עיתון "הארץ" מתחיל לגבות כסף על השימוש באתר האינטרנט

אתר "הארץ" יהפוך לאתר הישראלי הראשון שיבקש מנוי על תכניו ■ מחיר מנוי המקנה גישה לכל תוכני האתר יעמוד על 39.90 שקל בחודש או 399 שקל בשנה

אתר עיתון "הארץ" יהפוך לאתר הישראלי הראשון שיבקש מנוי על תכניו. החל מהשבוע הבא, מחיר מנוי המקנה גישה לכל תוכני האתר יעמוד על 39.90 שקל בחודש או 399 שקל בשנה.

גולשים שיירשמו לאתר (ללא תשלום) יהיו זכאים לקרוא 10 כתבות או מאמרים בחינם בכל חודש. מי שיבקש לקרוא יותר, יצטרך לעשות מנוי בתשלום. מנויי העיתון המודפס יהיו זכאים לגישה חופשית לכל תוכני האתר, ומנויי המהדורה המודפסת של יום שישי בלבד יהיו זכאים למנוי דיגיטלי ב-50% הנחה.

"אם מסתכלים על מה שקורה בשוק העיתונות בעולם", אומר ל"גלובס" מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, "רואים כי ההסתמכות על הפרסום יורדת, וההסתמכות על הקוראים עולה. ההכנסות של ה'ניו-יורק טיימס' מהקוראים עברו את הפרסום. זה שינוי דרמטי ביותר. העיתונים לא ימשיכו להתקיים אם הקוראים לא ישתתפו בעלויות".

עיתון "הארץ" נאבק בשנה האחרונה עם מצב כלכלי לא פשוט. המודל הכלכלי שלפיו בנוי האתר, ובו הכנסות לא גבוהות מפרסום לצד חשיפה הולכת וגדלה, גרם להנהלת העיתון להאמין כי מדובר במהלך נכון בנקודת זמן זו.

לדברי שוקן, "כבר לפני לפחות שנה וחצי גיבשנו את הדעה שכיוון ההתפתחות הוא דיגיטלי, ושהעיתונות צריכה להיבנות כדי להעביר חלק משמעותי מההכנסות לשם. הפרינט קיים, אבל הצמיחה היא בדיגיטל.

"השקענו בפיתוח של האתר ונמשיך להשקיע בסלולר ובאייפד, ונראה לנו שמה שמתבקש למי שקורא את התוכן בכל מקום, הוא להיות חלק ממעגל המנויים של העיתון ולהשתתף בכיסוי עלויות ייצור התוכן".

- ובכל זאת אפשר לצפות לירידה בכניסה לאתר. באיזה היקף זה צפוי לקרות?

"האתר יישאר פתוח, כשתיכנס תוכל לקרוא את הידיעות. אבל יוגדרו פריטים שיהיו חסומים, כמו תחקירים או מאמרים, ומהפריטים האלה תוכל לקרוא עד עשרה עם הרשמה לאתר".

מודל ה"ניו-יורק טיימס", עליו מתבסס שוקן, הביא לחיזוק מהדורת סוף השבוע המודפסת של העיתון האמריקאי החזק. מו"ל "הארץ" מצפה לתרחיש דומה. "לכן אנחנו מציעים למנויי יום השישי בלבד הנחה של 50%, וזה יחזק גם את העיתון המודפס".

- המטרה האסטרטגית היא להפסיק את הפצת העיתון היומי המודפס ולעבור רק למודל של סוף שבוע?

"זה ממש לא נראה לי בטווח הנראה לעין, כי ל'הארץ' יש גרעין משמעותי של קוראים שרוצים אותו כל יום במודפס. איך זה יראה עוד 10 שנים? לא יודע. כרגע נראה שיש ביקוש לפרינט".