תאגיד המים עין אפק הקים "חברה בת" ב-100 מ' ש'

החברה-הבת תכונה "אפק השומרון" ■ תאגיד עין אפק באריאל לא יכול להקים את צינור הביוב ולתחזק אותו היות שהוא מצוי מעבר לקו הירוק. הקמת החברה-הבת עוקפת את האיסור הזה

יו"ר פורום תאגידי המים, משה אשכנזי, ויו"ר רשות המים, אלכס קושניר, אמנם הבטיחו בראיונות ל"גלובס" כי יפעל לצמצום מספרם של תאגידי המים, אך לאחרונה דווקא אושרה הקמת חברה-בת לתאגיד המים עין אפק. החברה-הבת תכונה "אפק השומרון" ול"גלובס" נודע כי עלות הקמת התאגיד המשני מוערכת ב-100 מיליון שקל.

בשנים האחרונות מדובר רבות בצורך לצמצם את תאגידי המים הרבים, שלקחו מהעיריות את האחריות לתשלומי העירוניים והקפיצו את התשלום לאזרחים. מאז נחקק ב-2001 חוק תאגידי המים, הוקמו כ-55 תאגידי מים. לאחרונה מצאה רשות המים ככל הנראה "שיטה חדשה" להקמת תאגידים נוספים: לא הקמה של תאגיד פורמלי אלא חברה-בת של תאגיד מים קיים.

החברה-הבת קמה לצורך הקמת קו ביוב באורך של כ-30 ק"מ להולכת שפכים מהיישוב אריאל אל מכון הטיהור שפכי גוש דן. תאגיד עין אפק לא יכול להקים את צינור הביוב ולתחזק אותו היות שהוא מצוי מעבר לקו הירוק. הקמת החברה-הבת עוקפת את האיסור הזה.

ההחלטה על הקמת הצינור התקבלה לפני כ-10 שנים - אלא שכעת הפכה לבוערת בעקבות הצפה של מי ביוב במקום. העבודה הוטלה אז על חברות מקורות, שלה הסמכות לעבוד מעבר לקו הירוק. מדוע לא בוצעה העבודה מאז ועד היום? הטענות שהושמעו בפנינו היא שהעבודה "מוסמסה" בדרך לרגולטור. כעת מתעוררים הגורמים: יש להניח שמקורות תעשה הכול כדי לקבל לידיה את פרויקט ההקמה הזה, שכן היא מהווה ספק לתיקונים ולהקמת תשתיות ביוב בעבור תאגידי מים ברחבי הארץ. אז אם מקורות תגויס לעבודה, מדוע המשימה לא ניתנה ישירות לה?.

ממקורות נמסר בתגובה: "אכן התקיים דיון בנושא האמור ברשות המים. מקורות העבירה את עמדתה בנושא לרשות המים". מרשות המים נמסר בתגובה: "בהתייעצות עם משרד המשפטים, נמצא כי הדרך הנכונה לנהל את הפעילות, המצויה מחוץ לתחום תאגיד עין אפק ומחוץ לגבולות הקו הירוק, היא באמצעות ישות משפטית נפרדת, אך קשורה לתאגיד עין אפק. הקמת החברה-הבת נועדה לבדל את פעילות החברה הייעודית (להקמה ותחזוקת הקו) משאר פעילויות התאגיד כמשק סגור. חשוב להדגיש כי אין מדובר בשום פנים ואופן בתאגיד מים וביוב חדש. החברה-הבת תהיה מצומצמת ביותר ותשתמש במשאבי חברת האם לביצוע הפרויקט, כך שיושגו מירב התועלות המקצועיות והכלכליות. הצרכנים ימשיכו להיות מחויבים בתעריפים ארציים אחידים". לשאלה מדוע לא הועברה הפעילות למקורות השיבו כי "הקמת תשתית ביוב אינה נמצאת תחת אחריות מקורות או מומחיותה".

מתאגיד המים עין אפק נמסר בתגובה: "הקו המחבר בין יישובי השומרון לשפד"ן נועד למנוע זיהום סביבתי וזיהום מקורות מים בשל הזרמת שפכים לנחלים בשומרון המחלחלים לאקוויפר החוף. עד כה לא עלה בידי הגורמים הרלוונטיים, כולל מקורות, לקדמו. התאגיד נענה לפניית משרד התשתיות ומנהלת הביוב להקמת הפרויקט, הזוכה לתמיכת הארגונים הירוקים. הקמת החברה-הבת נועדה ליצור משק כספים סגור לטובת פרויקט זה בלבד ולא תוסיף לעלויות - צוות עובדי התאגיד ומשרדי התאגיד ישמשו את החברה".