עיריית הרצליה רכשה 20 דונם מחוף השרון ב-12.5 מיליון ש'

המטרה: להבטיח את המשך הבעלות הציבורית על חוף השרון ■ "קהילת ציון אמריקאית" דרשה בעבר עבור שטח החוף 200 מיליון שקל

הסכם הסטורי נחתם לאחרונה בין עיריית הרצליה לבין החברות "קרן היסוד" ו"קהילת ציון אמריקאית", לפיו העיריה רוכשת רצועת חוף בעיר מידי החברות ב-12.5 מיליון שקל.

משמעות ההסכם, שהושג במסגרת הליך פשרה בין הצדדים, כי רצועת החוף תעבור לראשונה לידיים ציבוריות. מדובר בקרקע בת 20 דונם, הנמצאת על רצועת החוף, הסמוכה למלון "השרון", ושנרכשה בשנות ה־30 של המאה הקודמת על ידי קהילת ציון אמריקאית, חברה ציונית שעיקר פעילותה היה רכישת קרקעות במטרה ליישב את הארץ. מדובר אגב, במקרה נדיר בו קרקע חוף אינה ציבורית אלא שייכת לגורמים פרטיים.

בסוף שנות ה-80 נכנסה חברת קהילת ציון להליכי פירוק שהסתיימו בשנות ה-90 וחברת קרן הייסוד קיבלה ייפוי כח לטפל בענייניה של החברה. לאחר פירוק החברה, הפקיעה עיריית הרצליה את השטח בשנת 97, וחברת "קהילה ציון אמריקאית" ו"קרן היסוד" הגישו תביעה לבית המשפט בדרישה לפיצויים בגין הפקעת הקרקע. במהלך בירור התביעה, דרשה החברה תשלום של כ-200 מיליון שקל פיצוי על הפקעת הקרקע. נוכח הסיכון הכספי העצום, בחרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה לבטל ההפקעה בשל הסיכון בתשלום הציבורי הגבוה.

"קהילת ציון אמריקאית" עתרה נגד ביטול ההפקעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שקיבל בחודש יולי 2012 את טענותיה והותיר למעשה את העירייה חשופה לתביעת פיצויים של מיליונים. על החלטה זו הגישה העירייה עירעור לבית המשפט העליון. בהמלצת בית המשפט העליון, התקיים הליך גישור בין הצדדים, אשר הסתיים אמש ובמסגרתו הוסכם כי העירייה תרכוש את הקרקע בסכום של 12.25 מיליון שקל.

ראש עיריית הרצליה, מר יהונתן יסעור, ברך על ההחלטה ואמר כי "אני שמח על ההסכם המעביר את שטח החוף לבעלות העירייה, במחיר מופחת משמעותית לעומת דרישות החברה, ובכך מבטיח שהציבור ימשיך ליהנות מרצף רצועת החוף ללא חשש שתעבור לידיים פרטיות".