דור עבדי המשכנתא: גם הסינים מתקשים להגיע לדירה

מאז החלה סין לעודד בעלות פרטית על בתים, מחירי הנדל"ן כמעט שולשו

שרי שנג, שוטרת בת 29 משנחאי, קנתה לעצמה ז'קט פרווה שחור ב-4,000 יואן (642 דולר) כדי להתפנק בפעם האחרונה לפני שהיא מתחילה לשלם את המשכנתה על הדירה הראשונה שלה.

שנג שייכת לדור של בני מעמד בינוני שהתקשורת הסינית מכנה "פנג נו", "עבדי משכנתא", שיפרעו את ההלוואה הזאת לאורך כל שנות העבודה שלהם. הם לוקחים משכנתאות אף שהממשלה מנסה לרסן את המחירים בשוק הנדל"ן, שכמעט שולשו מאז החלה בייג'ין ב-1998 במסע לעידוד בעלות פרטית של בתים.

המעמד הבינוני הצומח בסין, שנענה ליוזמה הממשלתית לרכוש דירות, סייע למחירי הנכסים להתאושש במחצית השנייה של 2012. בינואר 2013 עלו המחירים בממוצע ארצי ב-1% מדצמבר, העלייה החדה ביותר משנתיים, לפי אתר הנכסים SouFun Holdings. המחירים בבייג'ין ובשנחאי עלו ב-2.3% מדצמבר.

40 שנות משכורת

המחיר הממוצע למטר רבוע של דיור במאה הערים שאחריהן עוקב האתר גבוה פי חמישה מההכנסה החודשית הפנויה הממוצעת בסין. דירה של 100 מ"ר עולה כיום כ-40 שנות משכורת שנתית, אף שהשכר עלה ביותר מפי ארבעה מאז 1998. ההכנסה נטו הממוצעת של תושב עיר בסין עלתה בשנה שעברה ב-12.6% ל-2,047 יואן בחודש (כ-330 דולר). מטר רבוע של דירה חדשה עלה בדצמבר 9,715 יואן בממוצע.

רוכשי הדירות בסין מקדישים בדרך כלל 30% עד 50% מהשכר החודשי שלהם להחזרי המשכנתה, אומרת וו האו, מנהלת יחידת ההלוואות של סוכנות התיווך לדירות לא-חדשות השנייה בגודלה בבייג'ין, Bacic & 5i5j Group.

היקף המשכנתאות לדיור עלה בשנה שעברה ב-12.9% ל-7.5 טריליון יואן, הקצב האיטי ביותר זה ארבע שנים, לפי נתוני הבנק המרכזי. אך חגיגת אשראי ב-2009 ליבתה את האינפלציה, החלישה את ההון העצמי של הבנקים והובילה לעלייה בהיקף ההלוואות שלא נפרעות.

הקבלנים בסין נהנים מכך שרוכשי הדירות ממהרים לקנות מפני שהם מצפים לעליות מחירים נוספות. צ'יינה ואנקה, החברה הקבלנית הגדולה ביותר שנסחרת בבורסות בסין (ולא בהונג קונג), דיווחה שמכירותיה בינואר עלו ב-56% בהשוואה לינואר 2012. הכנסות החברה הקבלנית הגדולה ביותר במונחי מכירות, אברגרנדה ריל אסטייט, זינקו בינואר פי יותר משלושה.

שוק הדיור הסיני כבר "מחומם", והמחירים בערים העיקריות עשויים לעלות בעוד 10% בשלושת החודשים הבאים, מעריך ג'ונסון הו, אנליסט נדל"ן בחברת ניירות הערך CIMB-GK מהונג קונג.

פועלים לריסון

הממשלה המרכזית בסין מנסה מאז אפריל 2010 לרסן את הספקולציות בשוק הדיור על ידי העלאת דרישת המקדמה על קבלת משכנתה, החלת מס רכוש ראשון בשנחאי ובצ'ונקינג, והוראה על 40 הגבלות בכ-40 ערים, כמו תקרה למספר הדירות שיכול לקנות אדם אחד.

הממשל החדש בסין, שייכנס לתפקידו במארס, עשוי להשיק הגבלות נוספות. לפי דיווח שפורסם בתחילת החודש ב"צ'יינה סקוריטיז ג'ורנל", סין עשויה להדק את תנאי האשראי לרוכשי דירה שנייה או להעלות את מיסי העסקאות או את רווחי ההון על נכסים קיימים בערים היקרות ביותר במדינה.