ראש עיריית ראשל"צ: "הדיור - בעיה מספר אחת במדינה"

דב צור: "אם המדינה דואגת לבנקים ורוצה לאפשר לאנשים לקנות דירה, היא צריכה לתת ערבות למשכנתאות. יש מעט מאוד פיגורים או כישלונות במשכנתאות, אי אפשר להמשיך להשתמש בשיווק קרקעות, זה לא עובד"

סקירת השמאי הממשלתי שפורסמה בשבוע שעבר הצביעה על כך שמחירי הדירות חוזרים לעלות. בין הערים שבלטו בעליות הייתה ראשון לציון. על פי הנתונים, דירות 4 חדרים בעיר עלו ב-4% בהשוואה לרבעון הקודם וב-5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ראש העיר, דב צור, סבור כי "לסקירת השמאי יש היבט חיובי והיבט שלילי". מצד אחד, מבין צור כי כשערך הנכסים עולה זה טוב לבעלי הנכסים, אך הוא ער לכך שהצד השני הוא מצוקת הדיור של מי שאין להם דירה ובהם דור הצעירים בעיר. "אני שומע זאת מכל מי שאני נפגש איתו, לא רק בראשל"צ. מחירי הדיור הגבוהים הם הבעיה מספר אחת במדינה. על המדינה איני יכול לשלוט, אך אני יכול לחפש פתרונות מקומיים".

ואכן, עיריית ראשל"צ קידמה תוכנית להגדלת היצע הדירות הקטנות. את התוכנית קידם דורון אוזן, מחזיק תיק הצעירים בעירייה, עם גורמים נוספים ועם ראש העיר ותכליתה עידוד קבלנים לבנות להשכרה ולבנות דירות קטנות. לאחרונה אף אושר במועצת העיר נוסח חוזה בין יזמים לעירייה המאפשר בניית דירות קטנות ומכירתן במחיר מוזל.

"כל תוספת שבס (הקלה בתקנות תכנון ובנייה שמאפשרת הוספת עד 20% שטח לבנייה, מחוץ לתוכנית - א.ח.) בעיר מותנת בבניית דירות קטנות", מסביר צור. "לפי היוזמה החדשה, את הדירות שיקבל היזם במסגרת השבס, ועוד מחצית מכמות הדירות המתקבלות מהשבס - מקצה היזם למכירה במחיר מופחת לזוגות צעירים מהעיר. זה 25% מהדירות, שלמעשה ליזם תהיה כמו מכירה מוקדמת מובטחת מראש, אמנם ב-20% הנחה ממחיר השוק, אבל הוא חוסך במימון ובקרקע. כבר יש יזם שעומד לצאת לדרך במתווה הזה".

הדירות יוגרלו בין הזכאים והקריטריונים שנקבעו כתנאי להשתתפות בהגרלה קובעים כי מדובר בבן זוג אחד לפחות שהוא תושב העיר 10 שנים (5 שנים במקרה של עולה חדש), או תושב חוזר לעיר שהוריו עדיין מתגוררים בה, בגיל שבין 21 ל-40. עדיפות תינתן לזוגות צעירים זכאי משרד השיכון וליוצאי צבא ומשרתי שירות לאומי. את המחיר המופחת יקבע שמאי.

- מה צריכה הממשלה החדשה לעשות בתחום הדיור?

"יש הרבה דברים שאפשר לעשות, חלקם לא יעלו שקל למדינה. יש תקנה משנות ה-50 שמאפשרת לעיריות לבנות דיור ציבורי. כך התמודדו עם מצוקת הדיור בשנות ה-50. אנחנו שוב באותה הבעיה ולכן יש לחזור אליה ולעשות זאת שוב. המדינה לא מאשרת זאת, כי לא נקבעה הגדרה למושג דיור בר השגה, ולכן אי אפשר לקדם זאת".

- מה דעתך על ההכבדה הנוספת במשכנתאות?

"אם המדינה דואגת לבנקים ורוצה לאפשר לאנשים לקנות דירה, היא צריכה לתת ערבות למשכנתאות. יש מעט מאוד פיגורים או כישלונות במשכנתאות, אי אפשר להמשיך להשתמש בשיווק קרקעות, זה לא עובד. הפתרונות הללו יעזרו בעוד 5 שנים, אבל הבעיה היא כאן והיום".