"חברת חשמל תוציא 2 מיליארד שקל על פרויקט לא יעיל"

כך טוענים גורמי מקצוע בתוך חברת החשמל ■ הכוונה היא להסבת ארבע יחידות הייצור הפחמיות הישנות של תחנת הכוח אורות רבין לשימוש בגז טבעי

"חברת החשמל מתכננת להוציא בשנים הקרובות כ-2 מיליארד שקל על פרויקט לא יעיל שספק רב אם יופעל, כך טוענים גורמי מקצוע בתוך חברת החשמל. הכוונה היא להסבת ארבע יחידות הייצור הפחמיות הישנות של תחנת הכוח אורות רבין לשימוש בגז טבעי.

היחידות, המוכרות היטב לנוסעים בכביש החוף (לצד שתי הארובות השמאליות בתחנה), אמורות לצאת מכלל שימוש לאחר שהופעלו מעל 30 שנה. בחברת החשמל החליטו להסב את היחידות לייצור בגז טבעי והציגו את הפרויקט כמקדם את העצמאות האנרגטית של ישראל ואת איכות הסביבה.

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו אישר את הפרויקט על סמך המלצת מינהל החשמל של משרדו. ואולם ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה שהיחידות המוסבות יפעלו בנצילות של 36% בלבד - מדובר במקדם יעילות נמוך כמעט ב-50% מזה של תחנות הכוח החדשות המופעלות בגז טבעי. המשמעות היא שהיחידות המוסבות לא יוכלו להתחרות ביצרני החשמל הפרטיים ושהן לא יפעלו במשך רוב ימות השנה למעט במקרי קיצון, כשלחברה לא תהיה אפשרות אחרת לספק את הביקושים לחשמל.

משום כך טוענים גורמי מקצוע בתוך חברת החשמל כי היה מקום לשקול פתרונות טכנולוגיים אחרים שהיו מבטיחים שהתחנות יפעלו בנצילות דומה לזו של התחנות החדשות. לטענת אותם גורמים אפילו פתרון של הריסת היחידות הישנות ובניית תחנות כוח חדשות מופעלות בגז היה חסכוני יותר במאות מיליוני שקלים כשמחשבים את עלויות התפעול הנמוכות יותר לאורך זמן.

בנוסף מתברר כי מאז הוחל בביצוע הפרויקט החברה מתקשה למצוא ספקים וקבלנים בעלי ניסיון משום שבעולם אין כמעט תקדימים להסבת תחנות כוח פחמיות לתחנות מופעלות בגז. כמעט כל התחנות שהוסבו עד כה לגז - ובהן תחנת רידינג בתל אביב ואשכול באשדוד - היו מופעלות קודם לכן בסולר ובמזוט.

ממשרד האנרגיה והמים נמסר בתגובה כי מינהל החשמל המליץ על ההסבה בתום בחינה של ארבע חלופות ובהן הקמת טורבינות גז חדשות. "בחינה כלכלית של ההשקעה המיידית הנדרשת וכן הערכת עלות ההשקעה ותפעול היחידות עד סוף חייהן הראתה כי הסבת היחידות לגז היא הזולה ביותר בין ארבע החלופות בשני הפרמטרים שנבדקו.

"בנוסף, הצורך בשימור פעיל של היכולת להפעלה בפחם לטובת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, הביא לפסילת חלופות של הקמת מיזמים חדשים ותגבור. הביקורת הפנימית בחברת החשמל שקידמה את החלופות האלה לא הציגה כל יתרון כלכלי, וזאת מעבר להתעלמותה מהצורך האסטרטגי בשימור הפעיל של היכולת להפעלה בפחם, צורך אשר מובל על ידי משרד האנרגיה והמים ואשר צוין במפורש גם בדוח מבקר המדינה האחרון".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "השיטה נבחרה ליישום הפרויקט לאחר ביצוע סקר טכנולוגי מעמיק ומקיף (RFI) שערכה החברה, בהשתתפות יועצים חיצוניים וחברות מובילות בעולם בתחום הפחתת פליטות, כולל בחינת פרויקטים דומים בעולם. במסגרת בחינת החלופות נבחנו אפשרויות רבות שונות ובכללן סגירת התחנה, החלפת יחידות אלו ביחידות חדשות ותגבור (repowering) מלא או חלקי.

"במסגרת בחינת כלל השיקולים הפרויקטאליים, ההנדסיים, האסטרטגיים, הסביבתיים והכלכליים אשר נבחנו בחברה והוצגו גם למשרדי הממשלה הרלוונטיים, נמצא כי החלופה שהומלצה ונמצאה כטובה ביותר היא הפחתת פליטות באמצעות הסבה לגז והתקנת סולקני תחמוצות חנקן (SCR) תוך שמירה על יכולת גיבוי לשריפת פחם".