רשות ני"ע קנסה סוחר יום ב-135 אלף שקל על ספקולציה במניות

ועדת האכיפה המינהלית הטילה על ישראל חזוט עיצום כספי בגין ביצוע 28 הפרות מינהליות של איסור המניפולציה בניירות ערך בדרך של עסקאות עצמיות

ועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך הטילה עיצום כספי בסך 135 אלף שקל (מתוכו 35 אלף שקל לתשלום בפועל ו-100 אלף שקל על-תנאי) על "סוחר יום" בבורסה בתל-אביב, שביצע לדבריה 28 עבירות מניפולציה בניירות ערך בדרך של עסקאות עצמיות.

לפי הודעת הרשות, ישראל חזוט הוגדר כאמור כ"סוחר יום", והוא נהג לפעול תדיר במניית חברת ניסקו תעשיות (1992) באמצעות חשבונות בשליטתו, ובאופן שמשפיע ישירות באופן ברור ומובהק על שער נייר הערך.

לפי ההודעה, חזוט ביצע בין החודשים פברואר 2011 ועד ינואר 2012 28 עסקאות עצמיות, בהן רכש מניות בחשבון האחד ומכר בחשבון האחר שלו בו-זמנית, בזמנים קרובים האחד לשני, מה שעובר על דרישת הסימולטניות בעסקה העצמית של רשות ניירות ערך.

יצוין כי ב-21 עסקאות נוספות שיוחסו לחזוט לא נמצא כי הוא השפיע על שער המניה או שהביא לניפוח מחזורי מסחר.

ההפרה המינהלית של מניפולציה חלה על משקיעים בניירות ערך המוגדרים לפי תדירות או היקף הפעילות. על-פי ההגדרה, משקיע הינו מי שביצע במהלך 3 החודשים שקדמו למועד ההפרה פעולות רכישה או מכירה של ניירות ערך בבורסה, בכמות או בהיקף שאינם נמוכים מ-50 פעולות בממוצע בחודש או היקף פעולות חודשי ממוצע של מיליון שקל.

הרשות קבעה כי פרשנות נכונה של המונח "פעולות" בהגדרה זו היא מספר הפקודות שהזרים המפר (כולל פקודות שלא בוצעו) ב-3 חודשים שקדמו לתחילת כל חודש בתקופת ההפרות.

בעיצום הכספי שנגזר התחשבה הרשות במספר ההפרות, בעובדה שחזוט לא הרוויח מפעילותו האסורה, במצבו הבריאותי הרעוע ובמצבו הכלכלי הקשה, וכן בכך שמדובר בשנת האכיפה הראשונה של חוק האכיפה המינהלית, ולכן, לדבריה, מדובר בענישה מקלה יחסית.

ד"ר אילנה מודעי ועו"ד טל אמיר ממחלקת האכיפה המינהלית ייצגו את רשות ניירות ערך בתיק.