מאריסה מבקשת שתגיע למשרד

אינטראקציה אנושית זה טוב, אבל המינון לא חייב להיות יומיומי

כבר כמעט 20 שנים אני עובדת מהבית, קובעת לעצמי את מועדי הראיונות, כותבת אחרי שהילדים שוכבים לישון, שולחת את הכתבות שלי דרך המחשב ומדברת עם העורכים שלי בעיקר בטלפון או באמצעות מיילים. נדמה לי שעד היום, לאף אחד מהם לא היו אלי טענות בקשר לתפוקה ואיכות העבודה. תמיד עמדתי בדד ליין, זמן הירידה של העיתון לדפוס, תמיד הגשתי כתבות בזמן.

האולטימטום שהציבה מנכ"לית יאהו, מאריסה מאייר, לעובדים מהבית, שיתייצבו במשרד מיוני ואילך ואם לא - יפוטרו, חסר הגיון.

זה התחיל מהמהירות בה חזרה מחופשת הלידה שלה לעבודה מלאה, בערך שבועיים אחרי שכרעה ללדת, ובכך שידרה מסר לעובדות תחתיה שמי שלוקחת חופשה כדי להיות עם התינוק שלה פושעת, ועכשיו היא פוגעת בציבור האמהות בעיקר, אבל גם האבות, שעובדים מהבית כדי להיות עם הילדים, או סתם כדי לנהל חיים נורמליים, מה שלפעמים אינו אפשרי כשעובדים בהיי טק, למשל.

במייל לעובדי יאהו, השתמשה מאייר בשלל ארגומנטים שניתן להפריך בקלות. "אנחנו מקריבים את המהירות והאיכות שאנחנו עובדים בבית", כתבה. נו באמת. בעידן שבו אפשר להתחבר למייל דרך הסלולארי גם כשאתה בשירותים, המהירות היא ממש לא בעיה, והאיכות תלויה ביכולותיו של העובד ולא בסביבת העבודה שלו. בואו נהיה כנים לרגע. כשאתם יושבים במשרד, בכל משרד, וקולגות ומזכירות נכנסים לכם לחדר כל כמה דקות ואתם חייבים להיות נחמדים ומסבירי פנים, גם כשאתם שקועים בעבודה, אז האיכות לא נפגעת?

עוד כותבת מאייר, "להיות יאהו זו לא רק העבודה היומיומית שלכם, זה נוגע גם לאינטראקציה וחוויות שאפשריות רק במשרדינו". אם במשרדי יאהו יש מגלשה מגניבה כזו כמו בגוגל, קונסולות משחקים, וג'דג'טים שאי אפשר למצוא מקומות אחרים, אז מאייר לגמרי צודקת, למרות שאני מניחה שמי שמאוד רוצה יכול ללכת ללונה פארק ולחוות חוויות דומות. לגבי האינטראקציה, אני מסכימה איתה באופן חלקי.

היו תקופות שהגעתי כל חצי שנה למערכת, ומצאתי את עצמי מסתובבת במסדרונות ובוהה בפרצופים זרים שיכול להיות שניהלתי איתם שיחות יומיומיות, רק שלא היה לי מושג איך הם נראים.

האינטראקציה חשובה, זה נכון, אבל המינון שלה לא חייב להיות יומיומי. פעם בשבוע בהחלט מספיקה כדי לעשות קצת פוליטיקה פנימית וטיפה שואו אוף, להתעדכן ולהרגיש מעורבים.

גם מאייר יודעת היטב, שחצי מהזמן במשרד עובר בשיחות בטלות, בישיבה בקפיטריה, ובשריפת זמן מיותרת מול המחשב, ולכן השכילו מנכ"לים לא פחות טובים ממנה, בחברות היי טק לא פחות משובחות מיאהו, להגיד שהעובדים שלהם יכולים מצידם לשבת בים או לעשות כל היום יוגה, העיקר שהעבודה תעשה בזמן וטוב.

אז בכל זאת למה היא עשתה את זה? כי ככה הכי נוח לפטר עובדים. להציב להם תנאים שבהם לא יוכלו לעמוד, בעיקר עובדים שגרים במקומות מרוחקים ממשרדי יאהו, ואז לעשות את הקיצוצים במין עילה סבירה לכאורה. אבל גם העילה וגם הדרך של מאייר לפטר עובדים, לא רק שמחזירה את יאהו לימי האבן, היא עושה שירות רע לתמידת החברה ולמנכ"לית שלה.