בג"ץ: לחייב את מוסדות החינוך החרדיים לערוך בחינות מיצ"ב

בג"ץ הטיל על משרד החינוך לגבש תוך 100 ימים מתווה "ברור ומדויק" הכולל לוח זמנים ■ אם ימשיכו רשתות החינוך של יהדות התורה ושל ש"ס שלא לקיים את הוראות משרד החינוך, "לא יהיה מנוס מהפעלת סנקציות"

משרד החינוך יכין בתוך 3 חודשים מתווה "ברור ומדויק", הכולל לוח זמנים, שמחייב את מוסדות החינוך החרדיים לערוך את בחינות המיצ"ב. אם ימשיכו מוסדות החינוך של מרכז החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני - רשתות החינוך של יהדות התורה ושל ש"ס - שלא לקיים את הוראות משרד החינוך, "לא יהיה מנוס מהפעלת סנקציות".

כך קבע אתמול (ד') בג"ץ, בהחלטה רבת חשיבות שקיבל במסגרת עתירתו של המרכז לפלורליזם יהודי - הזרוע המשפטית של התנועה הרפורמית. נשיא העליון אשר גרוניס והשופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז הורו למשרד החינוך להגיש לבג"ץ הודעה מעדכנת בתוך 100 ימים, הכוללת "מתווה ברור ומדויק לעריכת בחינות המיצ"ב בבתי הספר של שתי הרשתות", ולאחר מכן ימשיכו על המשך הטיפול בעתירה.

בדיון שהתקיים אתמול בבג"ץ אמרה נציגת משרד החינוך, עו"ד שוש שמואלי, כי "עמדת משרד החינוך היא להקפיד על פיקוח. בחינוך המיצ"ב הן כלי פיקוח של משרד החינוך. אני חושבת שיש כאן התקדמות מצד שתי הרשתות, מול החלטה חד-צדדית. מסתמנת הרחבה נוספת, שיהיו גם בחינוך באנגלית, אבל לא סוכם מספר בתי הספר. דרך של הידברות היא עדיפה".

נציגת המדינה עידכנה שקיבלה מכתב מהמשנה למנכ"ל של מרכז החינוך העצמאי, שבו נאמר ש"הם רוצים הידברות". השופט פוגלמן ציין כי מתגובת מרכז החינוך העצמאי לעתירה, עולה כי "מבחינתם זה טריפה, אז איך אפשר לקיים הידברות? הרי צריך להסתכל על המציאות הנוכחת".

נציג רשת החינוך החרדית, עו"ד מנחם ינובסקי, תקף דווקא את המרכז לפלורליזם שהגיש את העתירה. "כאשר אני רואה את הפלורליזם, סברתי שהפלורליזם יגנו עליי ולא יתקפו אותי. כאשר אני מדבר על יהודי, זה מטען מסוים, יש לנו מטען יהודי שמתחיל מאברהם אבינו.

אני הולך לראות את החידונים בטלוויזיה כדי לראות מה לא יודעים. שואלים שאלה פשוטה בנושא היהדות. כאשר השתתפנו במבחני הליבה, כל התוצאות בכל בתי הספר שלנו הראו שאנו עולים כל בתי הספר האחרים. אנו ביקשנו דבר אחד, שזה לשמור על היעוד שלנו. בעיקרון אנו מוכנים לשבת ולקבוע מדדים".

בעקבות החלטת בג"ץ אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש ,לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, כי מדובר ב"צעד קדימה, במהלך החיוני של החלת חובת תוכנית ליבה בחינוך החרדי".

לדברי רגב, "כאשר ייערכו הבחינות ייחשף במלוא מערומיו בלוף תוכנית הליבה במוסדות החרדיים לבנים, ויתברר שגם המעט הנלמד והמכונה על-ידי משרד החינוך כליבה אינו תואם את המקובל והדרוש, וכי הם אינם מלמדים כמעט לימודים כלליים. יש להעמיד את ההנהגה החרדית בפני הבחירה: אם היא נחושה להמשיך בחינוך לבורות ולחבל בעתיד התלמידים והמדינה שתעשה זאת על חשבונה ולא על חשבון משלם המסים". (בג"ץ 3613/10)