לא עוד גיק מתבודד

מעולם לא היה משתלם כל-כך להיות יזם מחוזר

פעם לא היו עסקים וירטואליים. פעם לא היו אינטרנט, סלולר ופייסבוק. פעם כשרצינו להקים עסק או חברה היינו חייבים להתחיל במשרד עם טלפון, פקס ומזכיר/ה. בעולם של פעם - היזם היה צריך להיכנס בבוקר למשרד, לפגוש את עובדיו, לעבוד ולדבר בטלפון.

כשהיזם רצה לפגוש לקוח או שותף, הוא קבע פגישה במשרדו או במשרדם ולפעמים בבית-קפה סמוך. כך היה פעם. היום העולם השתנה ורובנו הפכנו לווירטואליים. האינטרנט, הרשתות, החכמים-הניידים חיברו אותנו לעולם חדש ומופלא. גם יזמי הטכנולוגיה החלו לפתח ולשווק מוצרים וירטואליים, והפכו בעצמם להיות יחידות עצמאיות וניידות.

לכן מעניין, שבניגוד למגמה האינטרנטית בשנים האחרונות אנו עדים להקמת מקדשים חדשים. מקדשים פיזיים המאגדים בחללים שלהם יזמים וקהילה תומכת. אלה הם החממות, ההאבים, האקסלרטורים והקמפוסים, הקמים במהירות בכל עיר מודרנית שמחשיבה את עצמה ורוצה להיות מודרנית. עיריות, מכללות, אוניברסיטאות, חברות טכנולוגיה והשקעה, ומשקיעים פרטיים, כולם מרגישים צורך להקים ולנהל את מקדש היזמות שלהם.

המקדשים האלה קמים בעשרות בכל עיר - ומתחרים ביניהם על יצירת חלל העבודה המגניב, המדהים והיעיל ביותר. הם מביאים לתוכם מחזורים של עשרות יזמים טכנולוגים נבחרים, ומציפים אותם בפינוקים. אם בעבר הציעו ליזם המתחיל שולחן וחיבור לאינטרנט, היום, המקדשים החדשים מציעים חלל, עיצוב, חיבוריות, מנטורים, יועצים, הרצאות, קפה בטעמים אקזוטיים והרבה צבע. התופעה המעניינת היא היומרה להפגיש שוב במקום פיזי את היזמים. חלל של יצירתיות ויזמות. קהילה של עשייה. מקום.

היזמים פורחים. לאחר מיונים וסלקציה הם הנבחרים. הם פוגשים אנשים כמוהם. הם יצירתיים והם חיים בחלל יצירתי וצבעוני. חלקם מפתחים יכולת לנדוד מהאב, לחממה, לאקסלרטור. הם נודדים בין מדינות וערים, ובכל מקום מוצאים מקדש מקומי עם מנטורים ויועצים שהתקבצו כדי לתמוך, לעזור ולהאציל מחוכמתם. בסוף התהליך, לאחר שלושה-ארבעה חודשים, מגיע רגע האמת. כוהני המקדש מזמנים את המלאכים ומביאים את היזמים ליום הדין, ל"דמו-דיי". ביום הדין בוחרים המלאכים את היזמים שבהם ישקיעו. זהו "סטארט-אפ נולד".

היזם הטכנולוגי מודל 2013 הוא לא גיק מתבודד, אלא איש קהילה העובד בחלל שיתופי וצבעוני. תורם ונתרם. מתייעץ ומייעץ לחבריו. סביבו מסתובבים מנטורים ויועצים שרוצים לתת. חלקם עזבו את תפקיד היזם והם שודרגו לתפקיד המנטור. חלקם חזרו לשירות לאחר שיצאו לפנסיה. לפעמים, יותר ממה שהיזם רוצה לינוק המנטור רוצה להיניק.

חברות טכנולוגיה והשקעה מתחרות ביניהן על בניית המקדש המפואר ביותר. במקדשים העשירים משלמים ליזם כדי שיבוא אליהם. המקדשים העניים יבקשו מהיזם תשלום על הקפה. חלק אחר יחמדו את מניות היזם. מעולם לא היה משתלם כל-כך להיות יזם מחוזר. מעולם לא הייתה היזמות עסק קהילתי כל-כך.

עכשיו נשאר רק לחכות ולראות את בציר 2013 יוצא לשווקים. עכשיו נשאר לחכות ולראות את בציר 2013 יוצא לשווקים. טעימות ראשונות שטעמתי השבוע היו בארומה פירותית עם טעמי קפה, קולה ופיצה.