הדולר היציג ירד בכ-0.55% לשפל של יותר משנה - 3.663 ש'

האירו היציג נחלש בכ-0.28% לרמה של 4.9 שקלים ■ בנק ישראל חושש מהסיכון הגדל בשוק הדיור והטיל אתמול מגבלות נוספות על הבנקים ■ בארה"ב: גובר החשש מה"מצוק הפיסקלי 2"

המסחר בזירת המט"ח התנהל היום (ד') בהמשך מגמת ההתחזקות של השקל, כאשר הדולר נחלש בכ-0.55% ושערו היציג נקבע על 3.663 שקלים - שפל של יותר משנה, בעוד האירו נחלש בכ-0.28% לרמה של 4.9 שקלים. בזירה העולמית, נסחר הדולר ב-1.34 דולר לאירו.

"ההכרזות האחרונות של הנגיד פישר בדבר המחוייבות של הבנק ליציבות מחירים, תעסוקה וצמיחה מהוות רק את המבוא להכרזות משמעותיות וממוקדות מצד בנק ישראל, הצפויות בעתיד הקרוב עם התחזקות השקל אל עבר רמת 3.65 שקלים ולמטה מכך", כך סבור יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות.

בזירה המקומית, נחתם אתמול ההסכם הקואליציוני הראשון: מפלגת "התנועה" בראשות ציפי לבני היא הראשונה שהבטיחה את כניסתה לממשלה הבאה. לבני תחזיק בתפקיד שרת המשפטים והאחראית על המשא-ומתן המדיני. למפלגת התנועה צפוי להימסר תפקיד שר נוסף, שאותו יקבל ח"כ עמיר פרץ - ולא ח"כ עמרם מצנע, מספר 2 ברשימה.

בזירת המאקרו, בנק ישראל חושש מהסיכון הגדל בשוק הדיור והטיל אתמול מגבלות נוספות על הבנקים. הוראה שהוציא המפקח על הבנקים דודו זקן מחייבת את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

ובמעבר חד לארה"ב, שם ננעלו המדדים בעליות שערים אמש. כלכלנים ואנליסטים רבים תוהים מתי ואם בכלל המשקיעים יתחילו להגיב למה שמכונה "המצוק הפיסקאלי 2", ויש כאלה שאף הגדירו אותו כ"איום הגדול ביותר על השווקים". הפעם מדובר בשורת קיצוצים בהיקף של כ-110 מיליארד דולר, שתיכנס לתוקף באופן אוטומטי ב-1 למארס. לפי הערכות, אם הקיצוצים אכן יכנסו לתוקף, הם יגרעו כ-1% משיעור הצמיחה.

"הסיקווסטר לא יעזור לכלכלה, לא ייצר משרות, ויקשה על הרבה מאוד אנשים. אם הקונגרס יאפשר את גישת סכין הקצבים הזו, זה יפגע במוכנות הצבאית ויצמק שירותים חיוניים", כך אמר אמש נשיא ארה"ב ברק אובמה, שממשיך ללחוץ על הקונגרס הנשלט בידי המפלגה הרפובליקנית להימנע ממשבר.

רן שחר, מנהל השקעות ראשי באלפא פלטינום ניהול השקעות: "בעקבות המשך ההיחלשות של הדולר כתוצאה מהיחלשותו מול מטבעות חזקים כמו היין והאירו, אנו צופים כי עתה ההסתברות להורדת ריבית בשבוע הבא ב -0.25% בכדי למתן את ההיחלשות שבסופו של דבר פוגעת ביצואנים הישראלים. אנו מעריכים כי בשלב הזה בנק ישראל לא יתערב ישירות בשוק המט"ח ויחכה לראות כיצד הורדת הריבית תשפיע על המטבעות".

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]