כל הסיבות שבגינן מצלמות המהירות הן מסחטת כספים

מדוע הוצגה חזית אחידה בכנס של "אור ירוק" להרחבת השימוש במצלמות מהירות?

השבוע התקיים הכנס השנתי של עמותת "אור ירוק" ובמרכזו פאנל מעניין בנושא מערכת מצלמות המהירות החדשות בהשתתפות נציגי משטרה, אקדמיה וממשל. כצפוי, הובעה בכנס אחידות דעים מרשימה בעד פריסת המצלמות.

תגובות נציגי המשטרה, למשל, נעו בין ביטויים מתלהמים ועד "התנצלות" של הקצין האחראי על כך, שהפריסה לא עומדת בקצב החזוי. אנשי האקדמיה קבלו על כך שאין מספיק מצלמות והצטרף אליהם יו"ר עמותת אור ירוק, אבי נאור, שנתן לאירוע כותרת בנוסח "המסר שאנחנו צריכים להוציא מכאן הוא: מצלמות, מצלמות, מצלמות".

החזית הזו לא הייתה מפתיעה, כאמור, אבל בכל זאת ציפינו שבפורום כה חגיגי, שנערך כשנה לאחר פריסת המערכת, יטרחו נציגי המדינה להציג סטטיסטיקה של הדוחות שהופקו במערכת: כמה דוחות נרשמו, כמה כסף הם הכניסו למדינה ובעיקר כמה דוחות נרשמו ל"בריוני כביש" וכמה היו דוחות ברירת קנס על סטיות מהירות מינוריות. נתונים כאלה לא הוצגו.

הופתענו גם מהטון המתלהם והתובעני להרחבת המערכת, שכמותו לא שמענו כאשר על המדוכה עמדו נושאים דוגמת תקצוב חינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר.

ההסבר נמצא, כרגיל, בארנק. למערכת א-3 יש פוטנציאל להפוך למקור מימון מבוסס קנסות שיכול לפרנס בכבוד ובמשך שנים יועצים מהאקדמיה, עמותות שונות ותקנים במשטרה. אמנם בפאנל היו כמה התייחסויות לנושא הכסף אולם כולם התמקדו ביחסי ציבור. נאור, למשל, אמר ש"צריך להיות נחוש ואמיץ בנושא הזה וצריך להיות מסוגל להראות לציבור שההחלטה הזו לא נועדה לייצר כסף". נציג הרשות הלאומית לבטיחות אמר כי "אנו לא רוצים לייצר עוד מקור להכנסה של המדינה. אנו מעדיפים שהמדינה תתאים ועדה, שתפרסם את ההכנסות ממצלמות המהירות".

אבל גם יחסי הציבור הללו לא יצליח לטשטש את העובדה שבשורה התחתונה, מצלמות המהירות והרמזור הן ביזנס בינלאומי מפוקח וקר עם משוואה ברורה של "עלויות מול הכנסות מקנסות". חברת גאטסומטר ההולנדית, למשל, שמספקת למערכת א-3 הישראלית את המצלמות, לא מנסה להסתיר זאת. בהצעות העסקיות שלה לעיריות בארה"ב, שהן הלקוח המרכזי של מערכות האכיפה האוטומטיות, היא מציעה מודל עסקי פשוט לפיו העיריה לא משלמת על הצבת המצלמות אלא מתחלקת עם היצרן, על בסיס חודשי, בהכנסות מקנסות - ומדובר במאות אלפי דולרים לחודש.

בסמינרים עסקיים מנחה החברה יזמים במדינות שונות "להשיג גיבוי מהמערכת הפוליטית", "ליצור דעה חיובית בציבור" ובעיקר "לטשטש כל אזכור לקשר בין הפעלת המערכת ליצירת הכנסות". עצות חשובות שיכולות ללא ספק לסכם את הפאנל האמור. אצלנו אמנם ההכנסות מקנסות מגיעות ישירות לקופת האוצר, אבל תסמכו על הפוליטיקאים שזה רק זמני.

לא מאמינים? אנא בדקו את הצעת החוק שהוגשה לכנסת בשנה שעברה וכותרתה "הצעת חוק קרן לאומית לבטיחות בדרכים מהכנסות המדינה מקנסות בגין עבירות קנס". בשורה התחתונה: ההכנסות מקנסות יזרמו ישירות לקרן בשליטת שר התחבורה ו-ועדת הכלכלה, ויוקצו על פי שיקולם. בשורה התחתונה: שוד דרכים אלים.