסוך מתוקשר עם גולן, סכסוך שבתומו נפרד האחרון מאחזקותיו בחברות המשותפות שהקימו השניים, בהן באולפני ג.ג. וברשת בתי הקולנוע "הוד". ג.ג., וגולן-גלובוס, שהפכה לגלובוס גרופ.

את הרומן הארוך עם הקולנוע החל גלובוס לאחר שירותו הצבאי, כשחבר לגולן, אז כבר בימאי ומפיק מוכר בתעשיית הקולנוע הישראלית הצנועה. גלובוס וגולן הקימו את חברת ההפקות "סרטי נוח", ותוך זמן קצר הפכו לגורם המשמעותי ביותר בענף הסרטים הישראלי. הם נחשבו אז, ברוח התקופה, לתרנגולת המטילה ביצי זהב.

עשרות רבות של סרטים שהפיקו במרוצת שנות ה-60 וה-70, ביניהם סדרת סרטי "אסקימו לימון", "סלאח שבתי", "קזבלן", "מבצע יונתן", נחלו הצלחה מסחררת בקופות בתי הקולנוע, עד שב-1978 החליטו השניים כי אין זה מספיק ונסעו לכבוש את הוליווד. גם שם הצליחו, לפחות לזמן מה.

בהגיעם ללוס אנג'לס, גלובוס וגולן רכשו חברת הפקות של סרטים עצמאיים בשם "קאנון", באמצעותה הפיקו עשרות סרטים מסחריים בתקציבים קטנים יחסית, שהצליחו היטב: סרטי פעולה, ביניהם "מעבר לשיא", "סופרמן", "המלך ליר".

בשיאה החזיקה "קאנון" בבעלות על מאות אולמות קולנוע ברחבי אירופה וארה"ב, אז רכשה שליטה באולפני "MGM" שנקלעה לקשיים כלכליים. כאמור, החברה נקלעה להפסדים שוב, מה שהביא למכירת החברה לבעלים חדש.

מחצית מנתח השוק

כיום גלובוס גרופ היא מפיצת הסרטים של אולפני פארמונט, יוניברסל, דרימוורקס, האחים וורנר ועוד. הקבוצה מפיצה מדי שנה כ-40 סרטים, שהם באחוזים כרבע מהשוק הבינלאומי (בישראל מוקרנים מדי שנה כ-200 סרטים, 20 מהם ישראלים). כך שבפועל, גלובוס גרופ גורפת כ-50% מנתח השוק.

בהתחשב בכך שגלובוס גרופ גם מקרינה סרטים שהיא משווקת ב-15 בתי הקולנוע שבבעלותה (גלובוס מקס), מדובר בהכנסות של כ-175 מיליון שקל ממכירות כרטיסים בלבד. בגלובוס גרופ מדווחים על עלייה של כ-10% בשנה ממכירות כרטיסים.

פרויקטים חדשים של גלובוס גרופ עומדים לצאת לפועל בעתיד הקרוב: הראשון הוא פאב שיוקרנו בו סרטים, בסגנון ה-CINEBAR הקיים מעבר לים; השני הוא קומדיה ישראלית בשם "זהירות, גמלים" בבימויו של יריב הורוביץ, שתופק על-ידי החברה. הסרט, סיפור מסע שמסתיים באילת, אמור להיות הסנונית הראשונה במחלקת הפקת הסרטים העלילתיים, אותה ינהל בנו של גלובוס; התחום השלישי: כניסה לתחום סרטי איכות וסרטים מארצות שאינן ארה"ב.

בין לבין, מלווים את החברה סכסוכים כספיים בעלי ניחוח בעייתי.

סכסוכים עסקיים

ב-2009 קיבלה גלובוס גרופ הודעה רשמית מחברת IMAX העולמית המבטל רשמית את ההסכם ביניהן. הסיבה: גלובוס גרופ הפרה הסכם, לפיו אמורה הייתה להפעיל אולם קולנוע עם מסכי IMAX בעיר אילת בלבד, כאשר גלובוס גרופ הקימו אולם כזה במתחם הקולנוע בקריון. הנזקים שהסב ביטול ההסכם: למעלה מ-20 מיליון שקל.

לפני כשנה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשת פירוק נגד חברת "סרטי הוד" שבבעלות גלובוס, נגד בני משפחתו, אורלי וגיא גלובוס, ונגד חברה זרה בבעלותו בשם ריאלטו אסטבלישמנט. את הבקשה הגישו בעלי מניות המיעוט בחברה (25%), ובה העלו טענות קשות נגד גלובוס.

ידיעה שפורסמה בשעתו ב"גלובס" גוללה את טענות המבקשים. אלה טענו טענות קשות נגד גלובוס, בין היתר על כך שגלובוס עשק את המיעוט והשתמש בחברה ובבית הקולנוע כדי לכסות חובות, שאינם קשורים לחברה.

לדבריהם, ב-2009 נקלעו עסקיו של גלובוס לקשיים תזרימיים, והוא החליט להשתמש ב"סרטי הוד" ובבית הקולנוע לצורך תשלום חובות של חברות אחרות שבשליטתו. לטענתם, גלובוס לא העביר להם את חלקם בתמורה, בסך 9 מיליון שקל, ממכירת בית הקולנוע "הוד" לעיריית תל-אביב.

יתרה מכך, טענו, כי "גלובוס ואנשיו לא גילו כי המשכנתא הקיימת לטובת הבנק הבינלאומי, נועדה להבטיח חובות של חברות אחרות של גלובוס, וכי מימוש הנכס נועד כדי לחלץ את גלובוס מחובותיו.

עוד נטען בבקשת הפירוק כי "9 ימים בלבד לאחר חתימת הסכם המכר עם עיריית תל-אביב, חתם גלובוס על שעבוד חלק מהתמורה לטובת בנק הפועלים להבטחת חובות שונים. זאת, ללא אישור, ללא סמכות וללא יידוע בעלי מניות המיעוט".

בגוף הבקשה, טענו בעלי מניות המיעוט, שכאשר הועבר לידיהם הסכם המכירה לעירייה, הם נדהמו לגלות שגלובוס רוקן את החברה מנכסיה והעבירם לסיפוק אינטרסים אישיים שלו, וכי אין בדעתו כלל לקיים את התחייבויותיו לשלם לבעלי מניות המיעוט 900 אלף שקל.

"במילים פשוטות", טוענים בעלי מניות המיעוט, "גלובוס וחבורתו עשקו אותנו וגזלו מאיתנו 'בצורה גסה' כ-2.25 מיליון שקל (25% מתמורת בית הקולנוע), ומהנכס היקר שהיה לנו, נותרנו ניצבים בפני שוקת רי קה. מההתנהלות של גלובוס וחבורתו עולה ריח עז של נוכלות ומירמה".